یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 20تیرماه محمود استادمحمد زمانی که درگیر روند درمان سرطان کبد بود با پای خودش به دیدار از تئاتر شهر، مکان محبوبش آمد تا هوایی تازه کند و با هنرمندان به گفت‌وگو بنشید، اما درکمتر از یک‌ماه در 5مردادماه پیکر بی‌جان این هنرمند روی دوش علاقه‌مندان و هنرمندان در تئاتر شهر گردانده شد تا آخرین بازدید خود را از تئاتر شهر داشته باشد.

تشییع جنازه محمود استادمحمد


آیین بدرقه پیکر این نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر در حالی برگزار شد که بارها توسط هنرمندان مختلف از نرسیدن دارو و کم کاری مسئولان در روند درمان این هنرمند گلایه شد. احسان کرمی که اجرای این مراسم را برعهده داشت در صحبت‌های خود به مسئولان اشاره کرد: «این روزها تحت‌تأثیر درگذشت این مرد دوست‌داشتنی و شریف ممکن است مسئولان ما قول‌هایی دهند اما باید به این نکته توجه کرد که جامعه ایران به اندازه کافی مظلوم، خوداتکا و داغدار است پس چیزی نگوییم که شرمنده شویم.»

خسرو حکیم رابط نویسنده، مترجم و از دوستان محمود استادمحمد در سخنرانی خود به مرثیه تلخی اشاره کرد که بر اکبر رادی و محمود استادمحمد گذشت: «مطلبی را که می‌گویم مرثیه‌ای نیست در سوگ محمود این مرثیه را دوستان دیگر خواهند گفت، من می‌خواهم شرح ماجرای تلخی را روایت کنم که بر اکبر رادی و محمود استادمحمد گذشت و بر من، بر ما و بر امثال ما هم اتفاق خواهد افتاد.»

از سوی دیگر ناصر زرافشان حقوقدان و یکی از دوستان محمود استادمحمد هم با اشاره به اینکه محمود استادمحمد ساعت به ساعت و روزبه‌روز استادمحمد شد به کمبود دارو اشاره کرد. اشاره‌ای که باعث شد صدای گریه خواهر این مرحوم مراسم را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد. زرافشان در این‌باره گفت: «می‌دانستیم که محمود استادمحمد بیمار است. استادمحمد به این سرعت از دست ما رفت چون دارو به او نرسید. در‌ماه آخر بیماری‌اش به او دارو نرسید و با وجود اینکه من این را می‌دانستم خبر درگذشتش برایم بهت‌آور بود.»

فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان نیز این هنرمند فقید را میراث‌ بزرگ تئاتر ایران و افتخار لاله‌زار و افتخار تئاتر جهان خواند: «محمود استادمحمد عضو جوانمرد، وفادار و پابرجای انجمن نویسندگان بود و به آرمان خودش همیشه وفادار ماند. آرزوی پایداری اندیشه‌هایش در عرصه تئاتر بدرقه راه او باد.»

اسماعیل خلج کارگردان و محقق تئاتر در سخنانی به روند کاری استادمحمد اشاره کرد و در پایان سخنان به مدعیانی اشاره کرد که در عرصه تئاتر همواره وعده می‌دهند: «چقدر خوب است که این اتفاق بیفتد که بتوانیم به دیدار هم برویم و البته کسانی هم که مدعی‌اند می‌توانند به تئاتر کمکی بکنند به‌گونه‌ای عمل کنند تا این قضیه کمبود دارو برای ما هنرمندان رخ ندهد.» اما این تمام گلایه هنرمندانی نبود که در مراسم محمود استادمحمد اتفاق افتاد. این هنرمند در‌ماه اخیر برخلاف وعده‌های مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد برای حل شدن مشکل دارو همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کرد به‌طوری که یک‌ماه اخیر دارو به‌دست او نرسید و نویسنده و کارگردان نمایش‌های «آسید کاظم»، «تهرن»، «آخرین بازی» و... صبح پنجشنبه 3مردادماه بعد از 2سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان کبد تنها زمانی که 63سال داشت چشم از جهان فرو بست. این شرایط و البته شرایط مشابه برای دیگر هنرمندان باعث شد احسان کرمی در پایان مراسم بگوید: متأسفانه آنهایی که می‌توانستند کاری بکنند و نکردند بدانند که جامعه تئاتری منتظر خیلی از اتفاق‌هاست. کجا هستند محمد رحمانیان و بهرام بیضایی، قبل از اینکه دیر شود این هنرمندان را به آغوش جامعه بازگردانید.

پس از خواندن نماز توسط حجت‌الاسلام دعایی بر پیکر این مرحوم در تالار وحدت محمود استادمحمد در کنار جمعی از همکارانش در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) و در ردیفی کنار جلیل شهناز، سعدی افشار و فریدون حافظی که در سال‌جاری دنیای فانی را ترک گفته‌اند به خاک سپرده شد. مجلس ترحیم این هنرمند دوشنبه 7مردادماه از ساعت 16:30 تا 18 در مسجد حجت بن الحسن در خیابان سهروردی و همچنین مراسم هفتم وی پنجشنبه 10مردادماه از ساعت 18 تا 20 در تئاتر شهر برگزار می‌شود.

کد خبر 224883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز