گروه اقتصادی: ۸وزیر اقتصادی دولت با حضور در وزارتخانه‌های تحت صدارت خویش تلاش کردند تا برای سامان‌دادن به اوضاع اقتصادی کشور هیچ فرصتی را از دست ندهند.

آنها معاونان وزرای سابق را فراخواندند تا هرچه سریع‌تر گزارش دقیقی از وضعیت موجود در عرصه‌های مختلف ارائه کنند تا برای رفع دشواری‌ها و مشکلات برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت شود و خللی در اداره اقتصاد کشور در ماه‌های نخست فعالیت دولت ایجاد نشود. وزیر صنعت، معدن و تجارت روز جمعه راهی ساختمان وزارت شد و از مسئولان گزارش خواست.

وزیر نفت در همان گام نخست 4حکم انتصاب داد و برنامه فوری خود را تأمین سوخت زمستانی، اطمینان از تداوم فروش نفت و عملیاتی کردن برنامه خود برای افزایش تولید نفت اعلام کرد، وزیر اقتصاد از معاونان خواست تا از جزئیات نابسامانی‌ها و چالش‌ها و کارهای بلاتکلیف گزارش بدهند و دیگر وزرا هم منتظر اتلاف وقت به بهانه تودیع و معارفه نماندند و خط‌مشی و چارچوب همکاری خود با معاونان را ترسیم کردند.

نعمت‌زاده زودتر شروع کرد

نخستین روز کاری وزیر صنعت، معدن و تجارت از 8صبح جمعه با حضور وی در ساختمان سمیه و فراخوان همه معاونین این وزارتخانه آغاز و تا پاسی از شب ادامه یافت. محمد رضا نعمت‌زاده برنامه 3ماهه‌ای را برای فعالیت در این وزارتخانه اعلام کرد که محورهایی مانند ایجاد کارگروه تخصصی تجارت و توزیع، قیمت خرید کالاهای اساسی، لغو ممنوع‌الخروج کردن تولیدکنندگان و صادرکنندگان به‌دلیل بدهی، یکسان‌سازی‌ نرخ ارز، بازبینی طرح‌های ایران‌کد و شبنم و تغییر بخشنامه مالیات بر صادرات را در بر می‌گیرد.

تصمیمات جدید زنگنه بدون اتلاف وقت

بیژن زنگنه وزیر نفت که حتی پیش از امضای حکم وزارت خود در نفت توسط رئیس‌جمهور کار خود را با صدور پیامی خطاب به کارکنان وزارت نفت برای تحقق حماسه اقتصادی آغازکرده بود دیروز با 4حکم انتصاب در ساعت نخست نشستن پشت میز صدارت، از مدیران ارشد نفتی خواست گزارشی از وضعیت کنونی ارائه کنند. او حتی برای احیای دیپلماسی نفتی برای معاونت بین‌الملل وزارت نفت سرپرست تعیین کرد و منصور معظمی سفیر سابق ایران در برزیل و معاون پیشین وزارت نفت را برای اطمینان از تداوم فروش، افزایش تولید و اطمینان از تداوم فروش نفت مأمور کرد. زنگنه از مدیران شرکت‌های تحت نظارت وزارت نفت خواست گزارشی از تعهدات کاری این شرکت‌ها را با اطلاعات دقیق از حجم، میزان و طرف‌های قرارداد تا 10روز آینده ارائه کنند و تعهدات جدیدی را که فوریت ندارند تا پایان شهریورماه متوقف کنند.

تأمین سوخت زمستانی را پیگیری می‌کنم

زنگنه پیگیری سوخت زمستانی را دیگر موضوع مورد بررسی در روز نخست کاری خود خواند و گفت: از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت کتبا خواسته شد این موضوع را پیگیری و گزارش‌های آن را به‌صورت منظم به دفتر وزارتی ارسال کند. زنگنه افزود: برای افزایش صادرات نفت با همکاران و مسئولان مربوط جلسه‌ای تشکیل شد. همچنین برای اطمینان از ادامه فروش نفت، تفاهم‌ها و توافق‌هایی در نخستین روز کاری انجام شد و برای برخی از قراردادهای خارجی نفتی که معضلاتی دارد نیز امروز تصمیم‌هایی اتخاذ شد.

برای امنیت شغلی کارگران آمده‌ام

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در روز نخست کاری خود امنیت شغلی کارگران را از اولویت‌های کاری خود عنوان کرد و گفت:‌ با ایجاد امنیت فضای کسب و کار، امنیت شاغلان هم به‌وجود خواهد آمد. علی ربیعی گفت: باید امنیت سرمایه‌گذاری در جامعه ایجاد شود و زمانی که امنیت فضای کسب و کار به‌وجود‌ آید، امنیت شاغلان نیز ایجاد خواهد شد.

اقدام مؤثر آخوندی

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در نخستین روز کاری خود با استقبال علی نیکزاد در شورای معاونان این وزارتخانه حضور یافت. وی با اشاره به ارزیابی جدی از برنامه‌های در دست اجرای وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: از مدیریت‌ها و کارآمدی آنها ارزیابی خواهم داشت و آنجا که مدیریتی کارآمد است ادامه می‌دهیم و جایی که سیاست‌ها و مدیریت‌ها قوی نیست اقدامات مؤثری انجام خواهیم داد.

نخستین روز کاری وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز روز گذشته نخستین روز کاری خود را با استقبال کارکنان و مدیران وزارت و شرکت‌های تابعه این مجموعه آغاز و در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه حضور یافت. محمود واعظی تأمین حقوق شهروندان، تکمیل و توسعه زیرساخت و شبکه، توسعه صنعت، تحقیقات، توسعه خدمات و ارائه مطلوب این خدمات به شهروندان را از مهم‌ترین محورهای کاری خود اعلام کرد.

اولویت کاری وزیر جهادکشاورزی

وزیر جهادکشاورزی نیز روز گذشته با حضور در این وزارتخانه در جلسه شورای معاونین حضور یافت و هنوز هیچ انتصابی در این وزارتخانه نداشته است. محمود حجتی برنامه‌ریزی برای کشت جدید را نخستین اولویت کاری خود اعلام و از اجرای قوانین متوقف مانده در این بخش خبر داده است.

کد خبر 227394
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز