دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصرف و اشغال خرمشهر به لحاظ اهمیت ویژه از نظر سیاسی و جغرافیایی، در طول هشت سال دفاع مقدس نقطه عطف حملات عراق بوده است.

عملیات پدافندی خرمشهر

نیروهای عراقی در محور شلمچه - خرمشهر در حالی که توانایی کافی جهت عبور از رودخانه و حرکت در خشکی را داشتند، با استفاده از امکانات خود توسط لشکر 5 مکانیزه و 3 زرهی، تیپ‌های 26 رهی و 15 مکانیزه در روز 31 شهریور هجوم گسترده ای را به طرف خرمشهر آغاز کردند.

عملیات پدافندی خرمشهر

این هجوم همراه با حمایت هوایی و آتش توپخانه بود که تمام مناطق خرمشهر را مورد حمله قرار داد.

یکان هایی از لشکر 92 زرهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله گردان 151 با رشادت سرگرد شهید مصطفی کبریایی ، همراه عناصری از سپاه پاسداران و نیروهای داوطلب مردمی ، تکاوران دریایی ، دانشجویان دانشکده افسری و یکان های دیگر به صورت پراکنده در مقابل حمله دشمن مقاومت می کردند.

دشمن قصد داشت خرمشهر را تصرف و راه خود را برای حرکت به طرف آبادان و اهواز از این محور تسهیل کند و نهایتاً به منابع صنعتی و نفتی استان خوزستان دست یابد.

مقاومت دلیرانه و سرسختانه ارتش ، سپاه و مردم ایران در طول 34 روز نبرد سنگین و تن به تن حماسه های بدیعی را از ایثار و شهادت خلق کرد.

حماسه ای که هر چند در تاریخ جنگ نهایتاً پایان آن را پیروزی نسبی عراق رقم زده است ، ولی نباید پوشیده بماند که عراق نه تنها نتوانست از طریق آب اقدامی را انجام دهد ، بلکه بعد از تصرف قسمت شمال غربی خرمشهر، در شمال رودخانه اروند مجبور به توقف در کنار پل گردید و هرگز نتوانست قسمت دیگر خرمشهر را اشغال و تصرف کند و نهایتاً از وحشت حمله رزمندگان ارتش ایران مجبور شد پل را در سمت خودش تخریب نموده و در ساحل رودخانه پدافند کند.

نتیجه:

  • در طول 34 روز نبرد شدید و مداوم ، عراق توانست بعد از پذیرش تلفات و ضایعات بسیار سنگین از مرز عبور کرده و قسمت اعظم خرمشهر را به اشغال خود در آورد و به علت عدم دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده ، با عبور از کارون در شمال آبادان ، به طرف بهمنشیر حرکت و به طور ناقص آبادان را محاصره کرد.
  • در این عملیات نقش گردان 151 دژ تکاوران دریایی بسیار با اهمیت ارزیابی شده است. هر چند در پایان ، این گردان ها تقریبا ً متلاشی شده بودند ، ولی ایستادگی کارکنان آن در عدم وصول عراق به اهداف اصلی نقش تعیین کننده ای داشته است.

منبع: روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش

کد خبر 229482
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز