همشهری آنلاین: سرخس گلدانی گیاهی زیبا است، اما آیا واقعا می‌توانندن کیفیت هوای خانه شما را بهبود بخشد؟ بررس‌ها بوسیله دانشمندان ناسا، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، دانشگاه جرجیا و سایر موسسات معتبر بیانگر آن است که پاسخ این سوال مثبت است.

plant

همانطور که می‌دانید گیاهان از طریق منافذ سطح برگ‌های‌شان دی‌اکسیدکربن را جذب می‌کنند. این جذب گازها برای انجام فتوستنز انجام می‌گیرد، روندی که در آن گیاهان انرژی نور خورشید و دی‌اکسیدکربن را به انرژی شیمیایی بدل می‌کنند که رشد آنها را باعث می‌شود.

اما دانشمندانی که توانایی پاکسازی هوا بوسیله گیاهان خانگی را بررسی می‌کنند، دریافته‌اند که این گیاهان بسیاری از گازهای دیگر علاوه بر دی‌اکسیدکربن را جذب می‌کنند، از جمله فهرستی طولانی از "ترکیبات آلی فرار" (VOCs).

بنزن (که در برخی از پلاستیک‌ها، پارچه‌ها، حشره‌کش‌ها و دود سیگار یافت می‌شود) و فرمالدئید (که در برخی از مواد آرایشی، مواد ظرفشویی، نرم‌کننده‌های پارچه و پاک‌کننده‌های فرش) از جمله VOC های خانگی شایعی ‌هستند که این گیاهان به زدودن آنها یاری می‌رسانند.

این VOC ها و سایر آلاینده‌های هوای درون خانه (مانند اوزون) با بیماری‌ حاد بسیاری زا جمله آسم و تهوع و نیز بیماری‌های مزمنی مانند سرطان و بیماری‌های تنفسی ارتباط دارند.

توانایی یک گیاه خانگی برای زدودن این ترکیبات زیانبار از هوا نمونه‌ای از "گیاه‌پالایی" (phytoremediation) است که به معنای استفاده از گیاهان چه در داخل و چه در خارج خانه برای رفع آلودگی هوا، خاک یا آب است.

گیاهان خانگی مواد آلاینده با جذب کردن این گازها از طریق برگ‌ها و ریشه‌های‌شان آلاینده را پاک می‌کنند. این میکروارگانیسم‌هایی که در خاک گیاهان گلدانی زندگی می‌کنند نیز نقشی اساسی در خنثی‌کردن VOC ها و سایر آلاینده‌ها دارند.

با اینکه اغلب گیاهان برگ‌دار هوای درون خانه را پاک می‌کنند، دانشمندان دریافته‌اند که برخی از آنها بیشترین توانایی پاک‌کنندگی را دارند، از جمله سرخس سلطنتی ژاپنی، گل عنکبوتی، سرخس‌ بوستون، گیاه "شیرینی بنفش"، گزنه انگلیسی، نخل اریکا، پوتوس طلایی، آلو ورا، گیاه مار (یا زبان مادرزن) و اسپاتی فیلوم.

کد خبر 227923
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز