مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان سوئدی به طور تصادفی موفق شدند کارآمدترین جاذب آب را بسازند.

کارآمدترین جاذب آب

به گزارش ایرنا، خطای تصادفی دانشمندان سوئدی منجر به ساخت کار آمدترین جاذب آب شده است.

حدود۱۰۰ سال پیش ساخت این ماده تقریبا غیرممکن به نظر می رسید. به همین دلیل آن را ماده غیرممکن نامیده بودند. حالا پس از گذشت یک قرن گروهی از پژوهشگران سوئدی با ساخت ماده ای به نام Upsalite، این غیرممکن را ممکن ساخته‌اند.

این ماده جدید کاربردهای تجاری گسترده ای دارد و به عنوان کارآمدترین جاذب آب در دنیا می تواند رطوبت موجود در محصولات دارویی را جذب کند و با تکنولوژی های پیشرفته الکترونیکی برای پاک کردن لکه های بزرگ نفتی استفاده شود.

یک گرم از این ماده فرار سفید و خشک که پودر کربنات منیزیم (MgCO۳) است به دلیل منافذ کوچک و متعدد که هر کدام یک میلیون بار کوچک تر از یک تار موی انسان است، دارای یک سطح فوق العاده بزرگ به اندازه ۸۰۰ متر مربع است.

به گفته پژوهشگران این ماده بیشتر از مواد دیگر می تواند آب و رطوبت مواد نسبتا مرطوب را جذب کند و می تواند با کم ترین مصرف انرژی در موارد مشابه استفاده شود.

موارد دیگر استفاده از این ماده، پیست‌های هاکی روی یخ، انبارها، زباله‌دان‌های مواد سمی و یا نشت شیمیایی و کنترل بو است.

همچنین این ماده با توجه به سطح فوق‌العاده بزرگ و خلل و فرج فراوان می‌تواند به عنوان بهترین خشک‌کن در دنیا به کار گرفته شود.

تنها مشکل این ماده این است که تا به حال، این شکل جاذب کربنات منیزیم توسط یک فرآیند بسیار گران و با تولید حرارت زیاد تولید شده است و کنترل آن از راه دور امکان‌پذیر نیست. در حالی که دیگر اعضای خانواده به اصطلاح کربنات‌های بی‌نظم می‌توانند با عبور حباب دی اکسید کربن از مخلوط حاوی الکل، ماده‌ای ارزان‌تر و ساده‌تر تولید کنند.

نکته جالب توجه در ساخت این ماده این است که محققان به اشتباه موفق به ساخت آن شده‌اند. آن‌ها تلاش می‌کردند ماده غیرممکن را بسازند اما با تغییر پارامترهای ترکیب، ماده را به اشتباه به مدت چند روز درون محفظه واکنش باقی گذاشتند. بعد از چند روز دانشمندان مشاهده کردند که ژل سفت و سختی تشکیل شده است که پس از خشک شدن، کارآمدترین ماده برای جذب آب است.

انتظار می‌رود این خصوصیات همراه با ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر این ماده، راه را برای ساخت محصولات جدید سازگار با محیط زیست هموار کند.

نتایج این یافته‌های جدید در نشریه PLOS ONE منتشر شده است. 

کد خبر 227523
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز