یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شکست پروژه احیای پلنگ آسیایی در روسیه گفت: پیش بینی می‌کنیم که روس‌ها به دلیل نتیجه بخش نبودن پروژه، ببرهای جدید را به ایران تحویل ندهند.

ببر سیبری

به گزارش ایسنا، محمدی افزود: نه پلنگ‌های ایرانی و نه پلنگ‌هایی که از ترکمنستان به طرف روسی داده شده است؛ هیچ کدام موفق به جفتگیری نشده‌اند و روس‌ها تا زمانی که این پروژه به نتیجه نرسد، نیازی به تبادل مجدد ببر با پلنگ ایرانی نمی‌بینند.

more  پلنگ ایرانی در خطر انقراض  

وی تاکید کرد: اما در صورت جفتگیری این پلنگ‌ها برای تقویت تنوع ژن این گونه برای تبادل پلنگ‌های بیشتری اقدام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه کار بر روی حیات وحش همیشه با آزمون و خطا همراه است، افزود: جفتگیری گربه‌سانان به ویژه پلنگ در اسارت بسیار دشوار است و از آنجا که پلنگ‌های فرستاده شده از طبیعت جدا شده‌ بودند جفتگیری آنها بسیار سخت‌تر خواهد شد.

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه روس‌ها هنوز به تلاش خود برای تکثیر این گونه جانوری ادامه می‌دهند اضافه کرد: نمی‌توان گفت چون یک بار این پروژه شکست خورده در آینده نیز چنین خواهد شد و ممکن است حتی همین پلنگ‌ها نیز روزی جفتگیری کنند.

محمدی تاکید کرد: دفتر روابط بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست هنوز به تلاش خود برای ورود ببرهای سیبری به ایران ادامه می‌دهد و تا کنون مکاتباتی نیز با سفارت روسیه انجام داده؛ اما تا کنون پاسخ مناسبی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

500 میلیون تومان برای زیستگاه‌ میانکاله هزینه شده است

وی با اشاره به هزینه 500 میلیون تومانی برای آماده‌سازی زیستگاه میانکاله که به عنوان زیستگاه ببر ایرانی در نظر گرفته شده است، افزود: البته این هزینه تنها مربوط به آماده‌سازی سایت ببر ایرانی نبوده و علاوه بر احداث یک ساختمان برای مدیریت منطقه، یک پایگاه حفاظتی نیز احداث شده است.

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زیستگاه میانکاله برای کشور بسیار با اهمیت است تصریح کرد: این زیستگاه هم پناهگاه حیات وحش محسوب شده و هم به عنوان ذخیره‌گاه بیوسفر و تالاب بین‌المللی معرفی می‌شود.

علاوه بر آن تصمیم داریم در آینده از این ایستگاه به عنوانه سایت پرنده‌نگری نیز استفاده کنیم که نشان می‌دهد حتی اگر ببری هم وارد این منطقه نشود باید برای آن امکانات حفاظتی فراهم کنیم.

کد خبر 226582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز