گروه سیاسی: احتمال معرفی کابینه همزمان با تحلیف جدی‌تر شد. تحلیفی که برای اولین بار پس از انقلاب قرار است به‌صورت بین‌المللی و با حضور سران برخی کشورها برگزار شود.

دیروز هیأت رئیسه مجلس اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده: «با توجه به‌احتمال معرفی وزرای پیشنهادی توسط رئیس‌جمهور منتخب در مراسم روز تحلیف و پیشنهاد فعالیت مجلس تا تشکیل کابینه دولت یازدهم، برنامه اعلامی انجام وظایف هفته نمایندگی منتفی و برنامه بعدی متعاقباً اعلام می‌شود».

همین جمله ابتدایی اطلاعیه و قرارگرفتن آن در کنار اظهارات چند روز پیش مرتضی بانک، مشاور حسن روحانی که از احتمال معرفی کابینه در روز تحلیف خبر داده بود، کافی بود تا موضوع معرفی کابینه در روز 13مرداد؛ یعنی همزمان با تحلیف آن هم در نخستین روز کاری دولت یازدهم قوت بگیرد. اتفاقی که درصورت وقوع رکوردی بی‌سابقه در تاریخ تشکیل دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

دیروز همچنین عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دولت خاتمی و عضو کمیته‌های مشورتی و برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور منتخب برای طرح‌ریزی برنامه‌های دولت یازدهم، از قطعی‌شدن لیست کابینه ظرف یکی دو روز آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور منتخب ملت تا قبل از برگزاری مراسم تحلیف درباره کابینه پیشنهادی به جمع‌بندی رسیده و در نهایت افراد مورد نظر خود را در این روز به مجلس معرفی کند.

او که خودش هم در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای جزو کاندیداهای تصدی وزارت جهادکشاورزی است، درباره فهرست‌‌هایی که طی روزهای گذشته با عنوان کابینه احتمالی دولت یازدهم در رسانه‌ها منتشر شده، گفت: آنچه مطرح شده، عمدتا گمانه‌زنی‌های رسانه‌هاست و وقتی می‌توان آن را فهرست افراد پیشنهادی برای کابینه خواند که توسط رئیس‌جمهور منتخب اعلام شود، چون براساس قانون تنها ایشان می‌تواند اسامی افراد کابینه را اعلام کند و هر آنچه غیراز این باشد، رسمیت ندارد.

به گفته این عضو کمیته‌های مشورتی و برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور، کمیته‌های مشورتی نظرات خودشان را به روحانی اعلام کرده‌اند. اما ظاهرا فقط کمیته‌ها نیستند که نظراتشان را در این خصوص اعلام کرده‌اند، بلکه براساس درخواست رئیس‌جمهور منتخب افراد حقیقی و حقوقی، مجامع، گروه‌ها و شخصیت‌ها هم نظراتشان را به وی اعلام خواهند کرد تا پس از انجام این مشاوره‌ها شخص روحانی به جمع‌بندی نهایی درخصوص ترکیب کابینه برسد.

حالا و با این تفاصیل مجلس که این روزها سخت درگیر فراهم‌ساختن مقدمات و تشریفات مراسم تحلیف و دعوت از مهمانان ویژه این مراسم است بعد از تحلیف هم مجالی برای استراحت نخواهد داشت و روزهای پرکاری را برای بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی پیش روی خود می‌بیند. همچنین عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز بار دیگر اظهارات قبلی خود مبنی بر دعوت از همه کشورها برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور را تکرار کرد. او گفت که از همه کشورها به غیراز آمریکا و رژیم صهیونیستی دعوت کرده‌ایم و استقبال در حد استانداردهای این مراسم از سوی کشورها صورت گرفته است.

اما دعوا بر سر دعوت یا عدم‌دعوت از جک استراو همچنان ادامه دارد. دیروز یک عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه قاعدتاً افرادی باید برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب دعوت شوند که جایگاه رسمی داشته باشند و ‌شأن آنان از وزیر پایین‌تر نباشد و جک استراو مسئولیتی در دولت انگلستان ندارد، اعتراض مجلس را به حضور احتمالی این دیپلمات کهنه‌کار انگلیسی اعلام کرد.

سبحانی‌نیا البته این را هم گفت که انتخاب مدعوین خارجی برای حضور در این مراسم از طریق دفتر رئیس‌جمهور منتخب انجام می‌شود و هیأت رئیسه نقشی در دعوت از مهمانان خارجی برای این مراسم ندارد. این نخستین باری است که بعد از انقلاب از مقامات خارجی هم در مراسم تحلیف دعوت به عمل می‌آید تا مشخص شود دولت جدید همانگونه که در شعارها اعلام کرده بود در تعامل با دنیا جدی است و این کار را از همان نخستین روز فعالیت رسمی و قانونی خود آغاز کرده است. البته این امر مرسومی در دنیاست که برای مراسم تحلیف رؤسای جمهور از سایر رؤسا دعوت شود و معمولا رؤسای جمهور کشورمان نیز در مراسم‌های مشابه که به‌منظور تحلیف همتایان خود در کشورهای دوست برگزار می‌شود حاضر می‌شوند.

کد خبر 224405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز