جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

دکتر حسین عبده تبریزی: رای نمایندگان مجلس به تیم اقتصادی دولت نشان می‌دهد که آنها نیز به این امر واقف شده‌اند که اوضاع اقتصادی کشور نابسامان است و فرصتی برای از دست دادن وجود ندارد.

تیم اقتصادی دولت مرکب از 2گروه هستند:
1- تیم اقتصادی مالی
2- تیم اقتصادی عملیاتی
در تیم مالی هنوز تکلیف رئیس‌کل بانک مرکزی روشن نشده است اما 2نفر دیگر شامل معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی
(سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی) و وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب شده‌اند. اسامی‌ای که در مورد رئیس‌کل بانک مرکزی عنوان می‌شود نیز بیانگر آن است که تیم اقتصاد مالی دولت از انسجام لازم برخوردار است.

تیم اقتصادی عملیاتی شامل وزرایی است که همه سوابق طولانی و در مواردی بسیار قابل‌قبول دارند. آنچه در شرایط فعلی اقتصاد ایران می‌تواند مورد نگرانی باشد، خواست مدیران اقتصاد عملیاتی برای منابع بیشتر و خواست مدیران مالی برای محدود کردن خلق پول و توزیع منابع مالی است. آقای دکتر نوبخت در بودجه‌ای که پیش‌رو دارد با کسری 40درصدی مواجه است. مدیر بانک مرکزی از رشد نقدینگی می‌ترسد.

وزیر اقتصاد که عمدتا اقتصاددانی پولی است، سخت نگران تورم است. بنابراین، این تیم بخشی از مدیران اقتصادی هستند که به تقاضا برای پول نه می‌گویند. وزیر نفت نیز دیگر منابع ارزی چندانی ندارد که به کمک مدیران مالی کابینه بیاید. از طرف دیگر، مدیران عملیاتی اقتصاد به‌دنبال منابع مالی هستند. آقای نعمت‌زاده با آن سابقه طولانی در شناخت پروژه‌ها و درک از فرصت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری، پول می‌خواهد. وزیر جهادکشاورزی نیز به‌دنبال منابع مالی است.

وزیر راه و شهرسازی، صدها طرح نیمه‌تمام در مقابل خود دارد و از دریچه اقتصاد سیاسی، اول باید 1.2میلیون واحد مسکونی مهر تعهد شده و ساخته نشده را پاسخ دهد. طرح‌های نفت و گاز نیز پایانی ندارند و همه پول می‌خواهند. بنابراین تضاد اصلی بین آن دسته از اقتصاددانانی است که در کابینه مسئول گرداندن پول در اقتصاد هستند و آن دسته از اعضای کابینه که مسئولند پول را به بخش‌های عملیاتی اقتصاد برسانند و اشتغال ایجاد کنند.

پس می‌بینیم که تضاد اصلی بین نیازهای مالی بخش‌های مختلف اقتصاد و محدودیت‌های اقتصاد کلان است. در شرایط تحریم و مناسبات دشوار بین‌المللی، امکان ترمیم سرمایه از خارج نیز بسیار دشوار است. برون‌رفت از چنین شرایطی سخت است اما غیرممکن به‌نظر نمی‌رسد. حل این چالش در گرو فرماندهی واحد، باهوش و متمرکز اقتصادی است.

کد خبر 227231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز