شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: درحالی‌که سازمان استاندارد به صراحت بر آلودگی برخی از مارک‌های سرنگ‌های چینی وارد شده به ایران تأکید کرده است وزارت بهداشت این مسئله را رد کرده و گفته هیچ گزارشی به این وزارت مبنی بر آلودگی سرنگ‌های چینی به دستش نرسیده است.

با این حال بعد از موضع‌گیری استاندارد درباره سرنگ‌ها، رئیس سازمان غذا و دارو مصاحبه‌ای تازه انجام داده و نکات قابل تاملی را بیان کرده است. به گفته دکتر عباس حاجی آخوندی، سرنگ HENIZ فاقد سابقه کارشناسی یا مجوز ورود از اداره کل تجهیزات پزشکی است و اطلاع‌رسانی لازم جهت جمع‌آوری سرنگ‌های با علائم تجاری HENIZ که فاقد مجوز ورود هستند به عمل آمده است و در مورد سرنگ با مارک تجاری Disposable syring پس از ارسال اطلاعات تکمیلی از طرف آن سازمان (استاندارد) اقدام لازم به عمل خواهد آمد.
بدین‌ترتیب حداقل 2 مورد از چند مورد سرنگ‌های مورد اشاره در گزارش استاندارد مورد تأیید قرار گرفته و نسبت به سالم بودن این سرنگ‌ها اظهارنظر قطعی از سوی وزارت بهداشت انجام نشده است. بدین‌ترتیب سؤالات و نکات زیر می‌تواند مطرح باشد:

1- چه شرکت یا سازمانی مجوز واردات سرنگ HENIZ را صادر کرده است. لطفا اکنون که غیرقانونی بودن واردات این سرنگ‌ها مسجل شده اسامی وارد‌کنندگان مذکور را که با جان و سلامت مردم بازی کرده‌اند اعلام کنید. اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در مورد غیرقانونی بودن سرنگ مذکور و جمع‌آوری آنها، کی، چگونه و از چه طریقی صورت گرفته است؟

2- اساسا چرا درحالی‌که 18کارخانه سرنگ‌سازی‌ داخلی وجود دارد سالانه ده‌ها میلیون دلار صرف واردات سرنگ به کشور می‌شود؟
3- ماجرای سرنگ‌های وارداتی آلوده و چالش میان وزارت بهداشت و سازمان استاندارد، به طرز عجیبی شباهت به ماجرای واردات برنج‌های آلوده در سال‌های پیش دارد. گویی تاریخ دوباره دارد تکرار می‌شود اول گزارش استاندارد مبنی بر واردات برنج‌های آلوده بعد تکذیب وزارت بهداشت و تهدید رسانه‌ها و بعد ورود مجلس به ماجرا و تأیید آلودگی چندین مارک برنج هندی و سرانجام تأیید موضوع از سوی وزارت بهداشت. در ماجرای سرنگ‌ها نیز وزارت بهداشت به جای ایفای نقش مدعی العموم و ورود به ماجرا برای حفظ سلامت مردم، به‌طور مرتب برای منابع و سازمان‌هایی که این موضوع را افشا می‌کنند خط و نشان می‌کشد اول یکی از مقامات سازمان نظام پزشکی را تهدید کردند حالا نوبت به استاندارد رسیده است.

4- وزارت بهداشت گفته منتظر ارسال اطلاعات تکمیلی از طرف سازمان استاندارد در مورد سرنگ Disposable syring است، تا بعدا اظهارنظر کند. به این وزارتخانه پیشنهاد می‌شود از نزدیک‌ترین داروخانه، چند تا از این سرنگ‌ها را تهیه کنند و آزمایش‌های لازم را روی آن انجام دهند. ضمنا اینکه وزارت بهداشت اظهار تعجب کرده که این نام به معنی سرنگ یک‌بار مصرف است به اطلاع می‌رساند کشور چین ده‌ها و صدها نوع کالا را با مارک‌های عمومی و یا بدون مارک و یا مارک‌های نزدیک به برندهای مشهور تولید و روانه بازار می‌کند.
5- پیشنهاد می‌شود مجلس به‌عنوان نماینده مردم و از موضع حل و فصل ماجرای سرنگ‌های وارداتی وارد موضوع شده و ماجرا را قاطعانه ختم کند.

کد خبر 226432
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز