یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصر سومین روز از نافرمانی مدنی را که روز جمعه (۸ شهریور) با راهپیمایی یک میلیون نفری آغاز شد، شاهد است.

مصر

به گزارش پرس تی وی، خوان‌المسلمین روز جمعه را به عنوان آغاز طرحی برای افزایش فشار بر دولت تحت حمایت ارتش برای پایان دادن به کودتایی که به برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر انجامید، اعلام کرد.

به گفته اخوان‌المسلمین این طرح تا زمان انتصاب مجدد محمد مرسی، اولین رئیس‌جمهور منتخب مصر با برگزاری تظاهرات کوچک ادامه خواهد داشت.

با وجود این، دولت موقت در پی درخواست مردم مجبور شده است تا ساعات حکومت نظامی طی روزهای هفته و پنجشنبه را ۲ ساعت کاهش دهد.

این در حالی اس که دولت اعلام کرده است حکومت نظامی در روزهای جمعه، زمانی که حامیان مرسی برای اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند از ساعت ۷ شب تا ۶ صبح برقرار خواهد بود.

در این بین، وزارت بهداشت مصر اعلام کرده است که در درگیری‌های روز جمعه بین حامیان مرسی و نیروهای امنیتی مرگ دست کم هشت تن تایید شده است. به گفته مقامات دولت موقت مصر، بیش از ۲۰۰ تن در درگیری‌های خشونت‌آمیز در شماری از مناطق این کشور مجروح شده‌اند.

دولت موقت مصر همچنین سرکوب خونین بر ضد حامیان مرسی را آغاز و بیش از دو هزار تن از اعضای اخوان‌المسلمین، از جمله محمد بدیع، رهبر این گروه را بازداشت کرده‌ است. بدیع در تاریخ ۲۰ اوت از سوی نیروهای امنیتی مصر بازداشت شد.

نیروهای امنیتی مصر ۲۳ مرداد (۱۴ اوت) به تحصن هواداران محمد مرسی در قاهره حمله کردند. تنها در مدت یک هفته درگیری بین نیروهای امنیتی با هواداران مرسی صدها نفر کشته شدند.

کشتار اخیر معترضان در مصر محکومیت‌های بین‌المللی را به همراه داشت و نهادهای بین‌المللی انجام تحقیقات مستقل درباره این خشونت‌ها را خواستار شده‌اند.

کد خبر 229441
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز