چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

سمیه شرافتی : بر اساس مطالعات مختلف در سال 2006 آمار استفاده از شیر مادر در ژاپن بسیار کمتر از دیگر کشورهای پیشرفته بوده است.

بارها شنیده‌ایم که شیر مادر بهتر از هر چیز دیگری رشد فرزندانمان را تضمین می‌کند و باز هم شنیده‌ایم که شیر مادر آسودگی روانی و رشد عاطفی نوزاد را تامین می‌کند و موجب افزایش ارتباط بین مادر و کودک می‌شود. این‌ها را از کجا یاد گرفته‌ایم؟ از برنامه‌ها و آگهی‌های تلویزیونی و مقاله‌های روزنامه‌ها و...

 اما فکرش را بکنید که اخیراً یک آگهی تبلیغاتی در ژاپن که مادران را تشویق می‌کند به کودکانشان شیر خود را بدهند و برای آنها آواز بخوانند، توسط عده‌ای از منتقدین نادرست خوانده شد و آنها این کار را تجاوز به حریم شخصی افراد اعلام کردند و بر سر این ماجرا جنجالی به پا شد.

در این آگهی همچنین به پدر و مادرها توصیه می‌شود ساعت تماشای تلویزیون کودکانشان را محدود کنند. علاوه بر این، این آگهی آموزش‌های اخلاقی متناسب با سن کودکان را نیز ارائه می‌دهد.

قرار بود این آگهی توسط هیأتی که به وسیله دولت برای اصلاح سیستم آموزشی تعیین شده بود پخش شود اما کارشناسان و برخی از مقامات دولتی از این طرح به عنوان تجاوز به حریم شخصی افراد یاد کرده‌اند و با آن به مخالفت برخاسته‌اند.

 بر اساس مطالعات مختلف در سال 2006 آمار استفاده از شیر مادر در ژاپن بسیار کمتر از دیگر کشورهای پیشرفته بوده است. یک تحقیق در سال 2000 نشان می‌دهد آمار استفاده از شیر مادر در ژاپن برای نوزادان یک تا دو ماه 8/ 44 درصد بوده در حالی که این آمار در آمریکا 7 /54 درصد گزارش شده و در سوئد 2/ 80 درصد بوده است.

 تحقیق دیگری روی نوزادان 3 تا 6 ماه در ژاپن نشان می‌دهد تنها 8/ 43 درصد از نوزادان از شیر مادر استفاده می‌کردند. این آمار باز هم کمتر از آمار موجود در آمریکا است که 47 درصد گزارش شده است.

جالب است که اصلاحات آموزشی از اقدامات و راهکارهای اصلی شینوزو آبه، نخست‌وزیر جدید ژاپن است.

در ماه دسامبر پارلمان ژاپن لایحه‌ای برای مدارس این کشور صادر کرده که بر اساس آن کودکان به فرهنگ و سنت و عشق به کشور خود تشویق می‌شوند.

 این اقدامات به دلیل این بود که به عقیده آبه موفقیت‌های اقتصادی ژاپن اخلاقیات را در این کشور تضعیف کرده است. علاوه بر این در کشور ژاپن نگرانی‌هایی در مورد کاهش نرخ موالید وجود دارد. اوایل این ماه دولت ژاپن اعلام کرد نرخ موالید در این کشور به پایین‌ترین میزان خود از پس از جنگ جهانی دوم تاکنون رسیده است.

 دولت آبه برای تشویق زوج‌ها برای بچه‌دار شدن برنامه‌هایی را برای افزایش توجه به کودکان، تشویق شرکت‌ها به دادن وقت بیشتر به کارمندان برای بودن در کنار خانواده‌هایشان در نظر دارد. همچنین دولت ژاپن برای حمایت از افزایش موالید در این کشور تصمیم گرفته است که به هر خانواده 10‌هزار ین (نزدیک به یک‌صد دلار) کمک مالی کند.

 این در حالی است که به نوشته روزنامه ماینیچی این مبلغ دو‌برابر یارانه‌ای است که تا الآن دولت ژاپن برای تولد هر نوزاد به خانواده‌ها می‌پرداخت. این یارانه تا پایان دوره دبستان به خانواده کودک پرداخت می‌شود.

 در حال حاضر در ژاپن تمامی افراد زیر پوشش بیمه درمانی بوده و در هنگام تولد نوزاد بیشترین هزینه وضع حمل مادران از سوی دولت پرداخت می‌شود. اما به هر حال بسیاری از ژاپنی‌ها به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری کودکان و انتظار از زنان برای ترک شغلشان در زمان بچه‌دار شدن تمایلی به این امر ندارند.

کد خبر 22720

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز