سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

جدای از بی‌کفایتی و اهمالکاری‌های مدیران و مسئولان بی‌مبالات، عامل اصلی غرق شدگی ده‌ها و بلکه صدها شهروند در سواحل کشور به‌خصوص در سواحل شمالی، بی‌احتیاطی شهروندان و توجه‌نکردن به علائم هشدار‌دهنده است.

چگونه در خزر شنا کنیم؟

بدیهی است چنانچه خانواده‌ها در سفر تفریحی خود به شمال کشور، نکات ایمنی را در استفاده بهینه از دریا رعایت کنند، نه‌تنها این سفر برایشان تلخ و دردآور نخواهد بود که می‌تواند خاطراتی خوش از صرف ساعت‌ها تفریح و تفرج در ساحل دریا برایشان پدید آورد. به همین منظور موسسه ملی اقیانوس‌شناسی، نکات و هشدارهای ایمنی شنا در دریا را به دفتر روزنامه ارسال کرده است که در زیر می‌خوانید.

شنای مطمئن در دریا همانند شنا در دریاچه، سد یا استخر آب نیست. علاوه بر مهارت در شنا باید ویژگی شنا در آب دریا را نیز شناخت. مهم‌ترین نکته، دوری جستن از جریان‌های ساحلی است. آگاهی از چگونگی شنا در سواحل دریا می‌تواند به افرادی که قصد شنا در دریا را دارند کمک کند تا دچار مشکل نشوند. موج و جریان‌های ناشی از آن، به ویژه جریان شکافنده، یکی از دلایل اصلی تلفات انسانی ناشی از شنا در سواحل است. بیشتر جریان‌های ساحلی به دلیل حضور امواج و شکست آنها ایجاد می‌شوند. این جریان‌ها آنقدر قوی هستند که حتی ممکن است شناگران ماهر را غرق کنند.

این جریان را می‌توان با رفتن روی یک تلماسه که حدود 2متر بالاتر از سطح آب است یا رفتن روی یک آلاچیق یا سقف خودرو، با چشم مشاهده کرد. در ساحل دریای خزر ( به ویژه از آستارا تا نکا) در بستر دریا ممکن است یک یا چند برآمدگی ماسه‌ای وجود داشته باشد.

اگر روی برآمدگی ماسه‌ای پایتان را بگذارید تصور می‌کنید که عمق آب کم است ولی با کمی جابه‌جایی ناگهان عمق آب افزایش می‌یابد. بنابراین باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید.
اگر به توان بدنی خود برای شنا‌کردن در حالت دریای مواج و شناور نگه‌داشتن خود روی موج اطمینان ندارید،‌ وارد دریا نشوید و قدرت خود را در اینجا آزمایش نکنید.
اگر در حین شنا در مسیر جریان شکافنده قرارگرفتید، نخست‌آرامش خود را حفظ کنید و موقعیت خود را در دریا بسنجید سپس تصمیم‌گیری کنید.
موقعی که در مسیر جریان شکافنده قرار گرفتید هیچگاه با آن مبارزه نکرده و خلاف جهت جریان به سوی ساحل شنا نکنید.
آرام باشید و با جریان همراه شوید. لحظاتی خود را روی آب نگه‌دارید یا اینکه به موازات ساحل شنا کنید تا از جریان شکافنده خارج شوید. توجه داشته باشید که جریان شکافنده با حرکت به سوی دریا، در آب دریا مستهلک می‌شود؛ آنگاه به حالت مورب به طرف ساحل شنا کنید.

منطقه سال 87 سال 88 سال 89 سال 90 سال 91
مازندران 255 199 194 157 215
گیلان 93 93 104 91 107
کل کشور 1162 1007 1134 1072 1074

مرگ‌ومیر بر اثر غرق شدن در کشور طی سال‌های اخیر رو به افزایش است به‌طوری‌ که آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد در 5سال گذشته بیش از 1500شهروند تنها در سواحل گیلان و مازندران جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 224276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز