سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

ستاره سمائی: این دومین مورد دوقلو‌های کوچک و بزرگ (یا لنگه به لنگه!)‌ای است که در چند ماه گذشته گزارش شده‌است؛ اولی در استرالیا بود و حالا جدیدترین مورد از انگلستان گزارش شده‌ است.

درست با شروع هفته نوزدهم بارداری جورجی آرمسترانگ، پزشکان چندان امیدی به زنده‌ماندن قل کوچکتر، تام، نداشتند و حتی در هفته 20 بارداری به مادر این دوقلوها پیشنهاد دادند تا جنین بزرگتر را انتخاب کند و نگه دارد چرا که پایان بسیار دردناک و غم‌انگیزی را برای جنین ضعیف‌تر متصور بودند.

 آقا و خانم آرمسترانگ فقط 2 هفته برای تصمیم‌گیری در مورد سقط جنین کوچکتر یا نگهداری هردوی آنها، فرصت داشتند؛ اما آنها منتظر شدند تا دست روزگار، برای آنها تصمیم‌گیری کند.

در هفته 33، هر دوی این پسرها در سلامت عمومی کامل پا به این جهان گذاشتند؛ در حالی‌که وزن جیک حدوداً 4 برابر وزن تام بود. جیک با 2 کیلو و 320 گرم و تام با 620 گرم وزن و یک دقیقه دیرتر متولد شد.

هرکدام از این پسرها دارای یک جفت جداگانه بودند که این موضوع فقط در مورد 30 درصد دوقلوهای شبیه به هم اتفاق می‌افتد. علت کوچک‌تر بودن تام این است که جفت تام برای تامین نیازهای او کافی نبوده و باعث گرسنه‌ماندن او می‌شده‌ است.

البته آنها حالا دیگر از آب و گل درآمده‌اند و جیک با 41/5 کیلوگرم و تام با 63/3 کیلوگرم وزن، 5 ماهگی خود را پشت سر می‌گذراند.

 نمونه‌های استرالیایی این دوقلوها، با 510 گرم و 1کیلو و 530 گرم، 11 هفته زودتر از موعد، متولد شدند.

 یکی از نگرانی‌هایی که در مورد تام وجود داشت، مربوط به زمانی است که او در رحم مادرش بوده و اکسیژن برای مغز او کافی نبوده است و پزشکان نگران تأثیرات این کمبود اکسیژن بودند؛ به همین علت تام کوچک تحت مراقبت قرار داشت تا پزشکان از وجود هر عکس‌العمل غیرعادی او مطلع شوند.

 مراقبت‌های شبانه‌روزی پزشکان از تام نشان داد تمام عکس‌العمل‌های او طبیعی است؛ تام کوچولو هم مثل تمام نوزادان دیگر، صداهای کودکانه‌ای از گلوی خود خارج می‌کند و لبخند می‌زند. حتی سعی می‌کند اشیا را به دهانش ببرد و تمام این موارد نشان می‌دهد همه‌چیز به خوبی در حال پیشروی است.

 کاترینا ارسکین، متخصص زنان و زایمان بیمارستان هومرتون، لندن، در این‌باره می‌گوید: تمام عواقب و خطرهای جانبی زایمان در چندقلوزایی‌ها افزایش می‌یابد که زایمان زودرس در این میان، بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد.

یکی دیگر از مواردی که در چنین بارداری‌هایی ممکن است پیش آید، عدم رشد یکی از جنین‌ها یا هر دوی آنهاست بنابراین مادر از هفته 26 تا پایان بارداری، هر 4 ماه یک بار، به اسکن سنجش رشد جنین، نیازمند است.

مادران باردار ممکن است در دوران بارداری با مشکلاتی نظیر سوزش قلب و معده، ورم پاها و مفاصل، کم‌خونی و حالت تهوع مواجه باشند که این موارد در بارداری با جنین‌های چند قلو تشدید می‌شود.

همچنین دکتر ارسکین می‌گوید: در مورد دوقلوهای شبیه به هم، ممکن است یکی از جنین‌ها نسبت به دیگری، مواد غذایی بیشتری از جفت دریافت کند و به همین خاطر، اسکن‌های کنترل رشد برای این جنین‌ها تجویز می‌شود تا در مراحل اولیه شناسایی شود. همچنین ممکن است جنین‌های دو یا چند قلو، به شکل معمول در رحم جای نگرفته باشند؛ به همین خاطر عمل سزارین در مورد دوقلوها، کاملاً عادی است.

کد خبر 22629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز