مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سالانه 100 نفر در جهان قربانی حملات کوسه‌ها می‌شوند، و یکی از دلایل وقوع این حملات لباس شنایی است که موج‌سواران و شناگران در دریا به تن می‌کنند.

کوسه

براساس گزارش گیزمگ، لباس‌های شنای سیاه‌رنگ رایج شباهت میان انسان‌ها و سگ‌های آبی را از دید کوسه‌ها افزایش می‌دهد و به نظر نمی‌رسد پوشیدن لباسی که انسان را به غذای مورد علاقه کوسه‌ها تبدیل می‌کند، کار چندان عاقلانه‌ای باشد.

از این رو شرکتی استرالیایی به نام SAMS لباس شنایی را طراحی کرده که می‌تواند کوسه‌ها را از حمله به شناگران بازدارد. این لباس شنا از طرح‌های آزاردهنده‌ای برای کوسه‌ها برخوردار است که می‌تواند دید کوسه‌ها را مختل کرده و آنها را از حمله به انسان‌ها بازدارد، به بیانی دیگر شناگران با پوشیدن این لباس از چشم کوسه‌ها به اندازه قبل خوشمزه به نظر نخواهند آمد.

تاکنون تلاش‌های زیادی برای تولید لباس‌های ضدکوسه انجام گرفته‌است. در دهه 1970 لباسی زره‌مانند برای محافظت از شناگران در برابر کوسه‌های کوچک تولید شد و در عین حال طرح‌هایی برای لباس‌های الکتریکی که می‌توانست به کوسه‌ها شوک برقی وارد کند و همچنین محافظ‌های ضد‌کوسه که در حسگرهای الکتریکی کوسه‌ها اخلال ایجاد می‌کرد،‌ارائه شده‌اند. اما شرکت SAMS با رویکردی متفاوت استتاری برای شناگران ایجاد کرده تا براساس رفتار و آناتومی کوسه‌ها،‌با آنها مقابله کند.

کوسه‌ها از حواس قدرتمندی برخوردارند،‌می‌توانند بوی یک قطره خون را از فاصله چهار کیلومتری تشخیص دهند،‌همچنین می‌توانند جریان‌های کوچک الکترونیکی را با دقتی بالا ردیابی کرده و شکار مجروح را از غیر مجروح تشخیص دهند. با این‌همه برای حمله کوسه‌ها به قدرت بینایی خود نیاز دارند و درصورتی که بتوان این قدرت را مختل کرد، می‌توان از حمله این شکارچیان آبزی جلوگیری کرده و یا دست‌کم آن را به تعویق انداخت.

لباس شنای SAMS براساس مطالعه دانشمندان موسسه اقیانوسی دانشگاه غربی استرالیا طراحی شده‌است. محققان این دانشگاه با بررسی قدرت دید کوسه‌ها در زیر آب، ساختار مولکولی شبکیه چشم کوسه‌ها و بررسی رفتار آنها توانستند ویژگی‌های نوری چشم کوسه‌ها را تعیین کرده و مشخص کنند چه رنگ‌ها و شکل‌هایی توجه کوسه‌ها را به خود جلب می‌کند.

لباس شنا

این یافته ها سپس درمورد سه وضعیت اعمال شد: شنا در سطح آب، شنا در عمق 5 متری و شنا در عمق 15 متری. آزمایش برروی این سه وضعیت تحت شرایط نوری متفاوت در نهایت به فرمولی منجر شد که می‌تواند رنگ، تضاد، الگو، ابعاد، عمق آب و فاصله تا کوسه را برای جلوگیری از حمله این ماهی محاسبه کند.

کوسه‌ها سیاه و سفید می‌بینند، اما رنگ‌ها می‌توانند نحوه بازتاب نور را تغییر دهند از این رو رنگها و شکل‌های مختلف در اعماق متفاوتی از آب تاثیری مختلف برروی کوسه‌ها دارند از این رو لباسی که یک شناگر در میان امواج به تن می‌کند باید با لباس غواصی که در عمق 30 متری شنا می‌کند متفاوت باشد.

الگوها و رنگ‌های مختلف با شدت تضاد متفاوت می‌تواند دید کوسه‌ها را مختل سازد، به آنها القا کند که شناگر موجودی خطرناک است و یا اینکه اصلا خوشمزه نیست و ارزش خورده شدن ندارد. نتیجه این تجزیه و تحلیل‌ها به ارائه دو الگو منجر شد، یکی از آنها الگویی به نام الگوی مرموز است که ویژه غواص‌ها و شناگران طراحی شده‌است و می‌تواند به واسطه رنگ آمیزی ترکیبی پس‌زمینه‌اش دید کوسه‌ها را مختل سازد. الگوی دیگر الگوی هشدار است که می‌تواند شناگر را از دید کوسه موجودی بدمزه و ناخوشایند نشان دهد.

این لباس‌ها لزوما منجر به راندن و دور کردن کوسه‌ها نخواهند شد، اما دست کم از سرعت آن خواهد کاست و فرصتی برای فرار را در اختیار شناگر خواهد داد. موج‌سواران نیز می‌توانند از برچسب‌های این طرح‌ها برای استتار تخته‌‌های موج‌سواری خود استفاده کرده و از خطر کوسه‌ها در امان بمانند.

کد خبر 224033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز