چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دادگاه عالی مصر دیروز حسنی مبارک دیکتاتور پیشین این کشور را بعد از ۲ سال محاکمه، از اتهام فساد مالی تبرئه و حکم آزادی او را در این مورداتهامی صادر کرد.

مبارک

به این ترتیب و به گفته وکیل مبارک، تنها مانع در راه آزادی او برداشته شد و او طی امروز یا فردا از زندان آزاد می‌شود. مبارک 85 ساله 2 سال پیش و بعد از پیروزی انقلاب مصر و برکناری‌اش از قدرت، به 2 اتهام فساد مالی و دخالت در کشتار معترضان دستگیر و محاکمه شد. اتهام دوم او یعنی دخالت در کشتار معترضان همچنان در پرونده‌اش وجود دارد اما چون بر اساس قوانین قضایی مصر مدت حبس او به2 سال رسیده، می‌تواند تا رسیدگی نهایی به سایر موارد اتهامی‌اش به قید وثیقه آزاد شود. دادستان‌های مصر 48 ساعت فرصت دارند برای نگه‌داشتن او در زندان، اتهام‌های جدیدی را علیه او مطرح کنند. با این حال به نظر می‌رسد احتمال آزادی او زیاد است.

درحالی‌که 6 هفته از برکناری محمد مرسی نخستین‌رئیس‌جمهور منتخب مصر از قدرت توسط نظامیان می‌گذرد و مرسی در حبس خانگی است، آزادی مبارک نشانه‌ای از قدرت گرفتن نظامیان مصر ارزیابی می‌شود. مرسی و بسیاری از رهبران اخوان‌المسلمین که در یک سال گذشته قدرت را در مصر در اختیار داشتند، با پرونده‌های قضایی روبه‌رو شده‌اند و در انتظار محاکمه هستند.

همچنین در حالی‌ که به‌دنبال سرکوب خونین حامیان مرسی، آمریکا و اروپا قصد تجدید نظر در کمک‌های خود به مصر را دارند، نخست‌وزیر دولت موقت این کشور در تلاش برای بی‌اعتنایی به قطع احتمالی این کمک‌ها، اعلام کرده که مصر در مسیر درستی قرار دارد و بدون این حمایت‌ها هم دوام می‌آورد.

مقام‌های دولت آمریکا در واکنش به خشونت گسترده در برخورد با معترضان مصر، بررسی توقف کمک‌‌ سالانه 1/5 میلیارد دلاری این کشور به نظامیان این کشور را شروع کرده‌اند و مقام‌های اتحادیه اروپا هم در حال طی مسیر مشابهی هستند؛ هر چند هنوز به‌صورت رسمی قطع این کمک‌ها اعلام نشده اما حازم الببلاوی، نخست‌وزیر موقت مصر با احتمال رخ دادن این مسئله تلاش کرده که آن را کم‌اهمیت جلوه دهد. نخست‌وزیر دولت موقت مصر در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی هر چند تأکید داشت که توقف احتمالی کمک‌های آمریکا تا مدتی تأثیر منفی بر ارتش مصر خواهد داشت اما اعلام کرد که مصر به حیات خود ادامه خواهد داد و می‌تواند کمک‌های لازم را از منابع دیگر تأمین کند.

حازم الببلاوی با یک خط و نشان کشیدن غیرمستقیم برای آمریکا و اروپا گفت: فراموش نکنید که مصر در گذشته از روسیه تسلیحات دریافت می‌کرده و اکنون هم اگر لازم باشد بدون ‌آمریکا راه خود را پیدا خواهد کرد.وی با تأکید بر این موضوع اعلام کرد: زندگی متوقف نمی‌شود و می‌توان در شرایط مختلف زندگی کرد. عربستان و دیگر کشورهای عربی در غیاب آمریکا به مصر کمک نظامی خواهند کرد. عربستان سعودی که حمایت کامل خود را از ارتش مصر طی روزهای گذشته نشان داده، اعلام کرده است که درصورت قطع کمک‌های آمریکا و اروپا این کشور به همراه دیگر کشورهای عربی می‌تواند مشکلات مالی مصر را حل کند.

در حالی که اوضاع در مصر هر روز وخیم‌تر می‌شود و بیشتر از ۸۳۰ نفر در درگیری‌های روزهای اخیر کشته شده‌اند حازم الببلاوی با اشاره به اینکه مصر در «مسیر درستی» قرار دارد اعلام کرده که از «جنگ داخلی» نمی‌ترسد و انتظار مشکلات بیشتری را داشته است.

باراک اوباما در واشنگتن به تازگی با مشاوران خود برای بررسی قطع کمک‌ها به مصر ملاقات کرده و روز گذشته مقام‌های اتحادیه اروپا در بروکسل مسئله قطع کمک‌ 7.6 میلیارد دلاری وعده داده شده به مصر را بررسی کردند. مصر در تمامی سال‌های گذشته یکی از بزرگ‌ترین دریافت کننده‌های کمک‌های مالی و نظامی از آمریکا در جهان بوده است و پس از رژیم صهیونیستی، بیشترین کمک‌های نظامی را از آمریکا دریافت می‌کند.

در حالی که دادستانی کل مصر دستور بازداشت 15 روزه محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین را صادر کرده است 2 چهره دیگر اسلامگرای این کشور بازداشت شدند.

واکنش آمریکا به سخنان اردوغان

به‌دنبال اظهارات رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه درباره دست داشتن رژیم صهیونیستی در کودتای مصر، نخست‌وزیر این کشور و کاخ سفید این مسئله را رد کردند. دفتر نخست‌وزیر مصر سخنان اردوغان را حرف‌های یک عامل غرب در منطقه خواند و آن را بی‌اهمیت دانست. وزارت خارجه آمریکا هم سخنان اردوغان را توهین‌آمیز خواند و آن را رد کرد.

کد خبر 228075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز