همشهری آنلاین: نشست خبری دومین جشنواره تئاتر شهر با حضور سید قاسم ناظمی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی سازمان و دبیر جشنواره تئاتر شهر برگزار شد.

پوستر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد خبری جشنواره، در ابتدای این نشست دبیر جشنواره با تسلیت درگذشت محمود استاد محمد نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر و مرشد ترابی پیشکسوت نقالی از خبرنگاران برای پوشش وسیع مراسم تشییع این دو هنرمند و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنر تشکر کرد.

وی با تشریح مراحل برگزاری جشنواره گفت: بهن ماه سال گذشته فراخوان جشنواره اعلام شد و سیاست گذاری جشنواره به این شکل بود که دوره قبل را ارزیابی و نقاط ضعف جشنواره را بررسی کنیم.

او از حمایت های ناظمی و خوراکیان رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری که حامی این جشنواره بودند تشکر کرد.

ناظمی صحبت های خود را با تبریک روز خبرنگار آغاز کرده و گفت: «خبرنگاران از طبقات اجتماعی هستند که در ارتقای فرهنگی جامعه بسیار موثرند اما چون متولی اطلاع رسانی در جامعه هستند خودشان از یاد می‌روند».

وی توضیح داد: «از سال گذشته برنامه ریزی جدی برای برگزاری دوره دوم جشنواره آغاز شد.

در تقویم برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری این جشنواره در اردیبهشت ماه باید برگزار می‌شد اما به جهت تقارن با انتخابات احساس کردیم در آن زمان نمی‌توانیم به خوبی جشنواره را برگزار کنیم و تاریخ آن را به مرداد ماه انتقال دادیم».

ناظمی افزود: «دوره اول جشنواره با همت اصحاب هنر نمایش به خوبی برپاشد و شاهد آن استقبال گسترده گروه های جوان از دوره دوم جشنواره تئاتر شهر است.

در این دوره بیش از 651 گروه برای حضور در جشنواره ابراز آمادگی کردند. تلاش ما در برگزاری جشنواره این است که حضور تئاتر را در فرهنگسراها پررنگ تر کنیم و تئاتر بخش ویژه ای را در فرهنگسراها به خود اختصاص دهد».

تاسیس خانه هنرهای نمایشی تهران

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری با اعلام این خبر راه اندازی خانه هنرهای نمایشی گفت: «مرکزی با عنوان خانه هنرهای نمایشی تهران در ماه های آتی در فرهنگسرای شفق تاسیس و راه اندازی می‌شود.

با گشایش این مرکز با حمایت همکاران ما در بخش مدیریت نمایشی سازمان، فعالیت های نمایشی تخصصی انجام می‌شود و برای برجستگان هنرهای تئاتر فرصت ایجاد خواهد شد که در این مرکز به فعالیت بپردازند».

ناظمی با تاکید بر اینکه در جشنواره تئاتر شهر از برجستگان تئاتر و مدیران فعال در عرصه هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تقدیر خواهد شد، گفت:« از استاد علی نصیریان هنرمند برجسته تئاتر کشور و حسن موذنی کارشناس هنر در منطقه 7 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تقدیر می‌شود».

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری با امکاناتی که در اختیار دارد تلاش می‌کند به وظایف خود در حوزه نمایش عمل کند، ادامه داد: «این سازمان بیشتر به دنبال حمایت از هنرمندان جوان است چون حوزه حرفه ای تئاتر متولیان خود را دارد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تلاش می‌کند از استعدادهای جوان که کمتر فرصت حضور در محیط های حرفه ای دارند، حمایت کند.

شهرام کرمی با بیان اینکه جشنواره شهر کامل ترین جشنواره تئاتر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری است، گفت: «در سال های قبل شش جشنواره توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار می‌شد و ما همه این جشنواره ها در هم ترکیب کردیم و همه عناوین آن جشنواره ها را به صورت بخش هایی در جشنواره تئاتر شهر آوردیم به طور مثال سال گذشته بخش بانوان و بخش تئاتر کودک و نوجوان را در جشنواره داشتیم که امسال بخش تئاتر بانوان را حذف کردیم چون تصور می‌کنیم این بخش باید مستقل باشد و به صورت تخصصی به آن پرداخته شود».

نبود سالن تخصصی تئاتر

دبیر جشنواره با اشاره به این که یکی از معضلات سالن های تئاتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری چندمنظوره بودن آن است، گفت: «متاسفانه ما سالن های تخصصی تئاتر نداریم.

شهرداری با ساخت تماشاخانه ایرانشهر به عنوان سالنی حرفه ای کمک بسیاری به تئاتر حرفه ای کرد اما چون رویکرد ما در این جشنواره به گروه های تئاتری جوان است در زمینه سالن تئاتر تخصصی ضعف داریم».

وی ادامه داد: «به همین دلیل عمده فعالیت ما در عرصه تئاتر کودک و نوجوان بود و تنها در چند فرهنگسرا از جمله شفق، بهمن و ابن سینا به گروه های تئاتر بزرگسال سالن دادیم که امیدواریم این ضعف در فرهنگسراها با افتتاح خانه نمایش در فرهنگسرای شفق برطرف شود».

او از حمایت های مسئولان حوزه هنری رحمت امینی و قادر آشنا رییس مرکز هنرهای نمایشی و فرزاد هشیار ریاست برج میلاد برای همراهی در برگزاری جشنواره تشکر کرد.

کرمی با بیان اینکه 65 درصد از گروه های جوان شرکت کننده در جشنواره از گروه های فعال در فرهنگسراها هستند گفت: «جشنواره های مختلفی با حضور گروه های حرفه ای برگزار می‌شود اما گروه های جوان فرصت شرکت در این جشنواره ها را ندارند و رویکرد ما در برگزاری این جشنواره حمایت از این گروه‌ها است.

افرادی مانند فرهاد تجویدی و حمید پورآذری هم با گروه های جوان در این جشنواره شرکت کرده اند».

افتتاح نمایشگاه 20 سال پوستر تئاتر ایران

به گفته کرمی نمایشگاه 20 سال پوستر تئاتر ایران با همکاری انجمن گرافیک در نگارخانه لاله برگزار می‌شود.

این نمایشگاه مشتمل بر 40 پوستر برگزیده از هنرمندان حرفه ای است.

دبیر جشنواره از برگزاری کارگاه های آموزشی به عنوان یکی از اتفاقات خوب جشنواره یاد کرد که با حضور 10 هنرمند شناخته شده و 800 هنرجو برپاشد و یکی از برنامه های خوب، موثر و مفید این دوره از جشنواره بوده است.

کرمی از انتشار کتاب تئاتر شورایی و شهروندی نوشته علی ظفر قهرمانی در طول جشنواره خبر داد که به تئاتر شهر می‌پردازد.

دبیر جشنواره با بیان اینکه تمام نمایش های حوزه تئاتر کودک و نوجوان و بخشی از نمایش های بخش خیابانی دوره قبل جشنواره به اجرای عمومی درآمده اند، توضیح داد: «در بخش تئاتر صحنه ای به دلیل اینکه گروه ها نیاز به سالن تخصصی دارند نتوانستیم برای آنها کاری انجام دهیم اما امسال هدفمان این است که از نمایش های 66 گروه نمایشی برای اجرای عمومی حمایت کنیم».

وی ادامه داد: «متاسفانه بعضی از گروه های به دلیل فقدان سالن نمایش تخصصی در فرهنگسراها از اجرای عمومی در این سالن ها استقبال نمی‌کنند و فقط به دنبال این هستند که کمک هزینه بگیرند و رفع تکلیف کنند.

اما گروه های تئاتر کودک و نوجوان اجراهای خوبی داشتند و حتی یکی از گروه ها با 14 میلیون فروش گیشه داشت».

دبیر جشنواره از انتشار دفترچه ای برای آسیب شناسی دوره قبل جشنواره و ارزیابی اهداف، کیفیت و ضعف های برگزاری خبر داد و همچنین ابزار امیدواری کرد دبیرخانه دائمی جشنواره تشکیل شود.

کرمی در پاسخ به پرسشی درباره نبود تبلیغات شهری برای جشنواره تئاتر شهر توضیح داد: «از شنبه تبلیغات شهری و پخش تیزر در مترو آغاز می‌شود.

سازمان زیبا سازی تشکیلاتی مستقلی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری است و برنامه های متعددی در تبلیغات دارد و در برنامه ریزی این سازمان ما خواستیم که در هفته آینده تبلیغات جشنواره را داشته باشیم».

کرمی هم از همکاری مسئولان سالن های مختلف نمایشی مانند تماشاخانه آو و نگارخانه لاله و برج میلاد تشکر کرد و ابراز امیدورای کرد مرکز تئاتر خاوران و صبا هرچه زودتر ساخته و افتتاح شود.

 

کد خبر 226187
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز