گروه سیاسی: یک هفته بعد از مناسک رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی و انتخاب وزیران دولت یازدهم، ضمن آنکه جزئیاتی از جلسات کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها با وزیران منتشر می‌شود هنوز پس لرزه‌ها و واکنش‌ها هم به آن جلسات ادامه دارد.

محمد علی نجفی وزیرپیشنهادی حسن روحانی برای وزارت آموزش و پرورش که از مجلس رأی اعتماد نگرفت و به ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب شد در گفت‌وگو با مهر اظهار داشته که مخالفت‌های کارشناسی و تخصصی با وزیران خیلی کم بود و بحث‌های مجلس عمدتا مخالفت‌های سیاسی بود.

نمی‌توان ایراد گرفت

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری البته گفته است: به همین مخالفت‌های سیاسی هم نمی‌توان ایراد گرفت چون مجلس یک پایگاه سیاسی است و طبیعی است افرادی که در آنجا چه به‌عنوان مخالف و چه به‌عنوان موافق صحبت می‌کنند هم مسائل سیاسی را مد نظر دارند و هم به موضوعات تخصصی و کارشناسی توجه می‌کنند. آن طرف البته غلامعلی حداد عادل و ظاهرا بی‌اطلاع از همین گفت‌وگوی نجفی با مهر توضیحاتی درباره مخالفت‌های مجلس با برخی وزیران داده و گفته است ما نمایندگان مجلس اگر در دادن رأی اعتماد به وزرا بحثی می‌کنیم و مخالفت خود را ابراز می‌کنیم باانگیزه و به معنی مخالفت با کلیت دولت نیست بلکه دلایل و انگیزه‌ای برای همکاری با دولت جدید داریم.

مخالف دولت نیستم

این سخنان حداد عادل البته شبیه همان سخنانی است که او در سال 84در کسوت رئیس مجلس هفتم به زبان آورده بود؛ زمانی که هنوز آن تک مضراب‌های احمدی‌نژاد با مجلس عیان نشده بود و اصولگرایان مسرور از در اختیار داشتن قوه مجریه و مقننه بودند. در آن زمان 4وزیر دولت احمدی‌نژاد از مجلس هفتم رأی اعتماد نگرفت و حداد عادل در واکنش به انتقادات گفت که اگر مجلس به وزیران دولت رأی نداده به‌خاطر تقویت دولت است. رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم که در چهاردهمین اجلاس سراسری بسیج اساتید در حرم مطهر رضوی سخن می‌گفت به شایعاتی درباره عملکردش در جلسات رأی اعتماد هم پاسخ گفت و با بیان اینکه من مخالف دولت نیستم، اظهار داشت:

اگر نقدی می‌کنیم به فرمایش مقام معظم رهبری برای انتخاب وزرای صالح بوده و اینکه کسی را رد می‌کنیم از این حیث است که احتمال می‌دهیم در بعضی موارد زمینه را برای ایجاد تشنج فراهم کنند. حدادعادل افزود: برخی به بنده عنوان رهبری مخالفان دولت را داده‌اند اما به صراحت اعلام می‌کنم این تسویه حساب‌های سیاسی است و برخی افراد کم‌مایه فتنه‌انگیزی می‌کنند و ما بنا داریم در حفظ آرامش و اعتدال که لازمه گشایش اقتصادی است مددکار دولت باشیم.

اصلاح آیین‌نامه

اخباری هم از درون مجلس به گوش می‌رسد که نمایندگان قصد دارند آن اصلاحیه ماده 204آیین‌نامه داخلی را که معطوف به نحوه رأی اعتماد است برای 3وزیر باقیمانده دولت روحانی اجرا کنند. قرار بود این اصلاحیه پیش از معرفی کابینه جدید در مجلس مطرح و بررسی شود اما بررسی آن مسکوت ماند. حالا عزت‌الله یوسفیان ملا رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس گفته که این طرح مسکوت نشده بود و در هفته‌های آینده به‌صورت فوری در دستور قرار می‌گیرد و حدودا تا یک‌ماه آینده به قانون تبدیل می‌شود و به‌احتمال زیاد برای 3وزیر باقیمانده کابینه یازدهم این موضوع اعمال می‌شود. براساس اصلاحیه این ماده هریک از وزیران معرفی شده باید دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن با ارزش استخدامی و حداقل 10سال سابقه اجرایی مرتبط داشته باشد.

کد خبر 227915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز