سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

گروه بورس: شورای بورس هفته آینده برای مشخص کردن تکلیف 89 شرکت حاضر در تابلوی چهارم بورس جلسه تشکیل می‌دهد.

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار،  ضمن اعلام این خبر در پاسخ به این پرسش که وضعیت شرکت‌های حاضر در تابلوی چهارم چه زمانی مشخص می‌شود، گفت: وضعیت شرکت‌های این تابلو هفته آینده و در نشستی که ما با شورای بورس خواهیم داشت مشخص می‌شود.

پیش از این قرار بود تا تکلیف شرکت‌های حاضر در تابلوی چهارم این هفته مشخص شود.بر اساس تصمیمات شورا و سازمان بورس و اوراق بهادار قرار است در یک اقدام تنبیهی 89 شرکت از بورس اخراج شوند.

صالح‌آبادی در ادامه افزود: ایجاد تابلوی چهارم موضوعی بود که شورای بورس به ما تکلیف کرد، بنابراین برای این‌که وضعیت این شرکت‌ها روشن شود ما باید دوباره طرح این موضوع را به شورای بورس ببریم و این موضوع در جلسه هفته آینده این شورا تعیین می‌شود.

تاکنون 62 روز از مهلت تعیین شده شورای بورس برای شرکت‌های تابلوی غیررسمی یا تابلوی چهارم می‌گذرد اما هنوز قانون‌گذاران نتوانسته‌اند تصمیمی درباره حضور یا عدم حضور این شرکت‌ها در بورس اتخاذ کنند.

پارسال  موضوع ایجاد این تابلو در بورس تهران محل مناقشات بسیاری بود و زمینه‌ساز اعتراض‌های گسترده‌ای شد.

بر مبنای تصمیم شورای بورس به این شرکت‌ها 6 ماه (تا  پایان  سال 85) فرصت داده شد تا نسبت به اصلاح عملکرد خود اقدام کنند. عمده‌ترین دلایل بورس برای اتخاذ چنین تصمیمی، حجم اندک معاملات این شرکت‌ها، شفاف نبودن اطلاعات، پایین بودن میزان سهام قابل معامله در بورس و مواردی از این دست بود که به نوعی حضور این شرکت‌ها را در بازار سهام زیر سؤال می‌برد.

اما به‌رغم گذشت 2 ماه از سال جدید هنوز هیچ تصمیمی درباره ماندن یا نماندن این شرکت‌ها در بورس گرفته نشده است. اما آن‌طور که از قراین پیداست به غیر از چند شرکت تمامی شرکت‌های حاضر در این تابلو از بورس اخراج خواهند شد؛ اتفاقی که در صورت بروز آن حادثه بزرگی برای بورس تلقی می‌شود چرا که نزدیک به یک‌سوم از شرکت‌های بورس کاهش پیدا خواهد کرد.

سید علی حسینی عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار پیش از این درباره وضعیت شرکت‌های حاضر در تابلوی چهارم گفته بود: بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده هیچ‌کدام از شرکت‌های حاضر در این تابلو نتوانسته‌اند شرایط حضور دوباره خود را در بورس به‌دست آورند.
علی رحمانی نیز هفته گذشته از تعیین تکلیف این شرکت‌ها در هفته جاری خبر داده بود، اما بنا به دلایل نامعلومی این جلسه برگزار نشد و به این هفته موکول شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از شرکت‌های حاضر در این تابلو از بورس اخراج خواهند شد گفت: بر اساس جلساتی که تاکنون در این زمینه داشته‌ایم بیشتر شرکت‌های حاضر در تابلوی چهارم با بورس خداحافظی خواهند کرد.

وی در خصوص ادامه فعالیت تابلوی چهارم گفت: ادامه فعالیت این تابلو به تصمیم شورای بورس بستگی دارد بنابراین، این‌که از این پس تابلوی چهارم در بورس وجود داشته باشد یا خیر به مصوبه شورای بورس نیاز دارد.

به گفته رحمانی شرکت‌های حاضر در این تابلو به بازار خارج از بورس (OTC) منتقل می‌شوند.

کانون کارگزاران

از سوی دیگر  ایسنا گزارش داد،  علی صالح‌آبادی در مراسم انتخاب شورای عالی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ضمن تاکید بر فعالیت کانون در قانون بازار اوراق بهادار، خاطرنشان کرد: قانون یک‌سری اختیارات و وظایف را در اختیار کانون قرار داده که امیدواریم کانون بتواند فعالیت‌ها را به‌طور کامل پوشش داده و حرفه کارگزاری‌ها را اعتلا دهد.

اهداف کانون کارگزاران

وی، اهداف کانون کارگزاران را کمک به ایجاد بازار عادلانه، رقابتی و کارا به منظور جلب اعتماد سرمایه‌گذاران عنوان کرد و افزود: البته همه چیز نسبی است و 100 درصد تکمیل نمی‌شود اما هر چه‌قدر به سمت 100 درصد حرکت کنیم به یک بازار کارا و کامل سوق پیدا خواهیم کرد.

صالح‌آبادی ارتقاء حرفه کارگزاری‌ها را از اهداف کانون کارگزاران دانست و ادامه داد: شرکت کارگزاری باید دانش خود را اضافه کنند، این تکلیفی است که به کانون خواهیم داد، بازار سرمایه، هنوز ساده است و وارد بسیاری از پیچیدگی‌ها نشده اما با ورود ابزاری همچون ابزار مالی مشتقه، اسلامی‌ مثل صکوک و سایر اوراق بهادار شرایطی ایجاد می‌شود که تنوع در این زمینه داشته باشیم.

باید سطح دانش کارگزاران ارتقاء یابد طبیعی است با سطح دانش کم نمی‌توان انتظارات را برآورده کرد.

وی ادامه داد: در صورتی که کانون این کار را انجام دهد ما نیز سعی می‌کنیم در مورد تایید صلاحیت حرفه‌ای مدیران این آموزش را بگنجانیم و یک شرط برای آموزش بگذاریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بهبود خدمات کارگزاری را از دیگر اهداف کانون عنوان کرد و افزود: در گذشته خدمات صرف خرید و فروش می‌شد اما یک‌سری وظایف همچون کارگزار معرف، کارگزار سبدگردان، خدمات متنوع همچون مشاوره از سوی کارگزاران صورت می‌گیرد و سازمان بورس نیز آماده است که پیشنهادات را بررسی و مجوز‌های لازم را ارایه دهد.

کد خبر 22678

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز