یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با پیشروی ارتش سوریه در شهر حمص و به‌دست گرفتن منطقه‌ای جدید در این شهر، گروه‌های مسلح و پیکارجو بیش از 123نفر را در استان حلب کشتند.

یک مقام نظامی سوریه اعلام کرد که نیروهای دولتی در ادامه پیشروی‌های خود در شهر حمص سومین شهر بزرگ سوریه، توانستند کوی استراتژیک خالدیه را پس از درگیری‌های شدیدی طی روزهای گذشته، به‌دست گیرند. این مقام نظامی تصریح کرد که نیروهای دولتی همچنین کنترل مسجد خالد ابن الولید و مناطق پیرامونی آن را به‌دست گرفتند. گروه‌های مسلح طی هفته‌های گذشته در داخل این مسجد پناه گرفته بودند و ارتش هم قادر به هدف گرفتن این مکان مذهبی نبود.

ارتش سوریه از‌ماه ژوئن گذشته عملیات گسترده‌ای را در حمص آغاز کرده و پس از تسریع پیشروی‌های خود از روز جمعه در این شهر، 2 روز پیش توانست کنترل کوی خالدیه را به‌دست گیرد. این درحالی است که گروه‌های پیکارجو سیطره ارتش سوریه بر این کوی استراتژیک را رد کردند. حمص با جمعیتی یک میلیونی در محور اصلی ارتباطی میان دمشق با پایگاه‌های نیروهای دولتی در سواحل دریای مدیترانه در غرب کشور قرار گرفته است.

اما به موازات این پیشروی‌ها، گروه‌های مسلح در کشتاری خونین، بیش از 120نظامی و غیرنظامی را در نزدیکی شهر حلب کشتند. خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که این گروه‌ها طی یک هفته گذشته و پس از سیطره بر منطقه خان العسل در نزدیکی شهر حلب، 123فرد را که اغلب آنان غیرنظامی بوده‌اند، کشته‌اند. وزارت خارجه سوریه با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کرد گروه تروریستی «لشکر انصار خلافت» این جنایت را مرتکب شده است.

در پیام وزارت خارجه سوریه آمده است که افراد مسلح پس از کشتن این افراد، آنان را در حفره‌ای عمیق در نزدیکی خان‌العسل انداخته و اجساد شماری دیگر را آتش زده‌اند. وزارت خارجه سوریه همچنین افزوده است که کشتار خونین خان العسل افشاگر نقش برخی کشورهای همسایه در حمایت نظامی و مادی و لجستیکی از گروه‌های مسلح و تروریستی است. همزمانی این کشتار با پیشروی‌های مستمر ارتش سوریه طی مرحله اخیر می‌تواند احتمال انتقام‌جویانه بودن چنین جنایتی را تقویت کند.

اما در حومه دمشق و مشخصا در زینبیه و مزارع منطقه دروشا هم درگیری‌های شدیدی میان ارتش و گروه‌های پیکارجو و مسلح درگرفت و مناطق دیگری در نزدیکی دمشق هدف خمپاره‌های گروه‌های مسلح قرار گرفت. همچنین درگیری‌های مشابهی در 2 منطقه جوبر و قابون در دمشق گزارش شده است.

این درحالی است که روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت به نقل از سایت‌های لبنانی و مخالفان دولت سوریه نوشت که ارتش اسرائیل روز شنبه مجددا خاک سوریه را بمباران کرده است. این روزنامه با اشاره به اینکه منبع خبری‌اش سایت مخالفان سوریه در قنیطره بوده، به نقل از آنان گزارش داد که حمله این بار اسرائیل یک محموله موشکی را که در حال حرکت به سوی پایگاه‌های حزب‌الله در مرز میان سوریه و لبنان بوده هدف گرفته است. به گفته این مخالفان در قنیطره، صدای جنگنده‌های اسرائیلی به وضوح در بالای شهر شنیده می‌شده است. این مخالفان پیش از این در صفحه اینترنتی خود اعلام کرده بودند که جنگنده‌های اسرائیلی پایگاه‌های نظامی سوریه را هم بمباران کرده‌اند اما چنین خبری تأیید نشد.

درصورت صحت این خبر، این نخستین باری است که اسرائیل چنین خبری را رسانه‌ای می‌کند. در 2 حمله گذشته، مقامات و رسانه‌های آمریکایی این نوع اخبار را منتشر می‌کردند و اسرائیل هم از رد یا تأیید آنها خودداری می‌کرد. تاکنون هیچ مقام رسمی اسرائیلی یا سوری این خبر را تأیید نکرده است.

کد خبر 225002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز