شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد مصطفی نجار وزیر کشور در مراسم تنفیذ حسن روحانی رییس دولت یازدهم که با حضور مقام معظم رهبری و تعدادی از مقامات عالیرتبه لشگری و کشوری در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شده بود، به ارائه گزارشی از روند برگزاری انتخابات پرداخت.

وزیر کشور در روز تنفیذ

به گزارش ایسنا، وزیر کشور دولت دهم با اشاره به حضور با شکوه مردم در انتخابات 24 خردادماه 1392 گفت: مردم با حضور باشکوه خود در سال حماسه سیاسی و اقتصادی، حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری را که به عنوان بسترساز و زمینه‌ساز حماسه اقتصادی نیز هست، تحقق بخشیدند.

وی با بیان این‌که در انتخابات یازدهم شاهد تحقق نماد مردم‌سالاری دینی که مورد تاکید حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب است بودیم، گفت:مردم بصیر و موقع‌شناس ایران در همه جای کشور در لبیک به ندای مقتدا و رهبر خویش با حضور با شکوه خود حماسه آفریدند و با استفاده از ظرفیت وسیع انتخابات که نماد مردم سالاری دینی و حضور مردم در تصمیم‌گیری است، برگ زرین دیگری بر تاریخ افزودند.

نجار در ادامه گفت: مردم ایران با درک صحیح از تاثیر باشکوه و شگرف حضور در انتخابات در عرصه داخلی، بین‌المللی و منطقه‌ای با حضور گسترده خود، پای صحنه انتخابات آب سردی بر پیکره نحیف دشمنان که در پی مایوس کردن مردم و کمرنگ کردن حضور مردم بودند، ریختند و بر استمرار مقتدرانه و غیرتمدارانه راه انقلاب و گفتمان امام و مقام معظم رهبری تاکید کردند.

وی با اشاره به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها گفت: این دو انتخابات بیانگر خدشه‌ناپذیری اوج امانتداری مدیران اجرایی در تمام ادوار گذشته بوده و بار دیگر این موضوع را اثبات کرد.

وزیر کشور دولت دهم، انتخاب رییس‌جمهورهایی با سلیقه متفاوت از دولت مستقر در دوره‌های مختلف را نشانه آزادی انتخابات در ایران دانست و گفت: جای تردید نیست که دشمنان انتخابات را هدف قرار داده‌اند، زیرا امام خمینی (ره) ایده‌ای نو برای اداره کشور که مبتنی بر اسلام و مردم بود را معرفی کرده‌اند. نظام مردم‌سالاری دینی امروزه خوش می‌درخشد.

نجار در ادامه خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) با اعتقاد راسخ و قلبی، میزان را رای ملت توصیف کردند و بر همین اصل همه ارکان نظام به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه "تدابیر حکیمانه رهبری در تبیین جایگاه انتخابات، اهمیت مشارکت گسترده مردم آشکار کردن نیات پلید دشمنان نقش بسیار ارزشمندی در برگزاری حماسه انتخابات داشت"، یادآور شد: در این انتخابات همه کسانی که به کشور عشق می‌ورزیدند، به پای صندوق‌های رای آمدند.

وزیر کشور دولت دهم همچنین با بیان اینکه این انتخابات خط بطلان بر شبهات و مهر تایید و قانونمندی و سلامت انتخابات است، اظهار کرد: متاسفانه عده‌ای در انتخابات 88 با عبور از قانون، آن انتخابات را به کام ملت تلخ کردند.

وی همچنین گفت: همکاران من در وزارت کشور با درک اهمیت انتخابات ریاست جمهوری به وسعت تلاش‌های خود افزودند و انتخابات سالم، باشکوه، رقابتی و در سطح مردم ایران در دستور کار خد قرار دادند. نامگذاری سال 92 به نام سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، مسئولیت وزارت کشور را دوچندان کرد، زیرا انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان همزمان برگزار می‌شد.

نجار ادامه داد: همکاران من در وزارت کشور با بسیج همه ظرفیت‌ها به استقبال انتخابات رفتند و در مسیر انجام این ماموریت، چهار رویکرد قانونمداری و عمل به مُر قانون، امانتداری و پاسداری از رای مردم، عدالت‌محوری و ایجاد شرایط برابر برای همه نامزدها و مشارکت و حضور گسترده مردم و زمینه‌سازی برای خلق حماسه سیاسی را مدنظر خود قرار داد. ما با پایبندی به این اصول توانستیم انتخابات را به صورت کامل و موفق برگزار کنیم.

وزیر کشور دولت دهم در ادامه خاطرنشان کرد: اقدامات وزارت کشور در این دوره که برای اولین بار انجام شده، عبارت است از تشکیل هیات اجرایی انتخابات. وجود هفت نفر از معتمدین در این هیات نشان‌دهنده این است که در جمهوری اسلامی ایران مجریان اصلی انتخابات همان مردم هستند. در انتخابات همچنین نمایندگان نامزدها و نمایندگان شورای نگهبان در همه مراحل انتخابات حضور داشتند و این امر دلیل محکمی در سلامت انتخابات به گونه‌ای که حتی یک مورد اعتراض هم در انتخابات وجود نداشت.

وی تشکیل کمیسیون بررسی تبلیغات در وزارت کشور برابر موارد 62 و 63 قانون انتخابات ریاست جمهوری و احصاییه آن به منظور استفاده عادلانه و برابر نامزدها از امکانات دولتی و تنظیم برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها و سه دور مناظره نامزدها در رسانه ملی و همچنین اضافه کردن حدود 20 هزار شعب اخذ رای با هدف فراهم سازی تسهیلات بیشتر برای رای دادن آسان مردم و برگزاری 12 هزار جلسه همایش توجیهی و آموزشی به منظور کسب تبحر و ارتقای مهارت‌های مجریان منطقه ویژه فرمانداران و بخشداران به عنوان روسای هیات‌های اجرایی از اقداماتی دانست که در این دوره از انتخابات توسط وزارت کشور انجام گرفته است.

نجار برگزاری دوره تربیت مربی در دو حوزه انتخابات و فناوری اطلاعات و آموزش کارشناسان و مدیران استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و همچنین برگزاری پنج مانور سراسری، شش بازنگری، اصلاح و تدوین دستورالعمل و فرم آیین‌نامه‌های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را از دیگر اقدامات وزارت کشور در این دوره از انتخابات دانست.

وی تهیه طرح جامع اخبار و اطلاع‌رسانی برای انتشار صحیح اخبار مربوط به انتخابات، تهیه سامانه جامع انتخابات برای انتخابات ریاست جمهوری با 23 فرآیند اجرایی و شوراهای اسلامی شهر و روستا با 26 فرآیند اجرایی با استفاده از آخرین فناوری‌های روز و با پای کار آوردن همه زیرساخت‌های کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در بستر و محیطی امن و پایدار را از دیگر اقداماتی دانست که در این دوره از انتخابات وزارت کشور انجام داده است.

وزیر کشور گفت: در این دوره از انتخابات برای اولین بار احراز هویت بیش از 90 درصد از رای دهندگان به صورت برخط استعلام شد. برای نخستین بار با هماهنگی شورای نگهبان و برابرمر قانون، کلیه صورتجلسه‌ها به صورت مکانیزه تجمیع شد. این سامانه قابلیت گزارش‌گیری و ارائه تحلیل‌های مختلف از ترکیب سنی و جنسیتی و همچنین ساعات پیک و تراکم حضور و زمان اخذ رای را فراهم کرده است.

نجار افزود: درباره امنیت و تامین فضای امن انتخابات همه پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم از سوی شورای امنیت کشور اتخاذ و با تشکیل ستاد امنیت انتخابات هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی صورت گرفت و به لطف خدا انتخابات در محیطی کاملا امن و بدون کوچک‌ترین مساله‌ای خاتمه یافت. در این دوره 250 هزار نفر نیرو مسئول تامین امنیت شعب اخذ رای با محوریت نیروی انتظامی را بر عهده داشتند و هماهنگی‌ها در مورد تامین امنیت انتخابات در نقطه عطف خود قرار داشت.

وی اضافه کرد: وزارت کشور علاوه بر ماموریت مهم و خطیر خود برای انتخابات برای گرم کردن فضای انتخاباتی در همه شهرها و روستاها، جلسات متعددی را با استانداران، فرمانداران، برنامه‌سازان صداوسیما و جامعه فرهنگی و رسانه‌ای کشور برگزار کرد.

وزیر کشور دولت دهم با بیان اینکه یازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در حدود 60 هزار شعبه و در بیش از 125 هزار صندوق اخذ رای در داخل کشور و حدود 290 شعبه اخذ رای در خارج از کشور در روز جمعه 24 خرداد سال 92 با حضوری پرشور و گسترده مردم پای صندوق‌های رای و در سه نوبت تمدید زمان در سراسر کشور و چهار نوبت در تهران برگزار شد.

وی با اشاره به برخی آمارها درباره انتخابات گفت: بر اساس اطلاعات و آمار مورد تایید مراکز رسمی کشور 50 میلیون و 483 هزار و 192 نفر در این دوره از انتخابات واجد شرایط اخذ رای بودند که از این تعداد 36 میلیون و 938 هزار و 351 نفر با حضور پرشور خود در عرصه انتخابات مشارکتی در حدود 73 درصدی را رقم زدند و حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی را با کسب اکثریت مطلق آرا و با تعداد 18 میلیون و 692 هزار و 500 رای به عنوان یازدهمین رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب و بار دیگر عهد و میثاق ناگسستنی خود با آرمان‌های بلند حضرت امام را تجدید و خالق حماسه‌ای بزرگ، ماندگار و غرور انگیزی شدند که جهانیان را مبهوت و به تحسین خویش واداشت.

نجار با اشاره به برگزاری انتخابات شوراها و حضور مردم در انتخابات چه در عرصه ملی و محلی، ادامه داد: در برگزاری انتخابات در 24 خرداد 1392، حدود یک میلیون و 200 هزار نفر مشارکت داشتند و از عوامل و دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات بودند و با تلاش خود جلوه‌ای از مدیریت کلان و کارآمد کشور را به نمایش گذاشتند و این اتفاق رخ نمی‌داد جز در پرتوی عنایت حق تعالی.

وی اضافه کرد: بر خود لازم می‌دانم از ارشادات و رهنمودهای مقام معظم رهبری که در واقع چراغ فروزانی در این مسیر برای ما بودند، تشکر و قدردانی کنم. همچنین از حمایت‌های آقای احمدی‌نژاد همواره بر برگزاری انتخابات پرشور و پرشعف تاکید می‌کردند، تشکر کنم.

نجار همچنین از همکاری دیگر وزارتخانه با وزارت کشور جهت برگزاری انتخابات تشکر و قدردانی کرد و گفت: همچنین از شورای نگهبان، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، هیات اجرایی انتخابات، مراجع و علما، نخبگان و دانشگاهیان و پرنسل خدوم وزارت کشور، ستاد انتخابات، فرمانداران، هیات‌های اجرایی و بخشداران تشکر و قدردانی می‌کنم.

وزیر کشور همچنین با تشکر از اخلاق‌مداری و قانون‌مداری نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: از آنها و هوادارانشان بابت رعایت اخلاق و تقوا در مراحل مختلف انتخابات به خصوص پایان انتخابات که پیروز انتخابات تبریک و برای همکاری با وی اعلام آمادگی کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی دولت دهم همچنین اظهار کرد: از زحمات شورای امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و نیروهای انتظامی و اطلاعاتی که فضایی امن را برای برگزاری انتخابات فراهم کردند، تشکر می‌کنم.

نجار همچنین گفت: از رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی که نقش موثری در خنثی کردن جنگ روانی و تبلیغاتی قدرت‌های استکبار داشتند، تشکر می‌کنم.

وزیر کشور در پایان از مردم ایران به خاطر حضور باشکوهشان در انتخابات تشکر کرد و از خداوند برای دولت یازدهم آرزوی موفقیت کرد.

کد خبر 225699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز