یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رییس‌مجلس شورای اسلامی، بی عدالتی را علت به سرانجام نرسیدن مردم‌سالاری دینی دانست.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور ایران به عنوان اولین سخنران، گفت: امروز از دو جهت اهمیت دارد؛ اول انتخابات ریاست‌جمهوری که از مراسم تنفیذ که در روز گذشته برگزار شد، دوره ریاست‌جمهوری آقای روحانی عملا آغاز گردید.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دومین موضوع قابل اهمیت، گفت: امروز سالروز مشروطه و به سرانجام رسیدن آزادی‌خواهی در ایران است؛ بیش از یکصد سال عقب‌ماندگی، ملت ایران با راهنمایی علمای ایران و نجف زمینه تشکیل نظام مردم‌سالار دینی را به وجود آورد.

وی افزود: هر چند که حرکت دموکراتیکی آغاز شد و عملا رضاشاه که حرکت دیکتاتوری را شکل داده بود عزل شد و شرایط تغییر کرد ولی مجددا فضای آزادی سیاسی در کودتای 28 مرداد 32 توسط رضاشاه و این بار آمریکا به وجود آمد و دولت مصدق ساقط شد.

لاریجانی یادآور شد: اما با راهنمایی امام خمینی (ره) و همراهی ملت، بساط بیش از نیم قرن دیکتاتوری پهلوی برچیده شد و امام ساختار قانون اساسی را برپایی مردم‌سالاری را با هدف پیاده کردن احکام اسلام چنان سامان داد که دیکتاتوری هیچگاه نتواند در حوزه سیاسی ظهور و بروز یابد.

نماینده مردم قم تصریح کرد: البته با دسایس شرق و غرب و رفتارهای ناپخته روشنفکران غرب زده در آن زمان به نتیجه نرسیدیم اما زمینه‌هایی برای حرکت در مسیر مردم‌سالاری و توقف حکومت دیکتاتوری انجام شد، در حرکت نوین ملت، امام و رهبران با نگاه عمیق به حرکت ملت ایران و سایر ملل، عملا نظام جمهوری اسلامی بر پایه تحلیلی عمیق بر اساس نیاز کشور، سعادت مسلمانان و همزیستی ابنای بشر تعریف شد.

وی افزود: بشر امروز در رنج به سر می‌برد، آزادی فکر در بسیاری از کشورها وجود ندارد، در برخی کشورهای شرق و کشورهای اسلامی توقف فکری وجود دارد، سلطه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بر سیاستمداران سد راه تفکر آزادی است.

لاریجانی بی‌عدالتی را دومین علت به سرانجام نرسیدن مردم‌سالاری دینی دانست و افزود: بی‌عدالتی حزبی رمق ملت‌ها را گرفت، در اکثر کشورها یاس ایجاد کرد و در غرب انکار نظریه عدالت و تمسخر عدالت‌خواهی مخصوصا پس از جنگ جهانی دوم، شکاف غنی و فقیر را در کشورهای توسعه یافته افزایش داد؛ درد استثمارزدگی در یک قرن اخیر به اوج خود رسید که غالبا با حمایت کشورهای دیکتاتوری و غارت اموال ملت‌ها به سرانجام رسید.

درد بزرگ دنیا پوشاندن لباس قانون به استثمار است

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: درد بزرگ دنیای امروز پوشاندن لباس قانون به استثمار نوین است که نمونه آن را در تصمیمات شورای امنیت، سازمان ملل و برخی دیگر از نهادهای بین‌المللی در ارتباط با جنگ 33 روزه، جنگ 7 روزه، دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران و انتفاضه ملت فلسطین مشاهده می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در ادامه سخنان خود در مراسم تحلیف ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه پوشاندن لباس قانون به استثمار نوین، آخرین درجه فساد است، گفت: این اتفاق یعنی استثمار جدید با شکل و ظاهری نوین به عنوان یکی از دردهای بزرگ بشر در جهان امروز است.

وی خاطرنشان کرد: درد دیگر جهان در قرن حاضر، غربت انسان‌ها از حیات واقعی و معنویت است که در کشورهای غربی نمود بیشتری یافته است؛ همچنین تفرق مسلمین و جدایی آنها از زندگی عزت‌مندانه نمونه‌ای دیگر از مشکلات بشر امروزی است که مصداق بارز آن را در چند دهه اخیر در فلسطین و ظلمی که به آن ملت می‌شود می‌بینیم در حالی که 5/1 میلیارد مسلمان هر روز و هر روز شاهد آن هستند.

لاریجانی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که حقوق ملت فلسطین و حق اساسی آنان را برای راحتی اشغالگران اسرائیلی به مزایده می‌گذارند و بارها این موضوع در قالب مذاکرات صلح تکرار می‌شود و به قول مارکس «تاریخ دائم در حال تکرار است، گاه به صورت تراژدی و گاه به صورت کمدی» و آیا باز هم در این شرایط باید مسلمانان را به صلح‌طلبی موعظه کنیم و آیا مسلمانان جهان و ملت فلسطین حق دارند که به این نصایح توجه کنند.

وی با اشاره به مناقشات جریان‌های افراطی در جهان اسلام گفت: نمود دیگر این مشکل مناقشاتی است که جریان‌های افراطی و تندرو منحرف در عراق، مصر، روسیه، پاکستان و لبنان می‌آفرینند و دست به جنایاتی می‌زنند که باعث مشکل و ناامنی در منطقه و جهان شده است و بی‌شک انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی در جهت پاسخگویی به این مناقشات و دردهای مزمن جهان و با رهنمودهای امام ظهور کرد.

لاریجانی ادامه داد: جمهوری اسلامی با اصول مردم سالاری و تصمیم‌گیری مردم برای خود، سعادت معنوی، و اخلاقی، توسعه اقتصاد اسلامی، استقلال سیاسی و عزت مدارانه، آزادی اندیشه و تفکر و وحدت و رفع ظلم و ایجاد عدالت ظهور کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش انتخابات را تنها طریق مردم سالاری واقعی دانست و گفت: باید از مقام معظم رهبری سپاسگزار باشیم که در طول زعامت خود بر همان مسیر امام خمینی در صیانت از دموکراسی و حقوق اسلامی انسان‌ها، حرکت کرده‌اند و همواره بر حضور مردم در تعیین سرنوشت خود تاکید داشتند.

رییس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم تحلیف ریاست جمهوری با آرزوی توفیق برای رییس جمهور یازدهم خاطرنشان کرد: برای جناب آقای روحانی آرزوی توفیق و موفقیت دارم و به ایشان عرض می‌کنم که پایبندی به قانون را محور فعالیت قوه مجریه قرار دهند، چراکه بی‌اعتنایی به قانون، نه توسعه پایدار را ایجاد می‌کند و نه عدالت در آن شکل می‌گیرد و نه اینکه در شرایط بی‌اعتنایی به قانون زندگی مردم قابل پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: توسعه کشور در دهه عدالت کشور براساس عمل به قانون است و قطعا تصمیمات عجولانه و روزمره در دراز مدت موجب به هم ریختگی اقتصادی می‌شود و لازم است با تدبیر رونق تولید داخل را که علاج مشکلات اقتصادی کشور است، مدنظر قرار دهیم.

لاریجانی تاکید کرد: امروز و در شرایط فعلی کشور صنعت، کشاورزی و تولید نیازمند حمایت جدی است و قطعا می‌توان از رهگذر این حمایت‌ها کشور را از مشکلات کنونی مانند تورم و گرانی خارج نمود.

کد خبر 225845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز