همشهری آنلاین: یک گروه از مسوولان محلی آموزش و پروش ژاپن یک کتاب کمیک ۴۰ ساله را که درباره بمباران اتمی هیروشیما نوشته شده بود، از کتابخانه‌های مدارس این کشور جمع کرد.

hiroshima

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از تلگراف، علت این کار این بود که این مسوولان معتقدند این کتاب موجب ترس و وحشت از بمباران در میان بچه‌ها می‌شد.

مسوولان آموزش در شهر ماتسو در جنوب غربی ژاپن، ابتدا اعلام کردند که مدارس ابتدایی و دبیرستان دستیابی به کتاب «ژن پابرهنه» را به دلیل گرافیکی بودن زیاد آن ممنوع کرده‌اند. این کتاب به نمایش ویرانی‌ها و انهدام هیروشمیا در جریان بمباران می‌پردازد و داستان آن در کنار تصویر مرده‌ها و تهاجم به شهر در عین حال نمایش دهنده تلاش برای بقا در خاکسترهای شهر است.

آموزگاران با عصبانیت به ممنوع شدن این کتاب سنتی که بسیار خواننده داشت، واکنش نشان داده‌اند. بسیاری گفته‌اند این ممنوعیت غیرضروری بود و کتاب اهداف ارزشمندی برای آموزش ترس از جنگ به کودکان است.

اولین بخش این کتاب در سال 1973 منتشر شد و شامل تصویرهایی از وقایع پس از کاربرد اولین سلاح اتمی در ژاپن بود. این مجموعه تا سال 1985 منتشر شد و دو فیلم سینمایی با اقتباس از آن ساخته شد و یک نمایش تلویزیونی و یک فیلم انیمیشنی نیز با اقتباس از همین کتاب شکل گرفت. این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شده که انگلیسی، فرانسوی و کره‌ای از جمله آن‌هاست.

این کتاب که یک مانگا (کارتون ژاپنی) است، نوشته کیجی ناگازاوا است که در زمان بمباران 66 سال داشت و با وجود مرگ پدر و برادرش، در خانه شان زنده ماند. او در سال 2012 بر اثر سرطان درگذشت.

کد خبر 228512
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز