دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: گرچه فیلم « هرکس سینمای خودش» در بخش مسابقه جشنواره کن گنجانده نشده بود ولی در زمان اکران توجه اکثر روزنامه‌نگاران و منتقدان حاضر در جشنواره را جلب کرد.

این فیلم که به‌مناسبت شصتمین سال برگزاری جشنواره ساخته شده است، مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه 3 دقیقه‌ای 35 کارگردان برجسته جهان از جمله عباس کیارستمی را شامل می‌شود.

مراسم اکران افتتاحیه فیلم، در جشنواره ساده ولی به‌یادماندنی برگزار شد.

تمام 35 کارگردان به روی صندلی‌هایی که روی سن چیده شده بود پشت به حاضران و رو به پرده سینما نشستند و بعد هریک با معرفی ژولیت بینوش رو به تماشاگران می‌شدند و مورد تشویق آنها قرار می‌گرفتند.

اما شروع جلسه مطبوعاتی فیلم چندان خوشایند خبرنگاران و منتقدان نبود چون رومن پولانسکی قبل از خروج از جلسه اعتراضی را نسبت به کم اطلاع بودن حاضران انجام داد و گفت: این همه کارگردان بزرگ در اینجا حضور دارند ولی شما اطلاع اندکی درمورد ما دارید. گرچه خروج پولانسکی به مذاق عده‌ای خوش نیامد اما تعدادی از خبرنگاران تصدیق کردند که برخی از سئوالات مطرح شده پیرامون فیلم هیچ ارتباطی با آن نداشت و برخی دیگر خاطرنشان کردند که اصولا جلسه مطبوعاتی تعداد زیادی روزنامه‌نگار با این همه کارگردان اصولا محکوم به شکست است.

اما کارگردان‌هایی که بیش از سایرین مورد بحث روزنامه‌نگاران بودند مایکل چیمینو و لارس فون‌تریه بودند. چیمینو که پس از سال‌ها در محافل سینمایی حاضر شده بود، چهره‌اش نسبت به قبل تغییر زیادی یافته بود و لارس فون‌تریه نیز به بهانه ترس از پرواز از شرکت در جلسه خودداری کرده بود اما شایعه بستری شدن او در بیمارستان به‌دلیل افسردگی شدید چیزی بود که اکثر خبرنگاران روی آن توافق نظر داشتند.

نظرات هرکدام از کارگردان‌ها نیز درمورد پروژه 3 دقیقه‌ای‌شان جالب بود. دیوید کراننبرگ در توضیح فیلمش، آینده سینما را بسیار تیره خواند و تصریح کرد که سینما به معنای قدیمش جایی است که در دنیا آینده ندارد و آتوم آگویان نیز در تأیید حرف‌های او اشاره داشت که سالن‌های سینما در آینده نزدیک تنها محلی برای اکران برندهای تجاری چون اسپایدرمن و سوپرمن خواهند بود.

از سوی دیگر با گذشت نیمی از جشنواره، نشریه واریتی در مقاله‌ای اقدام به معرفی بهترین‌های جشنواره تاکنون، به بررسی شانس‌های احتمالی نخل طلای جشنواره پرداخته است.

به نوشته تاد مک‌کارتی، 2 فیلم جایی  برای پیرمردان نیست از برادران کوئن و 4 ماه، 3 هفته و 2 روز، از کریستین مونجیو پس از گذشت 5 روز، بهترین‌های جشنواره از سوی منتقدان هستند و فیلم زودیاک از دیوید فینچر با اختلاف اندکی از آنها قرار دارد.

در عین حال چند فیلم نیز موفق نشدند انتظارات منتقدان را برآورده کنند که از آن جمله فیلم کره‌ای نفس از کیم‌کی‌دوک و پرواز بادکنک قرمز از هوسیوسین تایوانی بود. در بخش خارج از مسابقه نیز فیلم‌های ساعت یازدهم از نادیا کانر و لیدا پترسن و سیکو از مایکل مور بهتر از سایرین بودند.

نیکلا سارکوزی رئیس جمهور جدید فرانسه نیز طی پیامی به ژیل ژاکوب مدیر جشنواره که توسط کریستین آلبانل وزیر فرهنگ جدید فرانسه طی مراسمی قرائت شده، ضمن ستایش جشنواره به برخی فیلم‌های درخشان دهه‌های گذشته ازجمله راننده تاکسی (مارتین اسکورسیزی)، 400 ضربه (فرانسوا تروفو) و آگراندیسمان (مایکل آنجلو آنتونیونی) به‌عنوان الگوهایی از آثار برجسته که باعث ایجاد یک خانواده جهانی می‌شوند، اشاره کرد.

وی همچنین از قانون تازه استثنای فرهنگی در فرانسه حمایت کرد. طبق این قانون میزان پخش فیلم‌های غیرفرانسوی در شبکه‌های تلویزیونی فرانسه محدود شده و درصدی از کل فروش بلیط سینماها به‌عنوان سرمایه در اختیار کارگردانان فرانسوی قرار داده می‌شود.

کد خبر 22605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز