شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پیشنهاد شگفت و در عین حال سؤال برانگیز عربستان به روسیه برای توقف حمایت‌ها از سوریه و مخالفت روسیه با این پیشنهاد، درحالی در رسانه‌های خبری منعکس شد که همزمان، آمریکا و روسیه اعلام کردند که درباره برگزاری کنفرانس ژنو ۲به توافق دست یافته‌اند.

روسیه -آمریکا

رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان که هر دو سال یک‌بار با همتایان روس خود دیدار می‌کند، این بار و پس از شکست تلاش هایش برای متقاعد کردن اروپایی‌ها به حمایت تسلیحاتی از گروه‌های مسلح در سوریه، عازم روسیه شد و نه با همتایان خود بلکه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد و پیشنهادی شگفت انگیز را به وی ارائه داد. براساس این پیشنهاد، ریاض اعلام آمادگی کرده در مقابل کوتاه آمدن روسیه از حمایت از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، علاوه بر خرید میلیارد‌ها دلار تسلیحات از روسیه، به مسکو کمک خواهد کرد تا نقشی تعیین‌کننده در خاورمیانه ایفا کند و در مقابل، ایالات متحده از منطقه دور شود.

امیر بندر بن سلطان رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان 12روز پیش با پوتین درباره تحولات سوریه دیدار و رایزنی کرده بود. بندر بن سلطان پیش از دیدار با پوتین، با مقام‌های آلمان و فرانسه دیدار کرده بود.یک دیپلمات اروپایی تصریح کرد که بندر همچنین به پوتین پیشنهاد کرده است به میزان 15میلیارد دلار تسلیحات از روسیه خریداری کند که معادل درآمد 2 سال شرکت صادرات سلاح روسیه است. بندر در دیدار با پوتین تأکید کرده که هر نظامی پس از بشار اسد، تماما در اختیار عربستان خواهد بود و عربستان به هیچ کشور حوزه خلیج‌فارس اجازه نخواهد داد برای رقابت با گاز روسیه در اروپا، خط لوله گاز از خاک سوریه به اروپا عبور دهد.

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در سال 2009و به نفع مصالح متحد استراتژیک خود یعنی روسیه، پیشنهاد گذر خط لوله گازی قطر از خاک سوریه به اروپا را رد کرده بود. در همین حال، یک مقام دیپلماتیک عربی هم تصریح کرد که پوتین با احترام فراوان به تمامی اظهارات بندر گوش داد اما تأکید کرد که روسیه استراتژی خود را درباره سوریه هرگز تغییر نخواهد داد. در مقابل، بندر بن سلطان هم به روس‌ها تأکید کرد که تنها گزینه حل بحران سوریه، نظامی خواهد بود و روس‌ها باید موضوع کنفرانس ژنو 2را فراموش کنند زیرا مخالفان در آن شرکت نخواهند کرد.

آندره سولداتوف از کارشناسان امنیتی روسیه تأکید کرد که جایگاه اسد روزبه‌روز تقویت می‌شود و کرملین از این امر به خوبی آگاه است و خودداری از حمایت اسد در چنین شرایطی امری غیرمنطقی خواهد بود. اما اندکی پس از انتشار این خبر، مقام‌های کرملین آن را تکذیب کردند. یوری اوشاکوف معاون رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که هر دو طرف روس و عربستانی مسائل خاصی را درباره گسترش روابط نظامی و تکنولوژیک و دیگر حوزه‌ها بررسی کردند و هر دو علل مواضع خود را درباره سوریه توضیح دادند. اما اوشاکوف تصریح کرد که امیر بندر بن سلطان دیدارهای متعدد دیگری در روسیه برگزار کرد ولی از محتوای آنها اطلاعی ندارد.

در همین حال، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو و واشنگتن درباره ضرورت برگزاری کنفرانس ژنو 2به توافق دست یافته‌اند. سرگئی لاوروف این اظهارات را پس از دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود در واشنگتن اعلام کرد و افزود: براساس این توافق، مقرر شد کارشناسان روس و آمریکایی اواخر‌ماه جاری میلادی با هدف بسترسازی برای برگزاری کنفرانس ژنو 2دیدار کنند. کنفرانس ژنو 2از اردیبهشت‌ماه گذشته به‌صورت پیاپی به تعویق می‌افتد.

خروج اتباع ترکیه از لبنان

اما در لبنان، افراد مسلح یک خلبان ترک و معاون وی را در نزدیکی فرودگاه بیروت ربودند و در پی آن، ترکیه از شهروندان خود خواست تا لبنان را ترک کنند. این درحالی است که 9شهروند لبنانی بیش از یک سال پیش در مرز ترکیه و سوریه ربوده شدند. خانواده‌های ربوده‌شدگان لبنانی هرگونه ارتباط با ربایندگان 2 خلبان ترک را تکذیب کردند. ترکیه همچنین یگان مهندسی خود را از یونیفل در جنوب لبنان خارج کرد و اینان اوزلدیز سفیر ترکیه در لبنان اعزام تیم تحقیقاتی به لبنان را در این‌باره تکذیب کرد.

کد خبر 226440
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز