همشهری آنلاین: رییس دستگاه قضا گفت: جمهوری اسلامی ایران در حین احترام به سایر ملل، راه زندگی و حیات خویش را بر اساس آموزه‌های دینی پیدا کرده است.

آملی لاریجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین آملی لاریجانی طی سخنانی در مراسم تحلیف حسن روحانی اظهار کرد: خداوند را به دلیل توفیق و حضور در این مراسم شکرگزار هستم.

وی ادامه داد: ‌فضای این مجلس برخاسته از ملتی همچون فضای نظام جمهوری اسلامی است که نعمتی بزرگ است که باید شکرگزار آن باشیم. خداوند را شکر می‌گذاریم که ملت بزرگ با حضور آگاهانه حماسه سیاسی خلق کرد که آثار آن برای سال‌ها باقی خواهد ماند.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: به رییس‌جمهور جناب آقای حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی تبریک می‌گوییم که در این مراسم تحلیف دوره سیاسی جدیدی را آغاز می‌کنند. متن سوگند رییس‌جمهور بسیار مهم است. در قسمت‌هایی از سوگند به مذهب رسمی کشور و قانون اساسی اشاره شده که بسیار حائز اهمیت است. نظام و مذهب دارای اهمیت زیادی است و همچنین یک ضرورت است.

آملی لاریجانی افزود: ایمان به خدا و تسلیم در برابر او نحوه خاصی از حیات را می‌طلبد که اصول این حیات خاص در کتاب الهی آمده است که سنت پیامبر و روایات مبین آن وجود دارد. حیات طیبه حیات خاص مومنان است و حیاتی است که نظام جمهوری اسلامی به دنبال آن است.

وی خاطرنشان کرد: بندهایی از قانون اساسی به سنگینی وظایف دولتمردان در جمهوری اسلامی اشاره می‌کند که می‌فهمیم این وظایف چقدر سنگین و حائز اهمیت هستند لذا حاکمیت شامل همه قواست بنابراین همه قوای کشور مسئول هستند.

رییس قوه قضاییه افزود: جمهوری اسلامی ایران در حین احترام به سایر ملل، راه زندگی و حیات خویش را بر اساس آموزه‌های دینی پیدا کرده است. آموزه‌های قرآنی به عقل و عقلانیت تاکید می‌کند که در بند دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی به آن اشاره شده است بنابراین در تاکید قرآن به عنوان معارف حق برای مسلمانان تردیدی نیست و باید توجه داشت عقل و عقلانیت، عقل مدرنیته نیست بلکه عقلی بابنیان است چه در بعد نظری و چه در بعد عملی.

آملی لاریجانی اظهار کرد: این خردمندی و عقلانیت جدا از عقلانیت مدرنیته است که در دنیا مطرح است. عقلانیت مدرنیته عقلانیتی ابزاری است، عقلانیتی حسابگراست.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در ادامه صحبت‌های خود در مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی رییس جمهور در مجلس، با اشاره به تصریح موضوع حقوق شهروندی در قانون اساسی گفت: حقوق شهروندی و حقوق بشر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نقش پررنگی دارد و بنیان‌های این حقوق در معارف اسلامی است.

وی ضمن بیان روایاتی از پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) گفت: ما به دینی متنسب هستیم که اولیای آن قریب به 1400 سال پیش حقوق بشر را به رسمیت شناخته و به آن عمل کرده‌اند و اکنون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ملهم از همین معارف است.

رییس قوه قضاییه گفت: طبق اصل 19 قانون اساسی مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما در رعایت حقوق بشر به سخنان مدعیان حقوق بشر که زندان ابوغریب و زندان گوانتانامو برپا می‌کنند کاری نداریم بلکه به رسول خدا و امیرالمومنان علی (ع) شهید عدالت اقتدا می‌کنیم که رفتار و گفتارشان ترجمان وحی بود.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد و وضع معیشت مردم گفت: این امر از امور مورد توجه قانون اساسی بوده به طوری که فصل چهارم قانون اساسی مربوط به اقتصاد و امور مالی است.

آملی‌لاریجانی افزود: امروز کشور شرایط ویژه‌ای دارد و تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است؛ گرچه با صلابت مردم و تدبیر مسوولان به حول و قوه الهی از این تحریم‌ها هم عبور خواهیم کرد، چنانچه در طول 30 سال گذشته انقلاب اینگونه بوده است و این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل خواهیم کرد ولی به هرحال شرایط ویژه، تدابیر ویژه و همت عالی می‌طلبد.

وی گفت: با توجه به نکاتی که گفته شد، به رییس جمهور محترم برادر مکرم جناب آقای دکتر سیدحسن روحانی که خود شخصیتی فهیم، مدبر و برخاسته از حوزه و دانشگاه است، عرض می‌کنم در سوگند شرعی و قانونی که به موجب اصل 121 قانون اساسی به عمل می‌آورید ملتزم می‌شوید که پاسدار قانون اساسی و مذهب اصلی کشور و نظام جمهوری اسلامی باشید و خود را وقف خدمت به مردم و ترویج دین و اخلاق کنید و پشتیبان گسترش عدالت باشید.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه در نکته‌هایی که گذشت، عمق التزام مذکور تا حدی روشن شده است، گفت: از خداوند قادر متعال توفیق جنابعالی را در انجام این وظایف خواستارم و امیدوارم با همکاری و تعامل سازنده بین همه قوا، فصل نوینی در اعتلای نظام جمهوری اسلامی و خدمت‌رسانی به ملت شریف بصیر ایران گشوده شود و دوام عمر الهی و توفیقات مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را مسالت می‌کنم.

کد خبر 225843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز