زیست‌شناسان معتقدند پدیده تغییرات جوی ظرف 50سال آینده نسل گربه‌های سیاه‌گوش را به کلی منقرض می‌کند.

تغییرات جوی نادرترین گربه جهان را منقرض می‌کند


به گزارش ایسنا، نتایج پیش‌بینی غم‌انگیز از انقراض نادرترین گربه وحشی جهان که در نشریه Nature Climate change به چاپ رسیده نشان می‌دهد که بدون تغییر جدی در سیاست‌های حفاظتی، این گربه‌های کوچک اما زیبا و باشکوه محکوم به مرگ خواهند بود. گربه سیاه‌گوش با نام لاتین «Lynx paradinus» تا یک متر رشد می‌کند و وزن آن به حدود 15کیلوگرم می‌رسد. ویژگی‌های اصلی ظاهری این گربه موهایی به رنگ بژ، چشمانی به رنگ زرد روشن، گوش‌های کاکل‌دار و داشتن گونه است. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، در حال حاضر تنها 250قلاده از گربه‌های سیاه‌گوش در حیات‌وحش وجود دارد که در 2منطقه واقع در جنوب اسپانیا انزوا گزیده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ظرف 50سال گذشته وسعت قلمرو این گربه‌سانان از 40هزار و 600کیلومترمربع به 1200کیلومترمربع کاسته شده و این امر جمعیت خرگوش‌ها را که غذای اصلی گربه‌های سیاه‌گوش هستند، کاهش داده است.همچنین عوامل دیگری نظیر شکار غیرمجاز، تفکیک جنگل‌ها و چمنزارها و تلفیق زیستگاه‌ها، نسل گربه‌های سیاه‌گوش را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

با این حال محققان معتقدند که می‌توان با اصلاح اساسی تدابیر حفاظتی، روند انقراض گربه‌های سیاه‌گوش را متوقف کرد و سیاه گوش‌ها را از خطر انقراض رهانید. با این حال رسیدن به این هدف حداقل 2دهه زمان می‌برد.

کد خبر 224708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز