همشهری آنلاین: دنباله دار آیسون که از آن با عنوان روشن‌ترین دنباله داری یاد می‌شود که طی یک قرن مشاهده شده در ماه جاری و یا ماه آینده میلادی از خط انجماد می‌گذرد و در صورتی که خورشید به آن رحم کند در فصل پاییز از زمین قابل مشاهده خواهد بود

روشن‌ترین دنباله‌دار قرن، پاییز از زمین دیده می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حدود 10 هزار سال پیش، دنباله دار آیسون (ISON) دورترین لایه منظومه شمسی ما را که به آن ابر اورت گفته می‌شود، ترک کرد، پاییز امسال در ماه نوامبر این دنباله دار یخی به نقطه اوج سفر خود می‌رسد و شرایطی را برای مشاهده آن توسط رصدگران زمین فراهم می‌کند.

دنباله دار آیسون سپتامبر گذشته توسط دو ستاره شناس تازه کار روسی کشف شد. دانشمندان آیسون را به عنوان دنباله دار قرن توصیف کرده‌اند و براساس اظهارات آنها این دنباله دار طی مسیر خود و رسیدن به نقطه حضیض خورشیدی یا نزدیک‌ترین فاصله با خورشید منظومه ما، جان سالم به در می‌برد.

آیسون یک دنباله دار خورشید خراش است، این اجسام به علت وجود احتمال تخریب آنها به واسطه نزدیکی مدارشان به خورشید، به این نام مشهور شده‌اند، مدار این نوع اجسام در فاصله یک میلیون 367 هزار کیلومتری از خورشید حرکت می‌کند و دانشمندان تخمین زده‌اند که نزدیک‌ترین عبور آیسون از مقابل خورشید زمین در فاصله یک میلیون 174 کیلومتری خواهد بود.

در طول ماه جاری یا شاید در ماه آگوست، آیسون قرار است از خط انجماد مرزی که در فاصله 370 میلیون کیلومتری تا 450 میلیون کلیومتری خورشید عبور کند. تشعشع ستاره ما از این فاصله روی این دنباله دار تأثیر گذاشته و قسمت اعظم آب آن را گرفته و موجب می‌شود که آیسون روشن‌تر به نظر برسد.

مسیر این دنباله دار از این نقطه به بعد سخت‌تر می‌شود، پس از عبور آن در ماه اکتبر از کنار مریخ و پس از آن مشتری در اواسط نوامبر تشدید تشعشع خورشیدی موجب ذوب شدن مواد بیشتری در آیسون می‌شود و فشار ذرات خورشیدی ممکن است که این دنباله دار را به قطعاتی بشکند و طوفان‌های خورشیدی ممکن است دنباله آن را از هم بدرد.

در این سفر پرمخاطره همه چشم‌ها به دنباله دار قرن دوخته شده است. تصویر این دنباله دار پیش از این توسط تلسکوپ فضایی هابل و فضاپیمای سوئیفت ثبت شده و در ماه‌های آینده ناسا برنامه‌هایی برای رصد آن با تلسکوپ خورشیدی خود دارد.

ناسا در ماه سپتامبر یک بالون رصدگر دنباله دار را به فاصله 37 کیلومتری بالای سطح زمین ارسال می‌کند تا بتواند تصاویری از آیسون با کمترین مداخله جوی بگیرد.

اگر خورشید با دنباله دار آیسون مهربان باشد، دنباله دار قرن طی چند هفته در ماه نوامبر قابل مشاهده خواهد بود.

کد خبر 224008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز