همشهری آنلاین: پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه اصل کار ادغام دو اتحادیه قرآنی پسندیده است، گفت: عملیاتی شدن این طرح مصداق شکل‌گیری وحدت اسلامی در جامعه قرآنی است.

حنیفی

علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآنی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر اینکه هر اقدامی که در جهت هم‌سو کردن فعالیت‌های قرآنی صورت می‌گیرد، کاری مثبت و اثرگذار خواهد بود، گفت: این انتظار که اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد در هم ادغام شوند، از همان ابتدای شکل‌گیری این دو تشکل وجود داشت.

وجود نهادهای هم‌سو برای جامعه هزینه‌دار است

وی در ادامه با اشاره به اینکه وجود این دو تشکل و فعالیتی آنها به صورت مجزا باعث هدر رفتن برخی نیروها و هزینه‌ها خواهد شد، افزود: مطمئناً فعالیت جداگانه دو مؤسسه هم‌سو و هم جهت باعث به وجود آمدن برخی نیروهای منفی و حرکت‌شان در جهت کاهش توانایی‌هایی همدیگر بدون اینکه عمدی در کار باشد، خواهد بود. به طور طبیعی دو نیروی هم‌جهت که در موازات هم قرار بگیرند، یک اصطکاک به وجود خواهد آمد و جنبه‌های مثبت قضیه دچار افت می‌شود.

این قاری بین‌المللی کشورمان تصریح کرد: وحدت یک مقوله‌ای است که اسلام و قرآن بر روی آن تأکید دارد و نتایجی که از وحدت به وجود می‌آید، همیشه همراه با موفقیت بوده است. بنابر این هر کاری که در جهت وحدت صورت گیرد، قطعاً موجب قوت و نیرو بخشی به سازمان‌ها و فعالیت‌های قرآنی می‌شود.

طرح ادغام اتحادیه قرآنی مردمی پیش از این مورد انتظار بود

حنیفی در ادامه با تأکید دوباره بر اینکه ادغام اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد طرحی بود که مورد انتظار جامعه قرآنی است، گفت: حتی خود مسئولان این دو اتحادیه و حامیان آنها نیز این انتظار را داشتند که این اتفاق صورت بگیرد و امیدوارم در نهایت نیز این امر محقق شود.

وی به کار بستن مدیریت صحیح را یکی از عوامل از بین برنده آسیب‌های احتمالی ناشی از این ادغام عنوان و خاطرنشان کرد: هر فعل و انفعالی که در هر نهاد و یا مؤسسه‌ای صورت گیرد، دارای یک سری آسیب‌ها و فرصت‌ها خواهد بود. در این مورد باید گفت که با مدیریت صحیح می‌توان آسیب‌ها را به حداقل و فرصت‌ها را به حداکثر رساند. این کار یک مقوله مدیریتی است که با مدیریت صحیح باید کاستی‌ها، ضعف‌ها و عیوب را به حداقل رساند و در راستای توانبخشی نقاط مثبت گام برداشت.

وجود مؤسسات همسو نتیجه‌ای جز افتراق ندارد

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه اصل کار ادغام این دو اتحادیه قرآنی یک کار پسندیده، مثبت و اثرگذار است، گفت: وجود مؤسسات و نهادهای هم‌سو نتیجه‌ای جز اختلاف، درگیری، افتراق و روی زمین ماندن کارها را در پی نخواهد داشت.

حنیفی در ادامه صحبت‌های خود یک‌ بار دیگر بر اشتباه و غیر عقلانی بودن وجود دو نهاد هم‌سو و هم هدف از لحاظ مدیریتی اشاره کرد و گفت: مسئولانی که در مورد طرح ادغام این دو تشکل قرآنی تصمیم‌گیری می‌کنند، باید کارهای کارشناسی حساب شده و دقیق را انجاد دهند، سپس به این امر مبادرت ورزند.

لزوم وجود یک مرجع تصیم‌گیر قدرتمند پس از ادغام این دو اتحادیه قرآنی

وی در مورد تغییراتی که ممکن است پس از ادغام این دو نهاد به وجود بیاید، تصریح کرد: البته تغییراتی که در آیین‌نامه‌ها و اساس‌نامه‌ها به وجود خواهد آمد، باید در راستای کاهش ضرایب نفوذ مسائل منفی در تصمیم‌گیری‌ها باشد. آن چه را که باعث کاهش توانایی و ضعف در فعالیت‌ها شود را باید از بین برد و عواملی که موجب تقویت است، علاوه بر اینکه باید وجود داشته باشد، بلکه در راستای ارتقاء آنها گام برداشت.

این استاد قرآنی کشورمان اظهار کرد: قطعاً این دو تشکل قرآنی دارای اهداف واحدی هستند، اما روش‌ها و استراتژی‌هایشان با هم متفاوت است. مسئله دیگر که باید در این ادغام مورد توجه قرار گیرد این است که تکنیک‌ها و استراتژی‌ها باید بهینه، به روز و واحد شوند و نهاد تصمیم‌گیر در این مجموعه جدید باید دارای قدرت تصمیم‌گیری قدرتمندی باشد، در این صورت با ادغام این دو تشکل با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.

برنامه‌های کاربردی برای رفع مشکلات اتحادیه‌های قرآنی مردمی در کشور وجود ندارد

حنیفی خاطرنشان کرد: اعتقاد بنده بر این است که در حال حاضر شناخت دقیقی از آینده فعالیت‌های قرآنی در تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی کشور به صورتی که نیازهای آتی را برآورده و در معرض دید قرار دهد، یا وجود ندارد و یا اگر هم وجود داشته باشد، بسیار کم است. برنامه‌‌ها بیشتر در مورد رفع مشکلات روزمره تشکل‌های قرآنی پیگیری و به کار بسته می‌شود، در حالی که گرفتاری و معضل تشکل‌های قرآنی ما این است که برنامه‌های بلندمدت به صورت واقعی وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر برنامه‌هایی که در تشکل‌های قرآنی بحث و گفت‌وگو می‌شود، بسیار کهنه، سنتی، قدیمی و کلاسیک هستند که نیازهای واقعی قرآنی که مشخص کننده وضعیت ما در آینده طولانی مدت باشد را مورد توجه قرار نداده است.

این قاری بین‌المللی کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: باید فعالیت‌های نو در عرصه فعالیت‌های قرآنی به وجود بیاید و رشته‌های جدید و کاملاً به روز ایجاد شود تا راه برای استعداهای برتر و مؤسساتی که توانایی بیشتری دارند باز شود، باید بر روی تهیه کردن برنامه‌های اثرگذار و به روز برای مؤسسات و تشکل‌های قرآنی کار شود، اگر مسئولان ادغام این دو تشکل قرآنی می‌خواهند این کار را انجام دهند، باید در اساس‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها بر به روز بودن برنامه‌‌ها دقت داشته باشند.

کد خبر 226092
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز