چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: جدیدترین نظرسنجی پلیس نشان می‌دهد احساس امنیت اجتماعی شهروندان افزایش یافته است.

پلیس هم‌اکنون سه طرح را در جهت افزایش امنیت اجتماعی در دست اجرا دارد.
برخورد با اراذل و اوباش، جمع‌آوری معتادان پرخطر که منشأ انواع بزهکاری‌ها و ناامنی‌ها هستند و همچنین مبارزه با ناهنجاری پوشش و بدحجابی 3 طرح در دست اجرای نیروی انتظامی هستند که در صورت اجرای مناسب و کارشناسانه و به دور از برخوردهای احساسی می‌تواند به تحقق اهداف پلیس در جهت ارتقای امنیت اجتماعی بیش از پیش کمک کند.

اما پیش از اجرای کامل این طرح‌ها اداره کل مطالعات اجتماعی ناجا طی یک نظرسنجی میزان احساس امنیت اجتماعی در بین شهروندان را در یک نمونه 9 هزار و 156 نفری مورد بررسی قرار داده است که نتایج آن حاکی از افزایش 12 درصدی احساس امنیت اجتماعی در بین شهروندان است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، در راستای سنجش میزان احساس امنیت شهروندان مرکز افکار سنجی  اداره کل مطالعات اجتماعی ناجا در پایان سال 85 اقدام به  انجام نظرسنجی از کلیه شهروندان بالای 18 سال ساکن در مراکز استان‌ها کشور  با حجم نمونه 9156 نفر نموده است.

سرهنگ کرامتی رئیس افکارسنجی اداره کل مطالعات اجتماعی ناجا به خبرنگار اطلاع‌رسانی پلیس گفت: این نظرسنجی که در اسفند ماه سال 85 به اجرا درآمد، دارای چهار محور اصلی با موضوع های مختلف بوده است.

وی با اشاره به میزان جرایم به عبارتی میزان ناامنی موجود در جامعه که به وسیله 34گویه سنجیده شده است اظهار داشت: میانگین میزان ناامنی در کشور  56/3 درصد است که نسبت به سال قبل  12/6 درصد کاهش یافته است.

سرهنگ کرامتی همچنین میزان ناامنی در سال 84 را   68/9 درصد اعلام نمود بنابراین میزان امنیت در کشور نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

رئیس افکارسنجی اداره کل مطالعات اجتماعی ناجا در رابطه با میزان ناامنی که به وسیله 20 گویه مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: میزان احساس ناامنی شهروندان کشور در سال  گذشته 61درصد بود که نسبت به سال قبل از آن 2/2 درصد کاهش داشت. میانگین احساس ناامنی در سال48  نیز 63/2 درصد بوده است.

وی درباره ارزیابی پاسخگویان از عملکرد ناجا به خبرنگار ما گفت: میزان موفقیت ناجا در انجام مأموریت و وظایف محوله از نظر پاسخگویان 2/75 درصد بوده است که نسبت به سال قبل 6/3 درصد افزایش داشته است.

کرامتی در رابطه با بررسی نقش سازمان‌ها و نهادهای مختلف در تولید و حفظ امنیت اجتماعی بیان داشت: از مجموع  16نهاد و سازمان مشخص شده در این نظرسنجی بیشترین میزان 30/7درصد مربوط به نیروی انتظامی، 15/5 درصد قوه قضائیه و 11/1 درصد نیروی مقاومت بسیج حائز بیشترین نقش را در تولید و حفظ امنیت به عهده داشتند.

 ساماندهی معتادان و افزایش امنیت اجتماعی

از سوی دیگر  محمدرضا جهانی جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با همشهری در مورد چگونگی اجرای طرح ساماندهی معتادان پرخطر به منظور افزایش امنیت اجتماعی گفت: این طرح از اول خرداد ماه آغاز شده است و هیچ مشکلی برای اجرای آن وجود ندارد.

وی در توضیح سخنان وزیر کشور که در جمع خبرنگاران گفته بود علت تعویق اجرای طرح مذکور، وجود برخی مأموریت‌ها و نیازمندی پلیس برای آمادگی بیشتر در محل‌های مورد نظر در اجرای طرح است‌ گفت: اجرای این طرح به تعویق نیفتاده بلکه فرصت چند روزه‌ای به معتادان برای معرفی خود و گرفتن کارت داده شده است و بقیه موارد طرح در حال اجراست و به این مفهوم نیست که کار انجام نمی‌شود.

وی همچنین در ادامه افزود: بهتر است به جای اصطلاح طرح جمع آوری، از ساماندهی استفاده کنیم زیرا قرار بر این نیست که از تعداد 350 هزار معتاد هروئینی که250 هزار نفر آنها تزریقی هستند در مراکزی نگهداری شود.

بلکه اینها طی مراحل مختلف که شامل دریافت کارت و معرفی  به مرکز درمانی و طی مراحل درمانی در مراکز مثلثی است تحت نظر قرار می‌گیرند و چنانچه این مراحل را طی نکرده و خود را به مراکز معرفی نکنند از طریق نیروی انتظامی جمع‌آوری خواهند شد و درمان «پلیس مدار» در راستای همین طرح و بر اساس ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر است.

جهانی همچنین در ادامه گفت: معتادان را به طور کلی می‌توان به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول کارتن خواب‌ها هستند که جمع‌آوری می‌شوند و در مرکز درمانی شفق در سه مرحله درمانی که شامل مرحله دارویی، روان درمانی و مددکاری اجتماعی تحت درمان قرار می‌گیرند.

گروه دوم آنهایی هستند که خانواده دارند و ما در این جا از خانواده‌ها می‌خواهیم که به هیچ وجه آنها را رها نکنند زیرا در صورت رها شدن وضع آنها بدتر می‌شود و به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. خانواده‌ها می‌توانند با کمک از مراکز درمانی نقش مؤثری در روند بهبودی فرد مبتلا داشته باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که مرکز شفق با گنجایش 500 نفر در مقابل هزاران مبتلا به اعتیاد پرخطر می‌تواند پاسخگو باشد، گفت: از اول تیرماه 10 مرکز در شهرهای دیگر کشور نیز آغاز به کار خواهد کرد، ضمن اینکه قرار نیست معتادان برای دوره‌ای طولانی در این مراکز بمانند و حداکثر زمان نگهداری آنها در این مراکز از سه هفته تا سه ماه خواهد بود و بقیه مراحل درمانی در خارج از این مراکز دنبال خواهدشد. 

وی همچنین در خصوص برنامه‌های کلی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سیاست‌های کلان مبارزه با مواد مخدر مشخص بوده در برنامه چهارم نیز پیش‌بینی و سند همکاریهای فرابخشی نیز تهیه و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

کد خبر 22774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز