دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاهی در ترکیه احکام ۲۷۵ متهم به براندازی را صادر کرد. بر اساس حکم این دادگاه ژنرال ایلکر باشبو، فرمانده سابق ارتش به حبس ابد محکوم شده است. سایر متهمان به زندان‌هایی تا ۴۷ سال محکوم شده اند. دادگاه ۲۱ تن از متهمان را از اتهامات وارده تبرئه کرده است.

به گزارش بی بی سی به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان حدود یک هزار معترض در بیرون ساختمان این دادگاه و در میان تدابیر شدید امنیتی دست به اعتراض زده اند.

شهردار استانبول پیش تر برگزاری هر گونه تجمع را غیرقانونی اعلام کرده بود.

این دادگاه را مهمترین دادگاه تاریخ ترکیه دانسته‌اند.

محاکمه این گروه از متهمان از سال ۲۰۰۷ آغاز شد، زمانی که در خانه ای در استانبول ۲۷ نارنجک دستی کشف شد.

در کیفرخواست اولیه که نزدیک به سه هزار صفحه بود و در سال ۲۰۰۷ صادر شد دستگیرشدگان متهم به اقدام برای برگرداندن کشور ترکیه به "روزهای هرج و مرج، تاریکی و ناامنی" شده بودند.

در سال ۲۰۰۹ کیفرخواست دوم صادر شد و شمار بیشتری از چهره های سرشناس دستگیر شدند.

سال گذشته با دستگیری ژنرال باشبو دادگاه وارد مرحله تازه ای شد. او متهم شد که با راه اندازی یک سازمان تروریستی سعی داشته دولت را سرنگون کند و دولت را بطور نسبی یا کامل فلج کنند.

ژنرال باشبو که در سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ فرمانده ارتش ترکیه بود تا بحال هشت جلسه دادرسی داشته و برای او درخواست حبس ابد شده است. ژنرال باشبو این اتهام‌ها را رد کرده بود.

مخالفان دولت این دادگاه را ادامه سیاست حزب اسلام‌گرای حاکم برای مبارزه با سکولارها و ارتش می‌دانند و آنها معتقدند دلایل و شواهد برای اتهام‌های مطرح شده کافی نیست.

از سال ۲۰۰۲ که رجب طیب اردوغان به نخست وزیری رسید تعدادی زیادی از افسران فعال و بازنشسته ارتش دستگیر شده‌اند.

کد خبر 225991
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز