یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

گروه بورس: شاخص کل بورس تهران در مبادلات 30 تیر ماه با عبور از مرز 55هزار و 100واحد به بالاترین نقطه در تاریخ 46ساله خود رسید.

بورس

به گزارش همشهری، جدول آماری شاخص بورس تهران نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال 88تا‌کنون نزدیک به 7برابر افزایش یافته است. میزان بازده بورس تهران دراین مدت از700درصد فراتر رفته که بیشتر ازبازارهای رقیب دیگر یعنی طلا، دلار و سکه است.

روند رو به رشد شاخص بورس تهران که از 24خرداد تاکنون شتاب بسیار زیادی گرفته است، همچنان ادامه دارد و در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران رکورد تاریخی تازه‌ای ثبت کرد وبرای نخستین‌بار در تاریخ بورس به 55هزارو101واحد رسید. کارشناسان معتقدند روند شتابان شاخص همچنان تا پایان سال ادامه خواهد داشت و ممکن است شاخص بورس حتی از مرز100هزار واحد هم عبور کند.

در همین رابطه فریبرز پرنا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که چرا سرعت رشد شاخص تا این حد زیاد است؟ گفت:بدون درنظر‌گرفتن رشد حجم معاملات که ظرف یک‌ماه گذشته افزایش زیادی داشته یکی از دلایل افزایش سرعت رشد شاخص تغییر فرمول محاسبه شاخص از سال 87تاکنون است چرا که محاسبه بازده نقدی در فرمول شاخص سرعت رشد شاخص را به‌شدت افزایش می‌دهد.

وی افزود: تا قبل از آذر‌ماه سال 87شاخص کل بورس تهران بر مبنای شاخص قیمت محاسبه می‌شد اما پس از آن با اضافه شدن بازده نقدی، نحوه محاسبه فرمول شاخص تغییر کرد وسود شرکت‌ها نیز بر شاخص بورس محاسبه شد این موضوع سرعت رشد شاخص را نسبت به گذشته بیشتر کرد. به گفته وی، با وجود اینکه این شاخص دقیق‌تر است، به لحاظ آماری و تحلیل معنادار نیست؛ چراکه ارتباط شاخص با گذشته قطع شده است.

پرنا در پاسخ به این پرسش که دلایل رشد 700درصدی بورس تهران در 4سال گذشته چه بوده است؟ گفت: از سال 84تا سال 88قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها با کاهش مواجه شد درحالی‌که قیمت کالاها در بخش‌های دیگر و همچنین قیمت‌ها در بازار‌های رقیب ازجمله طلا، مسکن و ارز با افزایش مواجه شد. این موضوع موجب شد تا قیمت سهام شرکت‌ها به پایین‌ترین حد برسد و در نتیجه قیمت‌ها جذاب‌تر شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت‌ها در بازار سهام متناسب با تورم موجود رشد نکرده بود تأکید کرد:نه تنها قیمت سهام در طول یک‌دوره متناسب با تورم رشد نکرد بلکه حتی قیمت برخی سهام به یک بیستم ارزش ذاتی خود رسیده بود. در چنین شرایطی با کاهش ریسک‌های سیاسی و بین‌المللی فضا برای رشد قیمت سهام افزایش یافت و این موضوع منجر به رشد قیمت سهام شرکت‌ها شد. وی در ادامه توضیح داد:عامل دیگری که منجر به رشد قیمت‌ها در بورس تهران شده کاهش ارزش پول ملی است که سود شرکت‌های صادر‌کننده را افزایش داده است چرا که کاهش ارزش پول ملی منجر به مقرون به‌صرفه شدن صادرات غیرنفتی می‌شود و سود صادرات را افزایش می‌دهد.

پرنا افزود:با درنظر گرفتن این عوامل به‌نظر می‌رسد رشد شاخص بورس تهران همچنان ادامه داشته باشد به‌ویژه آنکه با کاهش ارزش ریال ارزش جایگزینی شرکت‌های بورس هم تغییر کرده و سهامداران در حال حاضر در حال خرید سهام شرکت‌های بورس براساس ارزش جایگزینی هستند.

کد خبر 224068
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز