سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: این روزها بیش از اینکه آیین بدرقه هنرمندان درگذشته به مراسم یادبود عزیز از دست رفته شبیه باشد، به مراسم انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به هنرمندان شبیه است.

کم‌توجهی مسئولان به هنرمندان باعث شده که حاضران در این مراسم با گلایه سخن بگویند تا مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مراسم حاضر هستند، این سخنان را بشنوند.

آیین خاکسپاری پیکر مرشد ترابی آخرین بازمانده از نسل نقالان قدیمی ایران دیروز (۱۴مردادماه) از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان برگزار شد. داوود فتحعلی‌بیگی از پژوهشگران تئاتر آیینی- سنتی و دبیر جشنواره تئاتر آیینی گفت: از زمانی که درگذشت مرشد ترابی را شنیدم همه وجودم فریاد است و از بی‌توجهی مسئولان به ضبط این آثار گلایه کرد. او در سخنان خود گفت: من آن مسئول را نمی‌بخشم که بارها به او گفتم پول یکی از تئاترهایی که نه به درد دنیا می‌خورد و نه به درد آخرت بدهید تا شاهنامه را با نقالی مرشد ترابی ضبط کنیم.

از سوی دیگر او با اظهار امیدواری از اینکه مسئولان شرایطی فراهم کنند تا تجربیات استاد نمایش‌های سنتی و آیینی ضبط شود، گفت: امیدوارم مسئولان شرایطی فراهم کنند که بتوانیم تجربیات این استادان را ضبط کنیم. بزرگانی مانند هاشم فیاض، سعدی افشار، محمود استادمحمد و... را نمی‌توان نگه داشت بلکه باید تجربیات آنان را نگهداری کرد.

آخرین حضور مرشد ولی‌الله ترابی باز می‌گردد به اجرای ارکستر ملی به مناسبت بزرگداشت روز سعدی. او اول اردیبهشت‌ماه امسال در تالار وحدت قطعه کوتاهی را نقالی کرد که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. او از نقال‌های برجسته تئاتر ایران بود و عصر روز شنبه ۱۲مردادماه در سن ۷۷سالگی به‌دلیل بیماری سرطان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مدائن چشم از جهان فروبست. او در کشورهای دیگر اجراهای موفقی داشت، با این حال به گفته فتحعلی‌بیگی اگر از شاهنامه‌خوانی این مرشد چیزی مانده باشد جز چند برنامه تلویزیونی نیست.

ثبت نشدن کارهای این هنرمند و دیگر هنرمندان تئاتر آیینی نکته‌ای است که ایرج راد در این مراسم از آن سخن گفت: چرا هرگز فکر نکرده‌ایم که داشته‌ها و هنرمان باید تداوم یابد و مسیری که استاد ترابی و هم‌نسلان او طی کردند، همواره باید ادامه داشته باشد.

مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به روند کاری این مرشد که از تعزیه آغاز و سپس به نقالی و شاهنامه خوانی رسید به فعالیت‌های این هنرمند در سال‌های ارتباطش با مردم، سخن و حضورش در جشنواره‌های خارجی به‌دلیل توان و ارزش‌اش اشاره کرد. راد در انتهای سخنان خود از ضعف پژوهش در حیطه نمایش‌های سنتی و بی‌توجهی به درونمایه آثار مرشد ترابی گلایه کرد و گفت: ما همه‌‌چیز را رها کردیم و تنها به فرهنگ غربی بها دادیم و داشته‌های خود را فراموش کردیم، درحالی‌که اگر جریان و فرهنگ نمایش ایرانی تداوم پیدا می‌کرد امروز تئاتر ایرانی با شناسنامه و فرهنگ ایرانی داشتیم. اگرچه نوک تند انتقاد هنرمندان به سمت و سوی بی‌توجهی مدیران فرهنگی است اما به‌نظر می‌رسد که این بی‌توجهی تنها از سوی مدیران نبوده است. ترابی طی چند هفته گذشته به‌دلیل ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستان بستری بود و آنطور که دختر این زنده یاد در این مراسم گفت، مرشد ترابی در طول روزهایی که در بیمارستان بوده بسیار غریب بوده و از دخترش مداوم می‌پرسیده که دوستانم برای عیادت نیامدند؟

کد خبر 226043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز