همشهری آنلاین: حجت الاسلام محمدی با اشاره به برگزاری سومین جشنواره قرآنی آیات در قالب 32 بخش، تأکید کرد: برای احیا هنر قرآنی نیازمند برنامه ای عالمانه هستیم.

حمید محمدی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حمید محمدی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه قرآن در آیین گشایش سومین دوره جشنواره قرانی آیات که چهارشنبه دوم مردادماه کار خود را به طور رسمی در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قران کریم، آغاز کرد،گفت: هنر قرآنی هنری است که به اوصاف قرآنی موصوف است و تمام صفت هایی که برای قرآن برشمرده می شود برای هنر قرآنی هم می شود بیان کرد. صفاتی همچون جاوادنگی ، جهان شمولی، فطرت گرایی و دلپذیری.

وی با بیان اینکه هنر برخاسته فطرت پاک انسانی است گفت: هنر مظهر قول مسیر حضرت حق است. حضرت حق دو جلوه دارد. جمالی و جلالی. جلوه جمالی همان جلوه دلربای خیره کننده حضرت حق در این عالم وجود است و هر چیز دلربایی جلوه جمالی حق است. توجه به این جلوه می تواند ما را به حقایق ناب هنری قرآن رهنمود شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به نسبت انسان و قرآن گفت: نیاز امروز ما همان نیاز به حقایق قرآن است و هیچ کلام و پیامی برای انسان امروز برتر، پاسخگوتر و راهگشاتر از قرآن نیست.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه تنها هنری که می تواند رهنمود بشر باشد هنر قرآنی است، تصریح کرد: قرآن کریم راهنمایش در قلب‌ها نفوذ می‌کند و با معارفش در عقل‌ها. پیوند دادن بین هنرها و معارف ناب، عمیق و مستحکم قرآن که مظهر جلالی حضرت حق است می تواند انسانی مستحکم، معقول و خردمند براساس براهین عقلی مستحکم همراه با برخورداری از زیبایی هنری به ارمغان بیاورد. ایجاد تلاقی و آشتی بین معارف ناب و هنرهای دلربای قرآنی می تواند تصویری از انسان قرآنی و انسان آینده که وارث زیبایی های بشر روی زمین باشد و در رکاب آخرین ولی خدا قرار گرفته باشد ارائه دهد.

رئیس بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه امروز رسالت بزرگان این است که جامعه هنری را به جامعه قرآنی پیوند دهند اظهار داشت: با داشتن هنرمندان قرآنی و قرآنیون هنرمند به سمت تحقق معارف ناب قرآن در زیباترین و عالیترین قالب های هنری باشیم. این رسالتی بزرگ و کاری عظیمی است.

وی با انتقاد از ناچیز بودن عددی فیلم های ساخته شده در حوزه قرآن پس از انقلاب گفت: پس از انقلاب اسلامی تنها 10 فیلم قرآنی ساخته ایم. از این همه فیلمی که در ایران ساخته شده پر جاذبه ترین، پر تاثیرترین و پر بیننده ترین برنامه ها همین چند فیلم قرآنی بوده است. این چه بی وفایی، بی اهتمایی و بی اعتنایی به امر قرآن کریم است؟ اگر می توانستیم پس از انقلاب فیلم های بیشتری بسازیم می توانستیم حکمت خود را براساس آموزه های قرآن و با استفاده از جاذبه های قرآن در قالب هنری استفاده کنیم و می توانستیم دنیا را زیباتر راهبری کنیم.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به موفقیت های نمایشگاه قرآن در سال‌های گذشته گفت: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برترین نمایشگاه قرآنی دنیای اسلام است. همچنین نمایشگاهی در هیچ کجای دنیا وجود خارجی ندارد.دو دلیل عمده عامل این موضوع بوده اند؛ یکی برخورداری فرهنگ ایرانی از برترین هنرها و به کارگیری آنها در اوج و دیگری فهم عمیق و کامل از قرآن با قرائت اهل بیت (ع). این نمایشگاه توانسته است آثاری را متولد کند که نمایشگاهی بی بدیل و بی نظیر در سراسر جهان اسلام به وجود بیاید. هر چند مساحت این نمایشگاه بزرگ است اما ظرفیت نمایشگاه قرآنی ایران حداقل ده برابر این میزان است.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با تاکید بر ذوق و استعداد ایرانی گفت: باید با تکیه بر نخبگان حوزه و دانشگاه و هنرمندان صاحب ایده در عالیترین ساحت های ملی و بین المللی برترین آثار را ارائه دهیم. هنر قرآنی منجر به سبک زندگی قرآنی خواهد شد. ترویج سبک زندگی قرآنی نیازمند هنر قرآنی است و هنر قرآنی زمینه ساز سبک زندگی قرآنی است. رابطه متقابلی بین این دو وجود دارد اگر بخواهیم پرچمدار سبک زندگی نوین اسلامی باشیم باید پرچم هنر قرآنی را در این کشور به دست بگیریم تا بتوانیم نسیمی از سبک زندگی نوین قرآنی را به مردم نشان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: غایت حرکتهای ما تحقق تمدن مطلوب قرآنی است که امکان ندارد جز با توسعه فرهنگ قرآنی. باید از گذرگاه دل انگیز هنرهای قرآنی عبورکنیم تا سبک زندگی قرآنی را بازیابیم.

حجت الاسلام محمدی با ابراز خرشندی و شکر از آغاز رسمی سومین جشنواره، قرانی آیات، گفت: برای این جشنواره رویکردی سه گانه اتخاذ شده است. نخست تولید دانش و ادبیات مناسب؛ در نوع جشنواره هایی که در ایران برگزار می شود متاسفانه فرایندها به سمت اینکه عالمانه و هنرمندانه این حرکتها را سازماندهی کنند، نبوده است. تولید مبانی و ادبیات نظری این حوزه فضای ویژه و خاصی است که کار دانشگاهیان، نخبگان، هنرمندان، فیلسوفان و اندیشمندان است. ایجاد زیرساخت سخت افزاری و آموزش منابع انسانی رویکرد دیگر ما در این زمینه است؛ تربیت انسان هایی که بتوانند این بار را به دوش بگیرند حائز اهمیت است. هنرمندان بهترین حاملان آن هستند. رویکرد سوم ارائه و ترویج محصولات قرآنی است.

معاون وزیرارشاد اعلام کرد: در دوره نخست این جشنواره ها 100 هزار اثر قرآنی در دوره دوم 120 هزار اثر قرآنی ارائه شده است. دوره نخست این جشنواره در قالب 16جشنواره و دوره دوم در قالب 22 جشنواره برگزار شد. اما جشنواره سوم در قالب 32 جشنواره برگزار می شود. این جشنواره در بخش های هنرهای تجسمی، هنرهای موسیقایی، هنرهای نمایشی و سینمایی، رسانه مکتوب و دیجیتال، قرآن و ادبیات و جشنواره های مطالعاتی و پژوهشی برگزار می شود. امیدواریم با اجرایی شدن دور سوم این جشنواره گامی بلندی در سطح ملی و بین المللی برای ترویج قرآن کریم و توسعه هنرهای بی نظیر قرآنی برداشته شود.

کد خبر 224561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز