به گزارش همشهری آنلاین: براساس روال آیین نامه مجلس نمایندگان موافق و مخالف کلیات کابینه دولت یازدهم طبق قرعه کشی انجام شده، در جلسه صبح پشت تریبون مجلس رفتند تا هر یک به بیان دلایل خود در حمایت یا مخالفت با ۱۸ گزینه حسن روحانی برای ریاست وزارتخانه‌ها بپردازند.

از میان 18 نماینده‎ای که با عنوان مخالف کلیات کابینه ثبت نام کرده بودند، قرعه به نام محمد دهقان، عطاالله حکیمی، علی‌محمد بزرگواری، حمید رسایی  و جواد کریمی قدوسی افتاد تا برای مخالفت با کلیات کابینه پشت تریبون مجلس قرار بگیرند.

ثبت نام 148 نماینده برای موافقت با کابینه حسن روحانی، بیانگر وزنه سنگین‎تر موافقان کابینه در مجلس بود و براساس آیین نامه پس از قرعه کشی احمد شوهانی، جعفری، غلامعلی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی، حمیدرضا فولاد‌گر و عباسعلی منصوری آرانی پنج نفری بودند که  از میان این 148 موافق کابینه اجازه نطق پیدا کردند.

البته پس از اعلام اسامی موافقان و مخالفان حمیدرضا فولادگر زمان خود را در موافقت با کلیت کابینه به احمد توکلی داد تا نماینده همیشه منتقد مجلس این بار زبان به حمایت از کابینه حسن روحانی بگشاید.

علاوه بر اینکه برخی موافقان و مخالفان فرصت نطق را به نماینده دیگری سپردند، برخی نیز تلاش کردند تا با استفاده از نصف زمانی که برای نطق به آنها تعلق گرفته بود، تا شاید در جلسه عصر امکان اظهار نظر به چند نماینده دیگر هم بدهند.

در جدول زیر می‎توانید اهم اظهارات موافقان و مخالفان کلیات کابینه در جلسه صبح را بخوانید:

مخالفان کلیات کابینه یازدهم

1- احمد بخشایش؛ نماینده اردستان

  • در نقد کابینه آقای روحانی به این مساله می رسیم که کابینه ایشان به یک شرکت سهامی خاص شبیه است نه یک شرکت سهامی عام چرا که با یک تحلیل محتوا متوجه شدم افراد در این کابینه سهم گرفته اند. برای مثال باید بگویم که آقای آخوندی سهم حجت الاسلام ناطق نوری، حجت الاسلام پورمحمدی سهم آیت الله آملی و آقای مهندس حجتی نیز سهم حجت الاسلام عبدالله نوری است.
  • این چه پیوندی است که در آینده می خواهد دولت شما را در آینده متحد نگه دارد، دولتی که به نام امید و تدبیر نام گرفته است باید دولتی شفاف و روشن باشد، دولتی که باید شیشه ای باشد و از پشت آن همه چیز را مشاهده کرد اما آقای روحانی دولت شما دولت کارگزار شماره 2 است. همین دولتی که نتیجه و معدل و حاصل آن منتج به دولت احمدی نژاد شد که شما بالاترین نقدها را به آن وارد کردید و آیا فکر نمی کند که دولت شما در 4 سال آینده همین مسیر را طی نماید.
  • در دولت هاشمی و خاتمی ما 500 نخبه داشتیم و چرخش نخبگی ندیدیم و امروز شما از همان نخبگان استفاده می کنید، پس نسل سوم و چهارم کجای کار هستند و کی می توانند اینها وارد جامعه شوند. آیا نباید جوانگرایی در دولت شما سهم داشته باشد؟
  • متوسط سن این دولت 62 سال است و به نظر می‌رسد که این دولت، دولت سالمندان است.
  • شما در برنامه های خود سیاست اصل 44 را در نظر گرفتید و تعاون را فراموش کردید و بخش تعاون را در نظر نگرفتید.

2- عطااله حکیمی؛ نماینده رودبار

  • ما قبل از انتخابات تلاش‌های زیادی کردیم تا به آقای روحانی کمک کنیم اما از اردیبهشت‌ماه اصحاب فتنه به ستادهای آقای روحانی آمدند و ما گفتیم که نمی‌توانیم با این افراد کار کنیم.
  • مردم به دکتر و سرهنگ بودن شما رای نداده‌اند بلکه اجتهاد و روحانی بودن شما باعث شد که رای بیاورید اما بعد از انتخابات در ستادهای شما به روی اصولگرایان بسته شد و افرادی به ستاد شما آمدند که هیچ‌کجا همراه شما نبوده‌اند و از تئوریسین‌های فتنه 88 بوده‌اند.
  • زمانی که طرح عدم صلاحیت شما مطرح شد، شما مدام مساله را از طرف اصولگرایان پیگیری می‌کردید و به درخواست اصولگرایان بود که با تخفیف صلاحیت شما تایید شد و تمام شدن انتخابات در یک مرحله را هم مدیون رهبری و اصولگرایان هستید.
  • شما فضا را برای اصحاب فتنه و اصحاب شمسه باز کردید، اما فرزندان امام هوشیار و بیدار هستند و اجازه نمی‌دهند دشمنان از طریق عوامل فتنه، بار دیگر حاکم شوند.
  • مردم باید به ما حق بدهند که نگران باشیم؛ در جلسه‌ای که قبل از انتخابات در هتلی در شهر اصفهان برگزار شد که آقای "نعمت‌زاده" و "بانک" آن را اداره می‌کردند، یکی از اصحاب فتنه گفت که شما زمانی که آقای کروبی رییس مجلس و آقای خاتمی رییس جمهور بود، در سمت رییس شورای عالی امنیت ملی هیچ کاری نتوانستید بکنید، مشکل رهبری است؛ البته یکی از فرزندان امام آن جلسه را برهم زد، اما ستاد اصولگرایان انتظارات شخصی از کسی ندارد، بلکه انتظارات ملی دارد و به کسانی که از منابع امام و رهبری استفاده کرده‌اند، اجازه هتک حرمت نمی‌دهد.
  • ترکیب کابینه از اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه است، تعداد بی‌شماری از اعضای فتنه هم هستند که در سمت‌های معاون و مشاور کار خواهند کرد، در این میان آقای ظریف یک استثناست که صددرصد غربی فکر می‌کند و در آمریکا تحصیل کرده است و اجازه دهید بگویم که پایان‌نامه فوق‌لیسانس و دکترای خود را با چه کسی گذرانده است.
  • چه خبر است؟ چه فکر کرده‌اید؟ روحانی قبل از انتخابات با روحانی بعد از انتخابات فرق دارد، باید امروز توضیح دهید که دنبال احیای فتنه هستید، آیا پیام امام راحل را فراموش کرده‌اید و می‌خواهید وعده‌های خود را فراموش کرده و ارزش‌های خود را به خارجی‌ها بفروشید.
  • امیدواریم که با هماهنگی بزرگان نظام، افراد کابینه خود را تغییر داده و در مسیر درست قرار بگیرد، توجه داشته باشید که شما برای چهار سال انتخاب شده‌اید و این چهار سال تمام خواهد شد اما این نظام برای شهدا و خادم رهبری است.
  • عمر مفید اعضای معرفی شده 62 سال است.با این وضعیت تحریم‌ها اگر برای یکی از اعضای تیم شما اتفاقی بیفتد، چه خواهید کرد؟ در حالی که شما مساله استفاده از نخبگان را مطرح کرده بودید، اکثریت افرادی که معرفی کرده بودید، تحصیلکرده غرب هستند، در مورد شعار قانونمداری هم معاون شما نقض قانون کرده است.
  • در یک جلسه آقای هاشمی شورای نگهبان را دستگاه امضای رهبری خواندند که ما به اعتراض جلسه را ترک کردیم،البته ما احترام آقای هاشمی را تا زمانی که برای رهبری محترم هستند، حفظ خواهیم کرد، اما در رقابت‌های انتخاباتی همراه شما بوده‌ایم و تا زمانی که در مسیر انقلاب حرکت می‌کنید، باز هم از شما دفاع خواهیم کرد.
  • در همان زمانی که شما از سیاست خارجی حرف می‌زنید، وزیر خارجه معرفی شده توسط شما در مجلس خواب بوده است و آقای نعمت‌زاده که شما از او به عنوان پدر صنعت یاد کرده‌اید، در واقع پدربزرگ صنعت است.

3- حسینعلی حاجی‌دلیگانی؛

نماینده شاهین شهر

  • دولت در حال حاضر 42 هزار میلیارد به صورت نقدی پرداخت می کند که 28 هزار میلیارد آن قرار است از محل گران شدن حامل های انرژی تامین شود، برنامه شما برای تامین مابقی این هزینه چیست؟ و قرار است از کجا فراهم شود؟ چه برنامه‌ای برای مردم در صورت گران شدن حامل های انرژی دارید و سهم بهداشت و درمان و کمک به بخش تولیدی را از کجا تامین خواهید کرد؟
  • آیا شما و وزرایتان از تعداد خانواده های طلاق خبر دارید، چه برنامه ای برای خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دارید؟ چه تدبیری برای بیمارانی که بیمه نیستند و یا کسانیکه بیمه هستند، اما هزینه درمان بیماری خود را ندارند و در انتظار رفتن از این دنیا هستند، دارید؟
  • در سال 91 ما 51 هزار کسر بودجه داشتیم، شما چه برنامه ای دارید که در سال 92 با چنین فاجعه ای مواجه نشوید؟
  • حتما تعریف شما از اعتدال حرکت بین حق و باطل نیست، بلکه حرکت بین افراط و تفریط است، پس چرا وزرایی انتخاب کرده اید که مخالف این حرکت هستند و اگر رای بیاورند در کارهای خود افراط خواهند داشت؟ چرا کسانی را انتخاب کرده اید که در فتنه 88 از نظام دفاع نکردند؟

4- محمد علی بزرگواری؛ نماینده مردم کهکیلویه 

  • در مجلس باید روح مدرس حاکم باشد نه روح چاخان گویی و وکیل الدوله بودن، وزرای پیشنهادی نیز برای این چاپلوسان اهمیتی قائل نیستند، کسانی که تا دیروز دست احمدی نژاد را می بوسیدند ببینید امروز چه حرفهایی می زنند.
  • بنده در حالی در مخالفت با برنامه های دولت یازدهم صبحت می کنم که خودم به 65 تا 70 درصد کابینه رای مثبت می دهم.
  • به من گفتند اجازه بدهید تهرانی ها حرف بزنند شما از مناطق محروم حرف نزنید، اما بنده هم گفتم که سیدم و لر تبار، در نتیجه حرفم را می‌زنم و هر وزیری که رای آورد و به منطقه محروم من نگاه ویژه نداشت با چماق لری با وی برخورد خواهم کرد.
  • افراد کابینه خود را از صندوق عتیقه آقای رفسنجانی و خاتمی درآورده اید. اگر برخی افراد بخواهند به پروژه ها برسند باید به آنها سرُم وصل کنیم.
  • این فتنه‌گران در حال تلاش برای بردن نظام و کشور به پرتگاه سقوط بوده‌اند، آنها نظام ما را به عنوان نظام متقلب معرفی کرده‌اند و حال در چنین شرایطی فتنه‌گران و حامیان آنها این افراد باید در کابینه باشند.
  • ما حتی آقای روحانی را نیز از ابتدای انقلاب تاکنون بخوبی رصد کرده‌ایم؛ من کسی بودم که نوارهای آقای روحانی را در شیراز تقسیم می‌کردم و می‌دانم که وی در فتنه 78 تنها کسی بود که به عنون یک اصولگرا سخنرانی کرد اما آن زمان دانشگاه‌های ما به کجا رفته بود.
  • من کسی بودم که تریبون رئیس مجلس را گرفته و بر علیه سران فتنه شعار دادم و این موضوع در دنیا پخش شد. ‌من فقط از خدا می‌ترسم و از کس دیگری هراس ندارم و اگر حرف‌های اینچنینی را بیان می‌کنم به این دلیل است که ما دوست شما بوده و به دنبال تعامل هستیم.
  • ما دوست شما هستیم، از شما به خاطر معرفی وزیر کشور، وزیر اطلاعات، دفاع، تشکر می کنیم. حضور افرادی همچون نوبخت و نهاوندیان هم قابل تقدیر است زیرا این افراد نیروهای توانمندی هستند.
  • اگر آقای زنگنه بیاید آقازاده هایی مثل مهدی هاشمی دله دزد میدان دار می شوند. این آقایان به نظام ما ضربه زدند. اگر شرایط اینگونه است اصلا نباید به این وزیر رای داد زیرا این آقازاده‌های دله دزد در این کشور به نظام و روحانیت ما بسیار ضربه زدند که باید جلوی آنها را بگیریم.

 

5- مهرداد بذرپاش؛ نماینده تهران

  • انتخاب برخی چهره های فتنه 88 در کابینه یازدهم مورد سئوال مردم است.
  • کم و بیش می دانیم که این کابینه نتیجه سهم خواهی هاست اما مجلس نمی تواند از این موضوع بگذرد زیرا فتنه سوء تفاهم نبود، پس از آن نیز افراد دخیل در فتنه هرگز عذرخواهی نکردند و با فتنه کوچکترین مرزبندی انجام ندادند.
  • کابینه فعلی به دو دلیل توان اجرایی وعده های مورد نظر رئیس جمهور را نخواهد داشت اول اینکه کابینه به شدت مسن است، میانگین سنی افراد کابینه بالای 60 سال است که موجب خواهد شد با کابینه ای به شدت بی تحرک مواجه باشیم زیرا کار اجرایی در حد وزیر نیازمند روزانه حداقل 15 ساعت کار سخت اجرایی است.
  • در این شرایط با توجه به مسن بودن وزرا، کارها به دست آقازاده ها که توان جبران نیروی افراد مسن را دارند می افتد بنابراین شاهد بازگشت عناصر پشت پرده خواهیم بود.
  • کابینه فعلی شبیه کابینه هاشمی است. بعد از ثبت نام شما، هاشمی ثبت نام کرد و تا قبل از اعلام عدم توفیق ایشان برای حضور در انتخابات از شما حمایت نکرد پس شما فقط به مردم وامدار هستید.
  • بعضی ایرادهایی که به دولت های گذشته گرفته می شد به خاطر رودربایستی هایی بود که به وجود آمده بود و رئیس جمهور مجبور به سپردن برخی مناصب به برخی افراد بود.
  • هر یک از افراد کابینه شما دارای برنامه اقتصادی مختلفی هستند و کابینه شما برای اجرای این برنامه ها دارای نظر واحد نیست.

موافقان کلیات کابینه یازدهم

1- محمد شوهانی؛ نماینده مردم ایلام

  • همه مسئولین باید در راستای وفاق ملی تلاش کرده و دولت جدید را برای حل مشکلات همراهی کنند. مجلس نیز باید دولت و کابینه جدید را همراهی کند و در این شرایط خاص با توجه به مشکلات داخلی و خارجی باید کمک کنیم تا کابینه هرچه زود تر تشکیل شود.
  • کشور مدت ها از افراط و تفریط رنج برده و مردم امروز گفتمان اعتدال گرایی را برگزیدند ما نیز باید به کابینه اعتدال رای بدهیم تا از مردم دور نشویم.
  • تمام وزیران روحانی با مشی اعتدال سازگارند کمک کنیم تا کابینه اعتدال رای اعتماد بگیرد.
  • یازده نفر از کابینه روحانی از بهترین دانشگاه ها مدرک دکترا داشته و صاحب کتاب و مقاله داشتند.
  • اگر رئیس جمهور افرادی بی تجربه را به عنوان وزیر انتخاب می کرد مورد انتقاد مجلس قرار می گرفت شاید در صورت قبلی نیز از افراد با تجربه استفاده می کرد این مشکلات به وجود نمی آمد. همه وزراء روحانی بپش از این تجربه وزارت یا معاونت وزرا را دارند و در خصوص تجربه نمره قابل قبولی را کسب می کنند.
  • در حالی که کشور دچار مشکلات متعدد اقتصادی است ما نیازمند تشکیل کابینه با تجربه هستیم. معدل سنی کابینه نقطه قوت است نه نقطه ضعف، علم و تجربه نقطه قوت کابینه است زیرا وزرا پس از انتخاب از کسب تجربه و شناخت وزارت خانه خود نخواهد بود.

2-کاظم جلالی؛ نماینده شاهرود

  • در سال 91 ما با کسر بودجه شدید مواجه بودیم و از میزان 142 هزار میلیارد تومان بودجه، 5/94 هزار میلیارد تومان محقق شد، در سال 92 قطعا رقمی که تصویب کرده‌ایم محقق نخواهد شد، بدهکاری‌های دولت بالای 200 هزار میلیارد تومان است و میزان تورم در داخل کشور در بخش خروجی‌ها بر اساس آمار رسمی حدود 62 درصد است و به شکل میانگین 42 درصد تورم داریم.
  • در این وضعیت اگر ما به جای آقای روحانی باشیم کشور را باید با چه مدیرانی اداره کنیم؟ آیا ما فرصت آزمون و خطا داریم؟ آیا ما می‌توانیم کلاس اکابر تشکیل دهیم؟ آیا ما می‌توانیم دوره طرح کادر بگذرانیم و یا باید شخصیت‌هایی که توانایی مدیریت کشور را در شرایط فعلی را دارند بپذیریم.
  • همه ما مطلعیم که برخی از افراد پیشنهادی برای وزارت اصرار داشتند که وزیر نشوند، چرا که آنها هم درک درستی از مسائل کشور دارند و هم می دانند مسئولیت پذیرفتن در این شرایط کشور بسیار سخت است.
  • ما نباید به بهانه سن به دنبال رد کردن آنها باشیم. به نظر من این مسئله غیر منصفانه است و یا وارد کردن اتهامات دیگری همچون بحث شرکت سهامی بیجاست.
  • در داخل مجلس برخی فضاسازی‌های حرفه‌ای انجام داده‌اند و این فضاسازی‌ها به نفع کشور نیست. بی‌تردید معیار ما در خصوص بحث فتنه بیانات مقام معظم رهبری است و هر کس که در فتنه است نباید عضو کابینه باشد.
  • ما باید به مر فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم و اینکه کسانی در ستاد افرادی بودند که از سوی شورای نگهبان تایید شدند ، آیا می‌توان آنها را فتنه‌گر حساب کرد؟ کسانی که به کاندیداهای دیگر رای دادند را می‌توان فتنه‌گر حساب کرد؟ آیا کسانی که در چارچوب قانون به نتایج انتخابات اعتراض کردند را می‌توان فتنه‌گر حساب کرد؟ بطور حتم آنها فتنه‌گر نیستند.
  • کسانی که بعد از 29 خرداد و بیانات مقام معظم رهبری نقض قانون کردند و بعد از تایید نتیجه شورای نگهبان مردم را دعوت به تظاهرات خیابانی کردند می‌توانند جزو فتنه‌گران باشند.
  • برخی گرایشان در داخل مجلس است که 95 درصد مردم را جزو فتنه‌گران می داند و ما روی هر کسی که دست می‌گذاریم می‌گویند فتنه گر است. ما در ابتدای همین دوره زمانی که می‌خواستیم برای هیئت رئیسه انتخابات مشترک انجام دهیم برخی دوستان آمدند و گفتند که ما در مجلس 40 تا 50 فتنه‌گر داریم. بقیه را نیز ساکت فتنه محسوب می‌کردند، برخی‌ها بالاخره بر موج فتنه سوار شدند و با فتنه تجارت کردند و بیشتر به فتنه پرداختند .

3- یونس اسدی؛ نماینده مشکین شهر

  • به نظر می رسد که کلیات برنامه دولت مورد استقبال نمایندگان قرار گرفته است؛ چراکه تنها 20 نفر به عنوان مخالف و 148 نفر به عنوان موافق را ثبت‌نام کرده اند.
  • یکی از مخالفین در اظهارات خود تنها فحش به دولت داد. انتظار داریم مخالفین و موافقین محترم با استدلال برنامه ها را نقد کنند و این گونه رفتار و اظهارات دور از انصاف است.مخالفین محترم تنها به نقد منطقی برنامه ها بپردازند نه اینکه هر چه از دهانمان درآمد، بار دولت کنیم.
  • ما فکر می کردیم انتخابات ریاست جمهوری دو مرحله ای خواهد شد، اما با حضور آقای روحانی معادله بهم خورد و نشاطی در مردم ایجاد شد که غیرقابل باور بود.

4- جلیل جعفری؛ نماینده خلخال

 

  • برخی از مخالفین محترم در حالی با برنامه های آقای روحانی مخالفت کردند که اگر برنامه های وی را مطالعه می کردند اینگونه اظهارنظر نمی کردند. هنوز چیزی نگذشته است این دولت بهترین برنامه ها را ارائه کرده است.
  • این دولت در حوزه اقتصاد قوی ترین برنامه را دارد و برای کاهش آسیب پذیری اقتصاد ملی، مهار تورم و افزایش قدرت ملی برنامه های مشخصی دارد ما باید اجازه بدهیم دولت برنامه هایش را اجرا کند و سپس به نقد آن بپردازیم.
  • همانطور که آقای رئیس جمهور در مراسم تحلیف گفته اند هر کس می خواهد با ایران تعامل کند راهش تکریم ملت ایران است.
  • امنیت ملی همه جانبه سیاست، اطلاعاتی متمرکز، سیاست دفاعی فعال، وحدت ملی و افزایش اعتماد میان حاکمیت و ملت از جمله برنامه های مهم دولت یازدهم است.
  • این دولت یکی از با برنامه ترین دولت های تاریخ خواهد بود و ما نیز باید این دولت را در انجام وظایف و تحقق اهداف یاری کنیم.

غلامعلی جعفرزاده؛ نماینده رشت

  • محوریت منافع ملی و تلاش برای تحقق اصول واقع بینی و رعایت حقوق شهروندی، رشد و توسعه همه جانبه و ارتقاء سطح زندگی شهروندان، مبارزه با فساد و بهسازی ظرفیت دولت، پایدارسازی محیط زیست و تعامل سازنده در روابط بین الملل، بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت همواره مورد تاکید نظام جمهوری اسلامی بوده است و آخرین بار رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران به این موضوع اشاره کردند و ما نمی توانیم بدون داشتن روابط سازنده با دنیا منافع کشورمان را تامین کنیم.
  • حوزه اقتصاد، حوزه ای است که موثر بر رفاه و رضایت زندگی روزانه مردم است و مقبولیت نظام در گرو کارآمدی از جمله کارآمدی اقتصادی است. هدف نهایی برنامه اقتصادی دولت یازدهم بهبود وضعیت رفاهی مردم، افزایش قدرت خرید کالا و کاهش شکاف درآمدی است و آنطور که من بررسی کردم در اهداف راهبردی حوزه اقتصادی، بهبود وضعیت رفاهی مردم، کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم، شغل آفرینی پایدار و مهار بیکاری و گسترش عدالت اقتصادی، ایجاد تعادل در بازارهای مختلف و داشتن ارتباط سازنده با بازار جهانی و اقتصاد مقاومتی از جمله برنامه های این دولت است.
  • در برنامه های دولت اهداف مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به صورت کلی در نظر گرفته شده است و در حوزه اجتماعی امکانی برای جامعه فراهم شده که در فعالیت های اقتصادی مشارکت پیدا کند و برای تامین نیازهای خودشان تلاش نمایند همچنین دسترسی بدون تبعیض به خدمات و تامین اجتماعی برای آحاد جامعه فراهم شده است.
کد خبر 226681
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز