همشهری آنلاین: روسیه می‌گوید امریکا و متحدانش که خواستار اقدام نظامی علیه سوریه شده‌اند، هیچ مدرکی برای اثبات این مسئله که دولت سوریه پشت حملات شیمیایی مرگبار نزدیک دمشق بوده است، ندارند.

سرگئی لاوروف

به گزارش پرس تی وی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه (۴ شهریور) گفت تاکنون کشورهای غربی در تهیه مدرکی برای اثبات ادعاهایشان مبنی بر این که دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است، ندارند؛ اما آنان خواستار اقدام نظامی علیه دولت سوریه شده‌اند.

لاوروف افزود: «آنها (کشورهای غربی) نتوانسته‌اند مدرکی تهیه کنند اما در همین حال می‌گویند که سوریه از خط قرمز عبور کرده است و نمی‌توان (درباره اقدام نظامی علیه دولت سوریه) تردید کرد.»

وی گفت کشورهایی که خواستار اقدام نظامی علیه سوریه هستند، نقش «بازرسان سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل» را در بررسی این حادثه برای خود متصور شده‌اند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت هر گونه مداخله نظامی در سوریه بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل نقض آشکار قوانین بین المللی به شمار می‌آید.

لاوروف همچنین از امریکا و دیگر قدرت های غربی خواست تا «اشتباهات گذشته» را تکرار نکنند و گفت هر گونه اقدام نظامی علیه سوریه، سناریویی شبیه لیبی و عراق به دنبال خواهد داشت که در این دو کشور مداخله نظامی به ثبات منتهی نشده است.

اظهارات لاوروف در حالی مطرح شد که برخی گزارش های منتشره حاکی از آن است که واشنگتن در حال بررسی اقدام نظامی علیه سوریه با ادعای استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی می‌باشد.

در حمله شیمیایی روز ۲۱ آگوست در مناطق عین ترما، زملکا و جوبر در حومه دمشق، صدها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

هم دولت سوریه و شبه نظامیان مخالف تحت حمایت کشورهای خارجی یکدیگر را به حمله شیمیایی مرگبار متهم می‌کنند.

دولت سوریه قویا با رد این اتهام می گوید که شورشیان مورد حمایت کشورهای خارجی با هدف توطئه علیه دولت دمشق این حمله را انجام داده‌اند.

کد خبر 228697
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز