چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

فصل جدید رقابت‌های فوتبال لیگ ‌برتر در حالی آغاز شد که تیم‌ها در فصل نقل‌وانتقالات، بازیکنان مورد‌نظرشان را جذب کردند اما نکته قابل‌توجه کاهش تعداد بازیکنان خارجی در لیگ برتر است و این در حالی است که در سال‌های گذشته، تیم‌های لیگ برتری به‌دلیل بالا رفتن قیمت بازیکنان ایرانی، ترجیح دادند از بازیکنان خارجی استفاده کنند. البته این اتفاق زمانی رخ می‌داد که دلار گران نشده بود.

کاهش تعداد بازیکنان خارجی در لیگ برتر


در این میان بعضی تیم‌ها با توجه به گرانی دلار کلاً قید بازیکنان خارجی را زدند و به داشتن بازیکنان ایرانی بسنده کردند. اگر به آمار حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر ایران نگاهی بیندازیم می‌بینیم که در فصل دهم حدود 50بازیکن در لیگ حضور داشته‌اند و در لیگ یازدهم بالای 40بازیکن. فصل قبل، در زمان نقل‌وانتقالات و در حالی که دلار، قیمتی حدود 1700تا 1800تومان داشت، به غیر از 3 تیم راه‌آهن، سایپا و فجرسپاسی بقیه تیم‌ها از بازیکنان خارجی استفاده کردند که تعداد آنها به 40بازیکن رسید.

اما برای فصل جدید با دلاری که بین 3000تا 3500تومان نوسان قیمت داشته است، بسیاری از تیم‌ها کمتر به بازیکنان خارجی فکر می‌کنند یا اینکه به‌دنبال بازیکنان ارزان‌قیمت هستند مانند تیم‌های فولاد خوزستان و ملوان بندرانزلی. قیمت یک بازیکن متوسط خارجی مورد نظر تیم‌های ایرانی حدود 150هزاردلار است که با دلار 3هزارتومان رقمی معادل 450میلیون‌تومان می‌شود که بسیاری از تیم‌ها حاضر به پرداخت چنین پولی برای بازیکنان خارجی نیستند.

چند تیم ازجمله نفت تهران، سایپا، راه‌آهن، فجرسپاسی، داماش گیلان و صبای قم، فصل پیش‌رو را بدون بازیکنان خارجی شروع خواهند کرد که نشان‌دهنده افت چشمگیر حضور بازیکنان خارجی در لیگ است و تعداد آنها به 30بازیکن رسیده است. اما تیم‌های ثروتمندی مانند پرسپولیس، استقلال و سپاهان همچنان به خریدهای خارجی خود ادامه می‌دهند، هرچند آنها نیز دست‌به‌عصاتر، بازیکن جذب می‌کنند و با کاهش تعداد بازیکنان خارجی‌شان روبه‌رو هستیم. با این حال پرسپولیس و استقلال که خیلی مواقع از مشکلات مالی و بی‌توجهی دولت اظهار نارضایتی می‌کنند، امسال هم از بازیکنان خارجی استفاده خواهند کرد.

یکی از تیم‌هایی که به روند خریدن بازیکن خارجی ادامه داد، فولاد خوزستان بود؛ هرچند آنها مدعی هستند که بیشتر دوست دارند از آکادمی باشگاه فولاد استفاده کنند ولی سرخپوشان اهوازی امسال هم اقدام به جذب بازیکن خارجی کردند. سپاهان هم در حال حاضر در تلاش برای جذب یک مهاجم خارجی است و به‌نظر می‌رسد که تیم‌های متمول لیگ ایران مشکلی برای هزینه‌کردن نداشته‌باشند. از سوی دیگر تراکتورسازی که در سال‌های قبل توجه ویژه‌ای به بازیکنان خارجی داشت در این فصل هنوز به سمت جذب بازیکن خارجی نرفته است. راه‌آهن که فصل گذشته در آخرین روز نقل‌وانتقالات پولدار شده بود و با توجه به پر‌بودن فهرست نمی‌توانست بازیکن بگیرد، این فصل هم مانند فصل قبل، بازیکن خارجی جذب نکرد تا مشخص شود تیم ثروتمندی مانند راه‌آهن هم حاضر به هزینه‌کردن دلارهای خود برای بازیکنان خارجی نیست.

صادق رئیسی‌کیا ، مدیرعامل باشگاه راه‌آهن در مورد سیاست جذب بازیکن توسط باشگاهش گفت: «اولویت ما در باشگاه راه‌آهن میدان‌دادن به بازیکنان ایرانی و به‌ویژه بازیکنان جوان در پست‌های مختلف است و در حال حاضر بنا‌بر این سیاست باشگاه، قصد جذب هیچ بازیکن خارجی را نداریم مگر در شرایط خاص و درصورتی که سطح فنی آن بازیکن خارجی از بازیکنان هم‌پست خود در ایران به‌مراتب بالاتر باشد».

با این حال این احتمال وجود دارد که از بین‌رفتن نوسان در بازار ارز، باشگاه‌ها را به سمت بازیکن خارجی سوق دهد. نوسانات ماه‌های گذشته موجب شده بود تا برخی باشگاه‌ها به بازیکنان خارجی پیشنهاد دهند تا با آنها قرارداد ریالی ببندند که مورد قبول بازیکنان قرار نگرفت.

کد خبر 225330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز