جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه تهران در دومین هفته شهریور به امامت حجت‌الاسلام صدیقی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: آمریکا به بهانه وجود سلاح‌های شیمیایی به عراق حمله کرد؛ بهانه‌ای که اصلش مبهم ماند. همچنین آمریکا به دلیل اتفاقی که در این کشور افتاد، به افغانستان لشکرکشی کرد و در هر دوی اینها ضرر کرد.

وی افزود: آمریکا حال آنقدر ذلیل شده که با ریسمان پوسیده اسرائیل خود را در باتلاقی گرفتار می‌کند که رفتن در آن به اراده خودش است اما بیرون آمدن آن در حیطه اختیارش نیست. همانطور که آنها در حمله عراق آن همه هزینه‌های سرسام‌آور را بر ملت‌های خود تحمیل کرده‌اند،‌ فرزندان مردم آمریکا را به کشتن دادند و با ذلت آن کشور را ترک کردند، در باتلاق افغانستان هم گرفتارند و هنوز این دو معما حل نشده و از این دو باتلاق بیرون نیامده، خود را آماده حمله به سوریه می‌کنند.

صدیقی با بیان اینکه "حمله به سوریه،‌ جرقه در انبار باروت است"، یادآور شد: این حمله منطقه را با آتش مواجه خواهد کرد و اسرائیل را در معرض خطر قرار خواهد داد. در این حمله آنها نه تنها پیروزی به دست نمی‌آورند بلکه این اتفاق، نفرت جهان اسلام و کل بشریت را در پی خواهد داشت.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد‌: ما امیدواریم آنها در شرارتشان موفق نشوند اما اگر چنین اشتباهی بزرگی مرتکب شدند،‌ پیروزی نخواهند داشت بلکه پیروزی ازآن مقاومت و ملت سرافزار سوریه است که تاکنون فشارها را تحمل کرده‌اند و این حمله را هم تحمل می‌کنند و ان‌شا‌ءالله دماغ آمریکا را به خاک خواهند مالید.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، بر لزوم تسریع دولت در معرفی سه وزیر باقیمانده کابینه یازدهم تاکید کرد و گفت: دولت در زمان مناسب وزرا را معرفی کرد و مجلس هم بدون تعلل همکاری کرد و در واقع هماهنگی‌اش را اعلام کرد که جای تقدیر از رئیس‌جمهور و مجلس دارد.

صدیقی اضافه کرد: حالا که دولت تشکیل شده و بنیه خدمت بنا شده است، توقع تکمیل کابینه برای سه جبهه جوانان، سرمایه‌های کشور و آینده‌سازان کشور وجود دارد. دولت پیام مجلس را که پیام همه مردم بود در مورد دانشگاه‌ها،‌ آموزش و پرورش و محیط ورزش و جوانان دریافت کرد. جوانان ما باید در مسیر دین و دانشگاه‌های ما باید در مسیر استقلال و پالایش کتاب‌هایی که به افکار غربی آلوده است و آرامش کامل برای رشد علمی جهت تامین اقتصاد،‌ فرهنگ و سیاست قدم بردارند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: انتظار این است که رئیس‌جمهور عالم،‌ فرهیخته و خوش‌سابقه در فرصت مناسب با معرفی سه وزیر مومن و با دغدغه دین،‌ اخلاق و علم که توقع مردم و مجلس را برآورده کند و هیچ گروهی روی آنها حساسیت نداشته باشد، خدمت خود را تکمیل کند.

وی با اشاره به دیدار اعضای دولت یازدهم با مقام معظم رهبری نیز گفت: فرمایشات رهبری در این دیدار به‌سان روایات اهل بیت عصمت و طهارت می‌درخشد و یقیناً برگرفته از آیات و روایات و نقشه راه همه دولت‌هاست که از فرمایشات بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی اخذ شده است.

صدیقی همچنین با تبریک هفته دولت اظهار کرد: موفقیت دولت یازدهم در خدمت به خلق و فراهم کردن زمینه رشد و هدایت و بندگی برای جامعه در رفع مفاسد، مشکلات و ظلمات از جامعه را از خدا می‌خواهیم.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: مقام معظم رهبری ویژگی‌های و برجستگی‌هایی را که دولت مطلوب اسلامی باید داشته باشد فرمودند و گفتند که این در آیینه گفتار و رهنمودهای امام راحل قابل رویت است. خود مقام معظم رهبری در برخی خطابه‌هایشان رهنمودهای حضرت امام(ره) را استخراج کردند و مکررا تاکیدشان بر این است که کسانی که از سفره امام و شهدا به جای رسیده‌اند و مقام خدمتگذاری به آنها داده شده غفلت نکنند. به هر حال فرمایشات امام تابلوی راهنماست و امروز امام حاضر ما آیینه همان امام راحل است.

صدیقی سلامت اعتقادی و اخلاقی را از ویژگی‌های دولت مطلوب اسلامی توصیف کرد و گفت: این طرح و برنامه‌ای است که قرآن به همه مسئولان می‌دهد. اگر مسئول یک نظام لیبرال هستید متفاوت است اما اگر مسئول نظام اسلامی هستید باید به دین در همه ابعاد‌ آن اعتقاد داشته باشید، خادم قرآن باشید و احکام قرآن را پیاده کنید.

وی افزود: اساسی‌ترین مساله این است که یک وزیر،‌ مدیرکل،‌ استاندار و فرماندار در جمهوری اسلامی باید این انقلاب را با همان آهنگ امام(ره) و آهنگی که شهدا به خاطر آن خون دادند باور داشته و به وعده‌های حق تعالی اعتماد کامل داشته باشد که این برای ما تاریخ و تئوری نیست بلکه تجربه است، همچنان که امام (ره) با اعتماد به وعده‌های خدا مقابل طاغوت با پشتوانه‌های جهانی ایستاد و پیروز شد.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: ما هشت سال در برابر قدرت‌های بزرگ دنیا ایستادیم و هیچ کشوری از ما حمایت نکرد. اگر امروز تحریم اقتصادی هستیم، آن روز حتی به ما سیم خاردار هم نمی‌دادند. ما با آن وضع مقاومت کردیم و پیروز شدیم. آیا امروز ضعیف‌تر از آن روز هستیم؟‌ آیا مناسبات دنیا با ما امروز کمتر از آن روز است؟

صدیقی خدمتگزاری به مردم را از برجستگی‌های دولت اسلامی دانست و گفت: اساساً سازوکاری که انبیا بصورت قانون و احکام درآوردند، برای نجات مردم و خدمت به آنها بوده است و دولت اسلامی حق ندارد خود را تافته جدا بافته و ممتاز از مردم بداند. یک خدمتگزار و رییس‌جمهور در نظام اسلامی باید افتخارش به این باشد که خادم عائله خداوند است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه "متن اصلی حضور در دولت اسلامی، خدمت به مردم است"، یادآور شد: در دولت‌های قبلی هم همین بوده اما عده‌ای در برخی سمت‌ها آن را رعایت نکردند. کسانی که با سلایق مختلف در دولت یازدهم حضور می‌یابند، بدانند که اصل خدمت به مردم در چارچوب شرع و زیر پرچم ولایت و مابقی حاشیه است.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: از رییس‌جمهوری که حضرت ولی امر از ایشان،‌ سوابقشان و موضع‌گیری‌های خوب و درستشان در سه دهه تجلیل کردند و بالاخره نشانه پیامبر بر سر و لباس دینی بر تن دارند و توقع جامعه اسلامی از ایشان با دیگرانی که قبلا در این پست بودند فرق دارد، تشکر می‌کنیم که وزرا را در وقت مناسبی معرفی کردند.

صدیقی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به واقع اخیر مصر نیز اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند مایل نیستیم در امور داخلی مصر دخالت کنیم اما نمی‌توانیم چشم روی هم بگذاریم و به کشتار مردم مصر بی‌توجهی کنیم. کشتار مردمی که اسلحه به دست ندارند، از جانب هر گروهی محکوم است و با هیچ اخلاق و سیاستی سازگار نیست. توقع ما از مصر با آن سوابق درخشان مدنیت،‌ علاقه مردم به اهل بیت عصمت و طهارت و پیوند ریشه‌دار دل‌های مردم با قرآن و عترت این است که دلسوزان این کشور به پا خیزند، تدبیر کنند و از جنگ داخلی جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه "درگیری‌های اخیر در مصر نه تنها برای مصر بلکه برای امت اسلامی فاجعه است"، گفت: این وقایع کورکردن خط بیداری است. اگر کشورهای مرتجع از این کشتار حمایت می‌کنند و مانع این می‌شوند که آرای مردم مسلمان و مردم‌سالاری دینی محقق شود، به خاطر وحشت از بیداری اسلامی است اما مردم مصر بیدار شده‌اند و با این خونریزی‌ها،‌ بیداری از بین نمی‌رود. توقع از دلسوزان مصر این است که با جنگ داخلی مقابله کنند و مسیر برای حضور مردم در صحنه آماده سازند.

امام جمعه موقت تهران همچنین آزادی حسنی مبارک و در بند شدن محمد مرسی منتخب مردم مصر را تعجب‌برانگیز توصیف کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در ادامه، مساله عراق از مصیبت‌هایی دانست که بر جهان اسلام تحمیل می‌شود و افزود: در عراق دولت قانونی با رای مردم بر سر کار است اما کشتارها، انفجارها، بمب‌گذاری و ترورها نشانه یک طراحی از سوی کسانی است که امکاناتی دارند.

وی یادآور شد: برخی کشورهای منطقه با امکانات مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها را آماده می‌کنند و سرِ آن دارند که جنگ فرقه‌ای به راه بیاندازند اما سفارش‌های مرجعیت عراق و همچنین مقام معظم رهبری تاکنون جنگ فرقه‌ای را که فتنه بزرگ اسلام است، خنثی کرده است. بعثی‌ها و برخی تکفیری‌ها با اتکا به عوامل خارجی این کار را می‌کنند و ما امیدواریم دولت عراق با همدلی با فرقه‌های اسلامی بر مشکلات فائق بیاید.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تسلیت ایام سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر گفت: رجایی و باهنر دو سنگرنشین خدمتگزار،‌ دو بنده صالح و دو الگو برای مسئولان بودند و هفته دولت در واقع سفره این دو شهید و یادآور ارزش‌های ولایت است. دولت‌های بعد از این دو شهید بر سر سفره شهادت نشستند و باید همیشه این شهدا را شاهد در کار خود ببینند و با ارزش‌های دینی که آنها جانشان را در این راه دادند،‌ تطبیق دهند.

صدیقی در ادامه، سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) را تسلیت گفت و او را رئیس مطلق علمای عالم، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های دنیا خواند.

به گزارش ایسنا، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با تاکید بر ضرورت در اولویت قرار گرفتن رضای خدا و پرهیز از غضب خداوند گفت: رذایل اخلاقی منشاء کارهایی است که غضب الهی را در پی دارد.

وی با اشاره به اسرار نماز، اذان را اعلام موجودیت و شعار اقتدار اسلام توصیف کرد و افزود: اذان در واقع شعار اتصال به حق‌تعالی و وصل شدن به محبوب بی‌مثال است.

صدیقی با بیان اینکه "نماز نیاز همیشه انسان است"، یادآور شد: برخی توجه ندارند که استمرار نماز،‌ تکرار نیست بلکه هر نماز یک مرتبه و منزلت جدید است.

کد خبر 229075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز