همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشیخط های سه بعدی پیمان شعفی با عنوان «twisted characters »به معنای «حروف پیچ خورده» عصر جمعه اول شهریور ماه در گالری مژده افتتاح شده است.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، در این نمایشگاه 10 تابلوی نقاشیخط به همراه یک اثر اینستالیشن در معرض تماشا قرار گرفته است.

آثار شعفی در واقع شامل دو دسته حروف پیچ خورده و اشعار حافظ می‌باشند که بر روی بوم های دست ساز سه بعدی نقش بسته اند.

او از تکنیک های مختلفی چون رنگ روغن، ترکیب مواد و اکرلیک در خلق آثارش بهره گرفته است.

شعفی در این آثار نوآوری انجام داده، او آثارش را بر روی بوم های بعد داری که اشکال هندسی دارند ارائه داده است، وی معتقد است که سالهاست هنرمندان در عرصه نقاشیخط بر روی بوم صاف و تخت کار می‌کنند که این باعث نوعی خستگی در مخاطبان شده به همین دلیل به دنبال ایجاد نوعی تنوع در شکل بوم ها بوده است.

او در مورد آثار نقاشیخطی که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: حدود 14 سال است که در زمینه خط نستعلیق کلاسیک و سیاه مشق فعالیت دارم و چهار سال است که کارهایم را بر روی بوم ارائه می‌دهم.

با توجه به آثار اساتیدی چون زنده رودی، تناولی و صادق زاده که حروف را پیچ و تاب می‌دهند و کار جدید بوجود می‌آورند، سعی کردم این نوآوری را در آثارم ایجاد کنم، البته تاکیدم بر این است که اثری جدید ارائه دهم که در حین تازگی متعلق به من باشد.

در این آثار خط ها آزاد و رها هستند اما اصول و حرکت خط رعایت شده است زیرا باید این اصول و حرکات با هم هماهنگ باشند تا اثری زیبا پدید آید.

او در مورد ساخت بوم های بعد دار گفت: من در کار مبلمان و چاپ هم فعالیت می‌کنم، ابتدا میزی بعد دار ذهنم را درگیر خود کرد، فکر کردم می‌توانم بوم نقاشی را هم به این شکل درآورم.

ساخت این بوم ها کار سختی است چون اگر به این بوم ها شکل های متفاوت بدهیم احتمال پاره شدن آنها هست.

سعی کردم بوم با پارچه کتان ضخیم بخرم که پاره نشوند تا بتوان آنها را به اشکال مختلف هندسی درآورد.

شعفی در ادامه اضافه کرد: با توجه به گذشته ای که در موسیقی دارم، رقص حروف و حرکات آنها را با چیدمان نزدیک به هم در آثارم نشان می‌دهم.

حروف فارسی بسیار زیبا هستند و می‌توانند به هم شکلک درآورند، بخندند و دنبال هم کنند. بعضی از این حروف مثل«ح» را می‌توان به 60 نوع مختلف نوشت.

او در کنار این کارها، یک اثر اینستالیشن هم ارائه داده است، این اثر از چهار تابلو بعد دار با ابعاد و اشکال هندسی متفاوت از هم که می‌توانند چیدمان هایی متفاوت داشته باشند تشکیل شده است، در واقع مانند تکه هایی از پازل هستند که به چند مدل متفاوت چینش می‌شوند.

او در گالری سیحون در آمریکا نیز اینستالیشنی شبیه به این ارائه داده است با این تفاوت که این چهار لت در هم می‌نشینند.

نتیجه بعضی از آثار شعفی قبل از اتمام کار مشخص است، او برای آثار حروف پیچ خورده اش که حروف در آن چرخش دارند ابتدا یک اتود اولیه زده بعد شروع به کار می‌کند اما بیشتر اتفاقات در لحظه و هنگام کار شکل می‌گیرند.

پیمان شعفی کار خود را با خطاطی سنتی آغاز کرده است. مهارت وی در خطاطی نستعلیق و بکارگیری آنها در نقاشی های آبستره است.

او در سال 1353 متولد شده است و تاکنون نمایشگاه های مختلفی در ایران و دوبی و آمریکا داشته است.

این نمایشگاه تا 10 شهریورماه در گالری مژده واقع در سعادت آباد، علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک 27 واحد یک برپا است و علاقمندان می‌توانند از ساعت 16 تا 20 از آن دیدن کنند.

کد خبر 228291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز