دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، طی ۵ روز برگزاری با ۲۷۵هزار و ۳۴۲بازدید‌کننده ۲۱مهرماه به‌کار خود پایان داد

امسال 7300غرفه‌دار از 100کشور جهان به عرضه محصولات خود پرداختند. طبق روال مرسوم 3 روز نخست این نمایشگاه 5 روزه، به بازدیدکنندگان تخصصی و سرمایه‌گذاران حوزه نشر و کتاب اختصاص داشت و در 2 روز پایانی، بازدیدکنندگان غیرحرفه‌ای نیز می‌توانستند از غرفه‌های کتاب دیدن کنند.

پس از نیوزیلند که سال پیش میهمان افتخاری این نمایشگاه بود، امسال برزیل این عنوان را به‌خود اختصاص داد و به همین دلیل با گروهی متشکل از 70نویسنده و هنرمند راهی آلمان شد. یورگن باس، مدیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت گفته بود ما امسال می‌خواهیم به همه بازدیدکنندگانمان نشان دهیم که چگونه کشور برزیل با تغذیه از فرهنگ رشد کرده و این چیزی است که مردم می‌خواهند از برزیل امروز بشنوند. اما به گفته مسئولان نمایشگاهی، جمهوری اسلامی ایران نیز امسال تازه‌ترین آثار خود در حوزه کتاب و نشر را در این نمایشگاه بین‌المللی در معرض دید علاقه‌مندان قرار داد. در نمایشگاه امسال از بیش از 50ناشر، کتاب عرضه شده بود و مجموعا بیش از 1600اثر از ایران در آلمان عرضه و معرفی شد. البته برخی ناشران مثل نشر جمال، خانه هنرمندان، تکا و ناشران دفاع‌مقدس فضای جداگانه‌ای داشتند.

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، گفت: آنچه طی این سال‌ها مغفول مانده بود، موضوع حضور نشر ایران از حیث بازرگانی و ورود به بازارهای بین‌المللی نشر بود و غرفه‌هایی که ناشران به‌صورت مجتمع تحت عنوان کشور شرکت می‌کنند برای ایران مصداق نداشت و اغلب ناشران به‌صورت پراکنده حضور پیدا می‌کردند حتی ناشران دولتی هم زیر یک چتر گرد هم نمی‌آمدند. اما آموزگار حضور ناشران ایرانی را در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت متفاوت‌تر از سال‌های گذشته دانست و گفت:

به‌طور کلی حضور ایران در این دوره بسیار متفاوت و پررنگ‌تر از گذشته بود که گمان می‌کنم مقداری از این تفاوت به‌خاطر رویکرد حرفه‌‌ای‌تر ناشران ایرانی است، چون درخصوص بحث استانداردهای بین‌المللی رایت کردن و معرفی کتاب‌ها فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است. او همچنین اضافه کرد: فکر می‌کنم در این دوره دوستان تجربه‌های خوبی در بحث انتقال و فروش رایت کسب کردند و در این راه گام‌های جدی‌ای برداشته شد که به‌طور کلی مجموع این عوامل نشان می‌دهد که ایران علاقه دارد جایگاه درخوری در نشر جهان پیدا کند و می‌خواهد به حقوق همکاران، ناشران و مؤلفان سایر کشورها احترام بگذارد که تصور می‌کنم این‌ فعالیت‌ها در طول این مدت توانست توجهات را به‌خود جلب کند.

از سوی دیگر نادر قد‌یانی، مدیر مسئول انتشارات قد‌یانی و رئیس اتحادیه ناشران و کتابفر‌وشان تهران، با بیان اینکه با هزینه شخصی در نمایشگاه حضور پیدا کردم تا در آینده مدیریت اتحادیه تأثیرگذار باشد، گفت: متأسفانه نشر ما همچنان در کشور دولتی است و بودجه‌ها در اختیار سازمان‌های دولتی است و به همین دلیل تا زمانی که شرایط اینطور پیش رود طبیعتا بخش خصوصی به آن معنایی که باید نمی‌تواند رشد کند. به گفته وی امسال مؤسسه نمایشگاه‌ها 200متر فضا اخذ کرد که 80متر از آن را در اختیار اتحادیه قرار داد که این یک نوع حرکت مثبت بود و براساس فضای موجود اتحادیه ناشران هم 350عنوان کتاب به آلمان آورد و برنامه‌هایی را برگزار کرد.

البته باید منتظر ماند تا مسئولان بازگشته از این سفر فرهنگی، نمایشگاهی به ارائه گزارش کار مختصر درخصوص تعداد نشست‌های برگزار شده در آن نمایشگاه و صحبت‌های رد و بدل شده بین نمایندگان صنعت نشر کشورمان و برخی ناشران خارجی و احتمالا درباره حاشیه‌های به‌وجود آمده برای برخی از نویسندگان و عدم‌اسکان آنها به پاسخ‌های کلی بسنده کنند، تا پرونده یکی دیگر از سفرهای مسئولان فرهنگی به خارج از کشور تا سال بعد بسته شود.

کد خبر 235050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز