سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

گروه سیاسی: هنوز چند روزی از روی کار آمدن دولت یازدهم و استقرار وزیر امور خارجه جدید در دفترش نمی‌گذرد که تلاش‌ها درخصوص باز شدن تدریجی گره‌های سیاست خارجی افزایش یافته و از همین الان می‌شود لبخندهای دیپلماتیک دنیا به تغییر سیاست‌ها در دولت حسن روحانی را مشاهده کرد.

حسن روحانی

تغییر سیاست‌هایی که البته به گفته روحانی قرار نیست با تغییر اصول همراه باشد.دولت روحانی به رهبری محمد جواد ظریف می‌خواهد بسیار پویا تر، چابک‌تر و واقعگراتر و منطقی‌تر از آن چیزی باشد که در گذشته شاهد آن بودیم؛ ضمن اینکه حضور روحانی در نخستین روز کار دولت در وزارت امور خارجه، نشانه اهمیت و اولویت سیاست خارجی در برنامه‌های دولت یازدهم است. خصوصا اینکه قرار است وزارت امور خارجه ظریف سکانداری مذاکرات هسته‌ای را هم برعهده بگیرد.

به نظر می‌رسد آن دسته از کشورهایی که متوجه این «تغییرات ظریف» در سیاست خارجی ایران شده‌اند هم تلاش دارند تا خودشان را با این تغییرات همراه نشان دهند. اینگونه است که از یک طرف کاترین اشتون با وزیر جدید تماس تلفنی برقرار می‌کند تا برای از سر‌گیری مذاکرات اعلام آمادگی کند و دبیرکل سازمان ملل هم تا جمله «هنوز تصمیمی برای سفر به نیویورک نگرفته ام» را از روحانی می‌شنود رسما از او برای حضور در اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دعوت می‌کند و از این طرف هم روسای جمهور و مقامات سیاسی بیش از 60کشور در مراسم تحلیف روحانی حضور می‌یابند .

حتی آنها هم که نبودند مانند سلطان قابوس عمانی در صف ایستاده‌اند تا جزو اولین‌هایی باشند که در دوره جدید برای تحکیم مناسبات دوجانبه‌خودشان را به تهران می‌رسانند.حسین امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه ایران از سفر هفته آینده سلطان قابوس پادشاه عمان به تهران خبر داده است. البته پادشاه عمان که خیلی هم اهل سفرهای خارجی نیست سال 88هم نخستین مقام خارجی‌ای بود که پس از انتخابات به تهران آمد. او در 13مرداد 88برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی، به ایران سفر کرد. البته قبل از سفر به تهران، با استفاده از کشتی اختصاصی‌اش به بندرعباس آمد و مدتی را در این بندر سپری کرد و سپس با هواپیما از بندرعباس به تهران آمد تا در کاخ سعدآباد مورد استقبال رئیس‌جمهور وقت ایران قرار گیرد.

عمان در چند سال اخیر با استفاده از روابط نزدیک خود با ایران و غرب، تلاش کرد وارد صحنه میانجیگری میان دوطرف شود و در این زمینه هم به موفقیت‌هایی دست یافت. همچنین در نتیجه اعتماد میان تهران و مسقط، سفارت عمان مسئولیت حفاظت از منافع ایران در لندن را برعهده گرفته است.

اوج میانجیگری سلطان قابوس هم در ماجرای 3شهروند آمریکایی بازداشتی در ایران (سارا شورد، شین بائر و جاشوا فتال) بود که هر سه‌بعد از پرداخت وثیقه1.5میلیارد تومانی آنها توسط پادشاه عمان، از زندان آزاد و در 2مرحله با استفاده از هواپیمای اختصاصی پادشاهی عمان به مسقط منتقل و تحویل خانواده هایشان شدند. حالا هم گفته می‌شود احتمالا سلطان قابوس در این سفر هم حامل پیام‌هایی از سوی آمریکا برای ایران خواهد بود و بعید نیست کانال عمان بار دیگر فعال شود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد همه‌‌چیز برای نخستین حضور حسن روحانی در نیویورک در قامت رئیس‌جمهور ایران مهیا شده باشد. پس از دعوت بان‌کی‌مون که در گفت‌وگوی تلفنی وی با محمدجواد ظریف صورت گرفت، دیروز سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم اعلام کرد که تمامی تمهیدات و آمادگی لازم برای این سفر از سوی وزارت امور خارجه انجام شده و برنامه‌ریزی سفر صورت گرفته است و اگر آقای روحانی تصمیم به سفر بگیرد ما مقدمات را فراهم کرده‌ایم و حتی فرصت‌های سخنرانی برای ایشان تنظیم شده است. امیدواریم ایشان هر تصمیمی را که لازم و مقتضی است، بگیرند.

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در سوریه هم دوشنبه شب در تماسی تلفنی، نقش کشورمان را در حل و فصل مسائل منطقه‌ای بسیار مهم و سازنده توصیف کرد و خواستار مشارکت جمهوری اسلامی ایران درکنفرانس بین‌المللی ژنو شد.
وی همچنین با ابراز علاقه‌مندی نسبت به ادامه رایزنی‌ها و مشورت‌های سیاسی با کشورمان، بر ضرورت یافتن راهکارهایی برای بحران سوریه تأکید کرد و نقش کشورمان را در حل و فصل مسائل منطقه‌ای بسیار مهم و سازنده توصیف کرد و خواستار مشارکت جمهوری اسلامی ایران درکنفرانس بین‌المللی ژنو شد.

ظریف هم در این گفت‌وگوی تلفنی اقدامات و تلاش‌های کشورمان برای کمک به حل بحران سوریه را مورد اشاره قرار داد و بر علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری نزدیک و مؤثر با سازمان ملل و شخص نماینده ویژه در موضوع سوریه تأکید کرد. به نظر می‌رسد تا اینجای کار ظریف تنها با تلفن توانسته گام‌های بلندی در بهبود روابط دیپلماتیک کشورمان بردارد و باید در انتظار تداوم این دیپلماسی ظریف در روز‌های آینده و برداشته شدن گام‌های بلند بعدی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود بود.

کد خبر 227914
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز