دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سایکرومتری علم مربوط به مخلوط هوا و بخار یا به عبارتی رطوبت‌شناسی است. سایکرومتر وسیله‌ایست برای اندازه‌گیری رطوبت هوا و معمولاً رطوبت هوا را به وسیله سایکرومتر می‌سنجند.

رطوبت سنج

اجزاء سایکرومتر

سایکرومترها از دو ترمومتر (دماسنج) تشکیل شده‌اند که دور مخزن یکی ازآن‌ها فتیله پارچه‌ای پیچیده شده‌است و انتهای دیگر فتیله به یک ظرف آب متصل است. آب توسط فتیله بالا آمده و اطراف نمخزن ترمومتر را مرطوب می‌کند تا دمای هوای مرطوب تر اندازه گیری شود.

مجموعه این ترمومترها را ترمومترهای خشک و ترمومترهای تر می‌گویند.

اختلاف دما در ترمومتر خشک و تر به مقدار رطوبت موجود در هوا بستگی دارد، به طوری که در یک هوای اشباع، ترمومترهای‌تر و خشک اختلافی را نشان نخواهند داد. با داشتن این اختلاف و استفاده از جداولی مخصوص مقدار رطوبت نسبی هوا محاسبه می‌گردد.

ضرایب سایکرومتری

جداول سایکرومتری مختلفی توسط سازمان‌های هواشناسی بر مبنای فرضیات متفاوت با توجه به مقدار ضریب سایکرومتری (A) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال در مورد سایکرومتر نوع آن فرض بر این است که هوا از روی مخزن با سرعت 2.4 متر بر ثانیه جریان می‌یابد و ضریب سایکرومتری برای دمای دماسنج تر در بالا و پائین صفر درجه سانتیگراد مقدار واحدی دارد.

در حالتی که سایکرومتر ساده‌ای در داخل پناهگاه نسب می‌شود در اغلب مواقع فرض بر این است که سرعت متوسط هوای عبور کننده از روی مخزن دماسنج‌ها در حدود 1 الی 1.5 متر بر ثانیه باشد. مقدار A در این سرعت انتخاب می‌شود.

این دستورالعمل برای تمام مقاصد هواشناسی رضایتبخش نمی‌باشد. زیرا سرعت جریان واقعی عبور کننده از روی مخازن در پناهگاه اغلب با مقدار در نظر گرفته شده تفاوت فاحش دارد. فاکتور A در دامنه سرعت جریانی که اغلب در داخل پناهگاه اتفاق می‌افتد تغییرات قابل توجه‌ای را نشان می‌دهد.

فرمول سایکرومتری فشار جو (p) را نیز در بر دارد، با وجود این در صورت پایین‌تر بودن ارتفاع ایستگاه از سطح 100 متری نسبت به سطح متوسط دریا، صحت عمل دیدبانی‌ها ممکن است با در نظر گرفتن مقدار ثابتی برای فشار p عملی گردد.

تغییر فشار به اندازه 30 میلی بار هنگامی که مقدار رطوبت نسبی در حدود 50% باشد باعث اختلاف تقریبی یک درصد در رطوبت نسبی می‌شود. هنگامی که دماسنج تر پایین‌تر از نقطه یخبندان، باید از جداول دیگری استفاده شود و این موضوع بستگی به این دارد که مخزن دماسنج تر از یخ پوشیده است، با آنکه پوششی از قطرات آب فوق سرد دارد. در صورتی که پیوسته اطمینان حاصل شود که مخزن دماسنج تر از یخ پوشیده شده است از همان جداول یخ استفاده می‌شود.

کد خبر 228702
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز