گروه حوادث: مینی‌بوسی که برای رسیدن به مراسم ختم سوار یک یدک‌کش شده بود تا از دریاچه پشت سد کارون3 عبور کند، به داخل دریاچه سقوط کرد و 12نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند.

بعد از ظهر چهارشنبه ۹ مرداد، حادثه‌ هولناکی در دریاچه پشت سد کارون3 رخ داد که جان 12نفر را گرفت. یک دستگاه مینی‌بوس که در حال رساندن مسافران خود به روستای غریبی‌ها از توابع شهرستان دهدز در استان خوزستان بود، به داخل دریاچه سقوط کرد و سرنشینان آن‌که بیشتر آنها زن و دختر بودند غرق شدند اما حادثه چطور رخ داد و قربانیان آن‌چه کسانی بودند؟

اسدی، از اقوام قربانیان این حادثه در گفت‌وگو با همشهری ماجرا را اینطور تعریف می‌کند: 40روز قبل از این حادثه، عمویم که در روستای غریبی‌ها زندگی می‌کرد، فوت کرد و روز حادثه قرار بود مراسم چهلم او برگزار شود. به همین دلیل عده‌ای از اقوام که در شهرستان ایذه زندگی می‌کردند، تصمیم گرفتند با مینی‌بوس راهی این مراسم شوند.

وی ادامه داد: تمامی 15مسافر مینی‌بوس حادثه‌دیده، از اقوام‌مان بودند که برای رفتن به مراسم چهلم عمویم سوار آن شده بودند. یکی از آنها دخترعمویم به نام نازملک بود که 4دختر و یک پسرش نیز همراهش بودند. یکی از دخترعمه‌هایم به همراه 3فرزندش نیز از دیگر سرنشینان این مینی‌بوس بودند.اسدی افزود: برای رسیدن به روستای غریبی‌ها، مینی‌بوس باید از دریاچه پشت سد کارون3 می‌گذشت. برای همین وقتی به دهدز رسید، سوار لنج یدک‌کشی شد که مردم منطقه به آن بارج می‌گویند.

این شناور خودروها را از این طرف دریاچه به آن طرف دریاچه می‌برد و سال‌هاست که تنها راه ارتباطی بین روستاهای آن طرف دریاچه و شهر ایذه و بقیه شهرهاست. آن روز وقتی شناور به اسکله رسید و قصد پهلو گرفتن داشت تا ماشین‌ها را آن سوی دریاچه تخلیه کند، ناگهان تکان شدیدی خورد و به‌دنبال آن مینی‌بوس، درحالی‌که راننده داخلش نبود، با 15سرنشین به داخل دریاچه افتاد.

به‌دنبال این حادثه، شوهر نازملک که سوار ماشین دیگری بود، برای نجات همسر و بچه‌هایش به آب پرید اما شنا بلد نبود و مردمی که در آنجا بودند، او را از مرگ نجات دادند. همزمان تعدادی از سرنشینان ماشین‌هایی که سوار بارج بودند، برای نجات حادثه‌دیده‌ها به آب پریدند و با شکستن شیشه‌های مینی‌بوس توانستند یکی از دختران نازملک را به همراه زن و شوهر جوانی از داخل آن بیرون بکشند اما 12 نفر دیگر جان باختند. در این حادثه نازملک به همراه 3دختر 20، 8و 6ساله‌اش و همچنین پسرش جانشان را از دست دادند و دختر عمه‌ام نیز همراه 2پسر و یک دخترش که یکی از آن شیرخوار بود، غرق شدند. علاوه بر آنها 3نفر دیگر از اقواممان هم که داخل مینی‌بوس بودند، جانشان را از دست دادند و 3نفری که نجات پیدا کرده بودند، به بیمارستان منتقل شدند که خوشبختانه دختر 12ساله نازملک زنده ماند اما هنوز 2نجات یافته دیگر در کما هستند.

بازداشت راننده مینی بوس

به‌دنبال این حادثه مرگبار، حبیب‌الله جعفری، معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق استان خوزستان اعلام کرد: متأسفانه راننده مینی‌بوس مسائل ایمنی را رعایت نکرده و واضح است که ترمز دستی ماشین نقص داشته و مینی‌بوس در وضعیت خلاص بوده و با پهلوگرفتن بارج، در دریاچه افتاده است. به گفته وی راننده مینی‌بوس و ناخدای بارج دستگیر شده‌اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

قولی که عملی نشد

سال‌هاست که نبود راه ارتباطی، مشکل اصلی مردم منطقه محل حادثه است. سیدنصرالله حسینی، از اهالی روستای چمن سادات حسینی، در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: سال 83، وقتی قرار شد سد کارون3 آبگیری شود، همه ما نسبت به زیر آب رفتن راه ارتباطی روستاهای این طرف دریاچه اعتراض کردیم که مسئولان همان موقع قول دادند که یکساله این مشکل را حل خواهند اما هیچ وقت این وعده عملی نشد.

وی ادامه می‌دهد: در این طرف دریاچه تعدادی روستا با جمعیت بیش از 12هزار نفر وجود دارد که مردم آنها مجبورند برای رفتن به شهرهای خوزستان یا چهارمحال و بختیاری از دریاچه بگذرند. البته یک راه خاکی هم وجود دارد که طولانی است و شرایط بدی دارد و کافی است چندبار از آن عبور کنی تا ماشینت کاملا خراب شود. برای همین هر روز صبح مردم روستاهای دیگر به روستای ما می‌آیند تا با بارج به آن طرف دریاچه بروند. این در حالی است که ساعت کار بارج‌ها، از 7یا 8صبح است تا 8شب و بعد از آن دیگر نمی‌شود در این مسیر رفت‌وآمد کرد. از طرفی تأخیر بارج‌ها بارها حوادث مختلفی را رقم زده است.

2سال پیش بود که زنی باردار دچار درد زایمان شد اما به‌دلیل نبود بارج، نتوانستند او را به بیمارستان ببرند و او و بچه‌اش فوت شدند. مدتی قبل هم پسری که دچار مارگزیدگی شده بود، به‌خاطر نبود بارج و دیررسیدن به بیمارستان جانش را از دست داد. تنها خواسته ما از مسئولان این است که به قول 9ساله خود عمل و این مشکل عبور و مرور را حل کنند.

کد خبر 225563
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز