دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

به دنبال برقراری آتش‌بس میان اسراییل و لبنان و عقب‌نشینی نیروهای ذخیره‌ اسراییلی از مناطق جنوبی لبنان، مردم به خیابان‌ها ریخته و با حمل عکس‌هایی از سید حسن نصرالله، پیروزی لبنان را جشن گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه‌ تلویزیونی الجزیره که به پخش تصاویر زنده‌ای از شادی‌های مردم لبنان به خصوص مناطق جنوبی پرداخت، بیان داشت: ‌به رغم تمام هشدارهایی که مقامات مذکور امنیتی دولت لبنان و مردم داده‌اند که به مناطق جنوبی لبنان بازنگردند، صدها تن از مردم با حمل عکس‌های سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و نیز مزین کردن خودروهای خود به پرچم‌های حزب‌الله لبنان، به رقص و شادی پرداختند و پیروزی لبنان در این جنگ را به یکدیگر تبریک می‌گفتند.

همچنین به رغم تخریب بسیاری از پل‌های ارتباطی در مناطق مرزی سوریه و لبنان، آوارگان لبنانی با استفاده از راه‌های فرعی وارد لبنان شدند و هجوم گسترده‌ی مردم به سوی جنوب منجر به ترافیک بسیار سنگینی در این منطقه شده است.

به رغم اعلام آتش‌بس فوری از سوی اسراییل، گویا ارتش این دولت درصدد نقض این آتش‌بس است و می‌خواهد از زمین اقداماتی جهت این نقض انجام دهد.

خبرنگار الجزیره اظهار داشت: ارتش اسراییل اعلام کرد که دو تن از نیروهای حزب‌الله لبنان را ساعتی پس از برقراری آتش‌بس هدف قرار گرفته است و کشته است.

این در حالی است که جنگنده‌های اسراییلی نیز با پخش اعلامیه‌هایی، از مردم مناطق لبنان خواستند که به مناطق مسکونی در جنوب و حاشیه‌ی رودخانه‌ی لیطانی نزدیک نشوند.

در این اعلامیه‌ها ارتش اسراییل تاکید کرده است در صورتی که هر یک از مردم لبنان به این مناطق نزدیک شوند، هر حادثه‌ای که رخ دهد ارتش اسراییل مسوولیت آن را برعهده نخواهد گرفت.

امیر پرتز وزیر جنگ اسراییل نیز در اولین اظهارات خود پس از برقراری آتش‌بس اعلام کرد که ارتش اسراییل همچنان برای هدف قرار دادن حزب‌الله لبنان در حالت آماده‌باش قرار دارد.

وی افزود: این ارتش هر یک از عناصر حزب‌الله را که درصدد بازگشت به مناطق جنوبی لبنان باشد هدف قرار خواهد داد.

پرتز همچنین با اشاره به موافقت دولت اسراییل با برقراری آتش‌بس فوری گفت: من به شخصه به زودی کمیته‌ی تحقیقی برای ارزیابی نتایج جنگ علیه لبنان تشکیل خواهم داد.

وی همچنین تاکید کرد، به رغم برقراری آتش‌بس فوری، محاصره‌ی لبنان از سوی ارتش اسراییل تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت. 

از سوی دیگر، فرمانده‌ی ارتش اسراییل نیز طی موضع‌گیری نسبت به عقب‌نشینی این ارتش از مناطق جنوبی لبنان، ادعا کرد: ‌ارتش اسراییل در صورتی که بخواهد مناطق جنوبی لبنان را به صورت کامل اشغال کند در عرض دو روز نیز می‌تواند این مناطق را به اشغال خود دربیاورد.

یا این حال به رغم این ادعا، مقامات امنیتی و مسوولان عالی رتبه‌ی ارتش اسراییل اعلام کردند که نیروهای اسراییلی از منطقه مرجعیون و قلعیه به سوی مناطق شمال اسراییل عقب‌نشینی کردند.

خبرنگار الجزیره اظهار داشت: هیچ یک از نیروهای اسراییلی در مناطق مرجعیون، قلعیه و دیگر مناطق مرزی مانند بنت لبون مشاهده نمی‌شوند.

این درحالی است که تا شب گذشته درگیری‌های گسترده‌یی میان نیروهای اسراییلی و نیروهای مقاومت اسلامی حزب‌الله در این مناطق دایر بود و بیش از 40 تن از سربازان اسراییل در این مناطق به هلاکت رسیدند.

از سوی دیگر، به رغم آن که در قطعنامه‌ی 1701 شورای امنیت از دولت لبنان به طور ضمنی خواسته شده است که به خلع سلاح شبه نظامیان مسلح مبادرت کند، بسیاری از مقامات مسوول و رهبران احزاب داخلی لبنان اعلام کرده‌اند: دولت می‌تواند به چنین اقدامی مبادرت نکند و این قطعنامه همان طوری که اسراییل می‌تواند برداشت‌های خود را بکند، ما نیز می‌توانیم برداشت‌هایی شخصی از این قطعنامه انجام دهیم و بگوییم این قطعنامه دولت لبنان را موظف به چنین اقدامی کرده است و دولت می‌تواند آن طوری که می‌خواهد این مساله را حل و فصل کند.

در تایید اظهارات بسیاری از این رهبران سیاسی و حزبی، نماینده‌ی دولت لبنان در سازمان ملل نیز اعلام کرد که دولت برای خلع سلاح حزب‌الله هرگز متوسل به زور نخواهد شد.

این در حالی است که خبرنگار الجزیره از گسترش آماج انتقادهای احزاب سیاسی اسراییل از دولت المرت خبر داد.

خبرنگار این شبکه‌ی خبری اظهار داشت: با توجه به گسترش انتقادهای احزاب سیاسی و احزاب مخالف اسراییل نسبت به عملکرد دولت در این جنگ، بسیاری از کارشناسان نظامی اسراییلی معتقدند که این بحران‌های سیاسی عمر دولت اولمرت را کوتاه خواهد کرد.

 

کد خبر 2261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز