جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل - عبدالله آل‌بوغبیش: با وجود جنگ رسانه‌ای بی‌سابقه طی روزهای گذشته درباره حمله نظامی به سوریه، جامعه جهانی اما گویا روندی معکوس را طی می‌کند و هرچند برخی کشورهای غربی ایده اقدام نظامی را تأیید کرده‌اند اما در پی مخالفت پارلمان انگلیس با این ایده، تردید و شکاف دست‌کم تا مشخص‌شدن گزارش بازرسان سازمان ملل در امور سلاح شیمیایی، بر مواضع جامعه جهانی حاکم خواهد بود.

فرانسه

فرانسه که پیش از این به همراه انگلیس از کشورهای اروپایی بود که بر ضرورت ارسال سلاح برای گروه‌های مسلح در سوریه تأکید می‌کرد، ‌این بار هم در پی اتخاذ موضع آمریکایی‌ها برای حمله به سوریه، اعلام کرد که با این ایده موافق است. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در آخرین اظهارات خود پس از مخالفت پارلمان انگلیس با حمله به سوریه، ‌اعلام کرد که با وجود این مخالفت، ‌فرانسه در تحرک نظامی علیه سوریه مشارکت خواهد کرد. فرانسه از میزبانان همیشگی ائتلاف مخالفان سوریه بوده و امیدوار است درصورت روی دادن هرگونه اتفاق سرنوشت‌ساز در سوریه، متحدانش قدرت را در این کشور به‌دست گیرند.

آلمان

آلمان جزو معدود کشورهایی بود که در پی اصابت موشک از سوریه به داخل ترکیه، سامانه ضدموشکی پاتریوت به این کشور ارسال کرد. ازاین‌رو، بیش از 200نظامی آلمانی در ترکیه مستقرند. با وجود این، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرده که اقدام نظامی محدود علیه سوریه را تأیید می‌کند اما در آن شرکت نخواهد کرد. آلمان انتخاباتی را در ماه‌های آینده پیش رو دارد و هرگونه مشارکت نیروهایش در این حمله می‌تواند شانس پیروزی حزب خانم مرکل را به خطر اندازد. مرکل در آخرین تماس با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که با اقدام نظامی علیه سوریه بدون مجوز شورای امنیت مخالف است.

روسیه

روسیه مخالف سرسخت چنین اقدامی است و طبق اظهارات معاون نخست‌وزیر، تمام تلاش‌های خود را برای جلوگیری از چنین تحرکی به‌کار می‌بندد. روسیه تأکید کرده که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد مخالفان مسلح حمله شیمیایی را صورت داده‌اند. روس‌ها پس از تحرکات نظامی اخیر آمریکا در آب‌های دریای مدیترانه اعلام کردند یک ناو جنگی و یک ضد‌زیردریایی را روانه سواحل سوریه خواهند کرد. نماینده روسیه در نخستین جلسه این شورا درباره سوریه، جلسه را ترک کرد.

چین

چین هم از مخالفان هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه است و تأکید می‌کند که هرگونه تصمیمی باید از مجرای شورای امنیت بگذرد و از این رو، نماینده‌اش در شورای امنیت مانند همتای روس خود، جلسه این شورا را ترک کرد و اجازه نداد تا قطعنامه‌ای در تحرک نظامی علیه سوریه به تصویب برسد. چین اعلام کرده که غربی‌ها در تشخیص عاملان حمله شیمیایی پیش از صدور گزارش سازمان ملل عجله کرده‌اند.

کانادا

کانادا موضع مشابهی با آلمان دارد و در عین تأیید تحرک نظامی علیه سوریه، اعلام کرده که در چنین تحرکی شرکت نخواهد کرد. این موضع را استیون هارپر نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا اعلام کرده و گفته که کشورش برنامه‌ای برای ارسال نیرو به‌منظور شرکت در این حمله ندارد. کانادا در حمله غربی‌ها به لیبی در سال2011 شرکت کرده بود. شاید ضروریات داخلی و در عین حال ضرورت‌های هم‌پیمانی با ایالات متحده باعث شده باشد تا کانادایی‌ها در عین خودداری از شرکت در این حمله، آن را تأیید کنند. همین تأیید کانادایی‌ها می‌تواند خود نوعی کمک به آمریکایی‌ها تلقی شود.

آمریکای لاتین

شمار زیادی از کشورهای آمریکای لاتین با چنین اقدامی مخالفت کرده‌اند. در صدر این کشورها، برزیل است که وزیر خارجه‌اش اعلام کرده که هرگونه دخالت نظامی را بدون اجازه و موافقت شورای امنیت هرگز تأیید نخواهد کرد. اکوادور، بولیوی، ونزوئلا ، شیلی و آرژانتین هم با حمله به سوریه مخالفت کردند.

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی که در کنار چین، هند، روسیه و برزیل مجموعه کشورهای بریکس را تشکیل می‌دهد‌، همنوا با کشورهای همتایش اعلام کرده که با هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه بدون موافقت شورای امنیت مخالف است.

عربستان

عربستان سعودی از معدود کشورهای عربی است که برای این اقدام همه کاری کرده است. عربستان 2روز پیش حتی پیش‌نویس بیانیه‌ای را برای تصویب در مجمع عمومی سازمان ملل توزیع کرد که براساس آن، سوریه و حزب‌الله به‌علت اقدامات نظامی محکوم می‌شوند. از این رو، یکی از پیشروهای اقدام نظامی علیه سوریه، ‌عربستان سعودی است که طی ماه‌های گذشته متولی ارسال سلاح و پشتیبانی سیاسی و رسانه‌ای از گروه‌های مسلح در سوریه شده و حتی گفته می‌شود امیر بندر بن سلطان رئیس سرویس اطلاعاتی آن‌که به امیر تروریسم معروف شده، نقشی کلیدی در فضا‌سازی‌ برای تصمیم‌گیری به‌منظور تحرک نظامی علیه سوریه داشته است.

اردن

اردن جزو کشورهای همجوار سوریه است و به‌نحوی از انحا، ‌از منظر امنیتی سرنوشت آن با سوریه گره خورده و از همین روست که وزیر خارجه سوریه در واکنش به اظهارات اردنی‌ها درباره مخالفت با حمله به سوریه، چنین اظهاراتی را طبیعی خواند. اردن گفته که هیچگاه اراضی‌اش مکانی برای حمله علیه سوریه نخواهند بود. حدود یکهزار نظامی آمریکایی در اردن و شماری از موشک‌های پاتریوت آمریکایی در این کشور مستقرند. اردن اخیرا ‌میزبان نشست فرماندهان نیروهای مسلح 10کشور عربی و غربی بود. اردن نگران است تحرکات نظامی علیه سوریه دامنش را بگیرد، ازاین‌رو، اعلام کرده با حمله به سوریه مخالف است.

مصر

مصر پیوند تاریخی، سیاسی و حتی سرزمینی با سوریه داشته و از این رو، دست‌کم تاکنون با هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه مخالفت کرده است. وزیر خارجه مصر بر ضرورت حل و فصل بحران سوریه براساس راهکارهای سیاسی تأکید کرده و گفته است که با دخالت بیگانگان در سوریه مخالف است. مقام‌های مصری تأکید کرده‌اند که اجازه استفاده از کانال سوئز برای هرگونه عملیات علیه سوریه را نخواهند داد. علاوه بر حاکمیت جدید مصر، احزاب و گروه‌های مختلف با حمله به سوریه مخالفت کرده‌اند.

عراق

عراق هم مانند مصر و اردن با حمله به کشور همجوارش مخالف است. عراق از زمان درگرفتن بحران در سوریه پیامدهای فراوانی از این بحران متحمل شده است. ناآرامی‌های مرزی و سپس مهاجرت صدها نفر از کردهای سوریه به داخل اراضی‌اش در شمال، بخشی از این پیامدها بوده‌اند. عراق اخیرا‌ و در پی بالا گرفتن جنگ روانی درباره حمله به سوریه، ‌ارتش خود را به حالت آماده‌باش درآورده و اعلام کرده که اجازه نخواهد داد از اراضی‌اش برای حمله به سوریه استفاده شود. علاوه بر عراق، کشورهای لبنان، عمان، ‌الجزایر و امارات به‌صورت ضمنی با اقدام نظامی علیه سوریه مخالفت کرده‌اند.

قطر

قطر برخلاف سیاست معمول خود که تا ماه‌های گذشته به‌دنبال ساقط‌کردن نظام حاکم در سوریه به هر قیمتی بوده، ‌اکنون موضعی قابل تأمل اتخاذ کرده است. برعکس عربستان، ‌قطر با اقدام نظامی علیه سوریه به‌صورت ضمنی مخالفت کرده و در آخرین نشست اتحادیه عرب در سطح نمایندگان، موضعی غیرشفاف اتخاذ کرد و حتی نماینده‌اش در کرسی‌های جلو در جلسه برای تصمیم‌گیری حاضر نشد. قرار است وزرای خارجه اتحادیه عرب طی روزهای آینده نشستی را برگزار کنند. پیش‌بینی می‌شود موضع قطر در این نشست شفاف‌تر از گذشته باشد.

ترکیه

ترکیه ضمن متهم‌کردن سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی، ‌اعلام کرده برای گوشمالی‌دادن دولت سوریه، هر کاری خواهد کرد و ارتش و پایگاه‌هایش برای انجام هرگونه حمله به سوریه آماده است.

کد خبر 229109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز