چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: فلسطینیان درحالی در مذاکرات مقدماتی برای ازسرگیری روند سازش با رژیم صهیونیستی شرکت کردند که در داخل اراضی اشغالی همه‌‌چیز برخلاف روند مذاکرات پیش می‌رود.

کرانه باختری -مسجد

پیش از آنکه صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینیان در واشنگتن با طرف اسرائیلی به گفت‌وگو بنشیند، در تل‌آویو یکی از وزرای کابینه بنیامین نتانیاهو در اظهاراتی تند نشان داد که این مذاکرات تا چه اندازه برای اسرائیلی‌ها بی‌اهمیت است و تا چه میزان فلسطینیان باید به این مذاکرات دل ببندند.

نفتالی بنت وزیر راستگرای دولت نتانیاهو و رهبر حزب خانه یهودی در واکنش به موضوع آزاد کردن 104 اسیر فلسطینی، ضمن تروریست خواندن آنان، تأکید کرد که اسرای فلسطینی را به جای آزاد کردن باید کشت. نفتالی بنت این اظهارات را در نشست روز یکشنبه گذشته کابینه نتانیاهو بیان کرد و راهی آسان‌تر را برای حل و فصل این موضوع پیشنهاد کرد؛ کشتن فلسطینیان. روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت این اظهارات را منتشر کرد. بنت در پاسخ به اینکه چنین اقدامی غیرقانونی است، اعلام کرده که وی در زندگی خود شهروندان عرب فراوانی را کشته و هیچ اتفاقی هم نیفتاده است.

نفتالی بنت تنها کسی نیست که به‌عنوان یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی چنین عقیده‌ای درباره فلسطینیان دارد. فراوانند افراد و شخصیت‌های اسرائیلی که با انگیزه‌هایی مختلف چنین دیدگاهی دارند. نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این اظهارات و مواضع تند درقبال تصمیم برای آزادکردن 104 اسیر فلسطینی ناچار شده که برای متقاعد کردن نفتالی بنت و حزب وی قول ساخت‌وسازهای جدیدی را در کرانه باختری و قدس اشغالی بدهد.

براساس گزارش روزنامه معاریو، نتانیاهو با ساخت 4500 تا 5500 واحد مسکونی جدید در مقابل خودداری حزب خانه یهودی نفتالی بنت از خروج از کابینه موافقت کرده است. نتانیاهو در این چارچوب با وزیر شهرسازی خود مکاتباتی محرمانه داشته تا رسانه‌ای شدن آنها مشکلی را برای اسرائیل در آستانه از سرگیری مذاکرات با فلسطینیان ایجاد نکند.

از همین روست که تصمیم کابینه نتانیاهو برای آزادکردن 104 فلسطینی بازداشت شده پیش از آغاز مذاکرات در واشنگتن، به آرامی و بدون مخالفت احزاب راستگرای کابینه نتانیاهو اتخاذ شده است. کابینه نتانیاهو اکنون ائتلافی از احزاب راستگراست و چنین احزابی با پایه‌های عقیدتی دینی اساسا با شکل‌گیری فلسطین در سرزمین موعود خود مخالفند.

نکته قابل تأمل اینکه واحدهای یادشده قرار است در کرانه باختری و قدس شرقی ساخته شوند و این همان جایی است که فلسطینیان و اسرائیلی‌ها قرار است درباره آن مذاکره کنند. کما اینکه اساسا عامل اصلی توقف مذاکرات سازش در 3سال گذشته، همین موضوع شهرک‌سازی‌‌هاست که اسرائیل اکنون در آستانه برگزاری رسمی مذاکرات آن را از سرمی‌گیرد. براین اساس می‌توان گفت حکومت خودگردان فلسطین بدون هیچ پیش‌شرطی بر سر میز مذاکره نشسته و حتی از پیش‌شرط توقف شهرک‌سازی‌ هم کوتاه آمده است.

حکومت خودگردان فلسطین که طی روزهای گذشته در مذاکرات مقدماتی برای ازسرگیری رسمی مذاکرات سازش شرکت کرده، خود می‌داند که روند مذاکرات جدید، چیزی جز «مذاکره برای مذاکره» نیست.از سوی دیگر، فلسطینیان در حالی بر سر میز مذاکره رفته‌اند که اسرائیلی‌ها با شکل‌گیری کشور مستقل فلسطین براساس مرزهای1967 مخالفند و هرگونه توافق نهایی درباره توافقات احتمالی در مذاکرات آتی را به موضوع همه‌پرسی در اراضی اشغالی پیوند زده‌اند و نتانیاهو خود به خوبی می‌داند که همواره موضع شهرک نشینان مخالفت با امتیازدهی به فلسطینیان است.

نتانیاهو براساس سندی که روزنامه معاریو هم آن را منتشر کرده بیش از آنکه با هدف حل مشکلات با فلسطینیان به مذاکره نشسته باشد، با انگیزه خارج‌کردن اسرائیل از انزوای بین‌المللی‌اش و پیشگیری از متهم‌شدن به خودداری از حل و فصل مشکلات به گزینه مذاکره روی آورده و خود می‌داند که چنین مذاکره‌ای تنها سرگرم‌کردن فلسطینیان برای مدتی 9ماهه است؛

خاصه اگر بدانیم که آزاد‌کردن اسرای فلسطینی یادشده نه در یک مرحله بلکه در 4مرحله و متناسب با شرایط و روند مذاکرات آتی صورت می‌گیرد و این علاوه بر آنکه به‌معنای واداشتن حکومت خودگردان به نشستن بر سر میز مذاکره تا 9 ماه آینده حتی درصورت بی‌نتیجه بودن آن در ماه‌های نخستین است، خبر از آگاهی پیشاپیش اسرائیلی‌ها از کیفیت تعامل با محورهای این مذاکرات می‌دهد؛ مذاکراتی که گره کور آن همان شهر اشغال شده قدس است که نه فلسطینیان مجاز به نادیده گرفتن آن‌هستند و نه اسرائیلی‌ها درقبال آن کوتاه خواهند آمد. نتایج مذاکرات طی 9‌ماه آینده به سهولت قابل پیش‌بینی است.

کد خبر 225426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز