پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: به رغم اعلام وضعیت فوق‌العاده در ۱۴ استان مصر خبرنگار الجزیره در قاهره اعلام کرد که صدها تن از طرفداران اخوان المسلمین قانون وضعیت فوق‌العاده را نقض و در حمایت از محمد مرسی تظاهرات کردند.

egypt

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، صدها تن از طرفداران محمد مرسی، ‌رئیس جمهور برکنار شده مصر شب گذشته در مسجدی در شهر نصر واقع در شمال قاهره تجمع کردند. در پی این تجمع، درگیری خونباری میان حامیان مرسی و نیروهای دولت موقت شکل گرفت. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت مصر، این درگیری‌ها دست‌کم 464 کشته و بیش از 3572 زخمی برجای گذاشته است البته این در حالی است که ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت مدعی شده که تاکنون 2600 تن در میدان رابعه العدویه قاهره کشته شده‌اند.

عناوین آخرین اخبار مصر:

در پی وقایع اخیر مصر گذرگاه رفح بار دیگر بسته شد

آمریکا لغو رزمایش مشترک با مصر را بررسی می‌کند

وزیر خارجه قطر: البرادعی از ما کمک خواست / قصد ما دخالت نیست

کری سرکوب حامیان مرسی را محکوم کرد

وزیر کشور مصر: اجازه نمی‌دهیم هیچ تحصن دیگری برگزار شود / تقدیر نخست‌وزیر از نیروهای امنیتی

چین برخویشتنداری در مصر تأکید کرد

فرانسه خواستار توقف سرکوب در مصر شد

ابراز نگرانی ناتو نسبت به ناآرامی‌های امروز مصر

الجزیره از آتش‌سوزی در ساختمان وزارت دارایی مصر خبر داد

دستگاه دیپلماسی مصر: از قربانی شدن شهروندان متأسفیم! / اظهارات مداخله‌گرانه را محکوم می‌کنیم

انتقاد آمریکا از اقدام ارتش مصر در سرکوب تظاهرکنندگان

اشتون: خشونت‌های مصر را محکوم می‌کنیم

البرادعی استعفا کرد

حماس خشونت‌ها علیه حامیان مرسی را محکوم کرد

سازمان ملل خشونت‌های مصر را محکوم کرد

در مصر چه می‌گذرد؟

خبرنگار الجزیره اعلام کرد که تعدادی از طرفداران مرسی قانون منع آمد و شد را در چند استان زیر پا گذاشته و تظاهراتی را در محکومیت پایان دادن به تحصن‌های رابعة ‌العدویه و النهضة برگزار کردند.

تحصن کنندگان در مسجد "الایمان" در خیابان مکرم عبید نیز تجمع کردند.

شاهدان عینی نیز اعلام کردند: معترضان شعارهایی با این مظنون که "حکومت نظامی ساقط باید گردد" و "پلیس اراذل و اوباش است" سردادند.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر نیز اعلام کرد: تظاهرکنندگان بخشی از این مسجد را برای مداوای زخمی شده‌ها به بیمارستان میدانی تبدیل کردند.

رئیس جمهور موقت مصر در بیانیه‌ای قانون وضعیت فوق‌العاده را به مدت یک ماه در سراسر مصر اعلام کرد.

کابینه مصر نیز از اعمال قانون منع آمد و شد خبر داد که از ساعت هفت به وقت محلی در روز چهارشنبه تا ساعت 6 صبح در 14 استان به مدت یک ماه اجرا می‌شود.

این قانون منع آمد و شد شامل استان‌های قاهره، جیزه، اسکندریه، بنی سوید، منیا، اسیوط، سوهاج، بحیرة، سینای شمالی، سینای جنوبی، سوئز، اسماعیلیه، فیوم و قنا می‌شود.

به علت اعمال قانون منع آمد و شد مسیرها به روی صدها تن از فلسطینی‌های عرب 48 که تعطیلات خود را در تفرجگاه شرم الشیخ در شبه جزیره سیناء ‌سپری می‌کردند، بسته شده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز اعلام کرد که در نتیجه اوضاع امنیتی سفر اتوبوس‌ها در سیناء بین ساعت هفت شب تا شش صبح مممنوع شده است.

نیروهای امنیتی و ارتش مصر در پی درگیری‌های شدید و خونین با طرفداران محمد مرسی بالاخره توانستند میدان رابعة‌ العدویة را تحت کنترل کامل خود بگیرند.

این نیروها همچنین بیمارستان میدانی را تخلیه کردند.

منابع آگاه به این شبکه خبری اعلام کردند که تحصن کنندگان در پی تسلط کامل نیروهای امنیتی و ارتش بر میدان رابعة العدویة این میدان را خالی کردند.

مدیر بیمارستان میدانی رابعة ‌العدویة در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد: نیروهای امنیتی ارتش و پلیس با سیم‌های خاردار بیمارستان را محاصره و گاز اشک آور و گلوله‌ شلیک کردند.

در حالی که چندین مسجد نزدیک به میدان به بیمارستان میدانی تبدیل شده بود نیروهای امنیتی بیمارستان میدانی را تخلیه و آن را آتش زدند.

این مدیر بیمارستان میدانی اعلام کرد که نیروهای امنیتی ارتش و پلیس کادر پزشکی و زخمی‌ها را از بیمارستان خارج کردند و جسد کشته شدگان را با خود بردند.

وی نسبت به کشتار دسته جمعی و آتش زدن اجساد هشدار داد.

یوسف طلعت، یک عضو ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت نیزاعلام کرد: بیمارستان میدانی با اجسادی که در آن بود دچار حریق شد و این اقدام با هدف سرپوش گذاشتن بر آثار جنایت نیروهای امنیتی بود.

این عضو ائتلاف اعلام کرد که 2600 تن بر اثر آمارهای ما کشته شده‌اند.

وی هرگونه هماهنگی با وزارت بهداشت مصر را رد کرد و آن را جزئی از طرح‌ها برای بر هم زدن تحصن‌ها خواند.

این در حالی است که وزارت بهداشت مصر اعلام کرده است که 343 تن در سراسر مصر کشته شده‌اند که 43 تن آنها نیروی امنیتی بودند.

محمد فتح الله، سخنگوی وزارت بهداشت مصر از بالا رفتن آمار تلفات درگیری‌های روز چهارشنبه 92/05/23 در سراسر مصر خبر داد و اعلام کرد که در درگیری‌های روز گذشته 343 تن کشته و 2926 تن زخمی شده‌اند.

وی تصریح کرد که تعداد کشته‌ها در میدان رابعه العدویه به 113 تن رسیده در حالی تعداد کشته‌های میدان النهضه 21 مورد بود. وی افزود: در حلوان 18 تن کشته شده‌اند در حالی که در بقیه استان‌ها تعداد کشته‌ها به 175 تن رسیده است.

فتح الله تاکید کرد: تعداد زخمی‌ها نیز که با گلوله و گلوله توپ کشته شده‌اند 2363 تن است درحالی که 553 تن دیگر با تجهیزات دیگر زخمی شده‌ یا صدمه دید‌ه‌اند.

در ادامه طی تیراندازی به مرکز پلیس عریش در استان سینای شمالی یک افسر و دو سرباز مصری کشته شدند.

به گفته یک مقام امنیتی، این حمله از سوی افراد مسلح ناشناس صورت گرفته است.

کد خبر 227126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز