گروه شهری - محمد باریکانی: نزدیک به یک ماه از تخریب 3 خانه در بافت تاریخی ثبت ملی شده شهر یزد به بهانه اجرای طرح توسعه حریم آستان امامزاده جعفر(ع) گذشته است که سرانجام و پس از گذشت این مدت معاون میراث فرهنگی کشور به سرکشی و بازدید از بافت تاریخی شهر یزد رفت و اعلام کرد: موضوع توسعه حریم امامزاده جعفر(ع) یزد و حفظ بافت تاریخی این شهر در نشستی مشترک با مسئولان این استان و شورای فنی سازمان میراث فرهنگی بررسی شد.

بافت تاریخی یزد

پیش‌تر روزنامه همشهری با انتشار گزارشی از تخریب چند خانه در بافت تاریخی شهر یزد، یک روز پس از راهپیمایی 120 انجمن دوستدار میراث فرهنگی و محیط‌زیست کشور در بافت تاریخی آن شهر به‌منظور هشدار به مسئولان شهری برای حفظ بافت تاریخی خبر داده بود. آتوسا مومنی، معاون میراث فرهنگی کشور که با گذشت نزدیک به یک ماه از انتشار گزارش تخریب‌ها در روزنامه همشهری موفق به سفر به یزد شده است در بازدید از بافت تاریخی ثبت ملی شده آن شهر و اتفاقاتی که در حریم امامزاده جعفر(ع) در بافت تاریخی یزد افتاده است، گفت: در نشست مشترک با استاندار، شهردار، فرماندار و دیگر مسئولان شهر یزد تمامی برنامه‌های مربوط به موضوع توسعه حریم امامزاده جعفر(ع) که در بافت تاریخی شهر یزد قرار دارد، اعلام شد و مورد بررسی قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین با تأکید بر اینکه مرجع هر تصمیمی درخصوص بافت تاریخی ثبتی شهر یزد سازمان میراث فرهنگی است، گفت: هر مطالعه‌ای که بخواهد به اجرا برسد درصورت مغایرت با طرح جامع بافت تاریخی مصوب شهر یزد باید مجددا به تأیید شورای‌عالی معماری و شهرسازی برسد؛ حال آنکه این نحوه ورود به بافت تاریخی یک مغایرت اساسی محسوب می‌شود که باید در مراجع تخصصی و قانونی مورد مطالعه و تصمیم‌گیری نهایی قرار گیرد. به گفته آتوسا مومنی، کمیسیون ماده5 مرجع تصمیم‌گیری در مورد عرصه ثبتی نیست و در این خصوص تنها مرجع تشخیص و تصمیم‌گیری سازمان میراث فرهنگی است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور که براساس آنچه روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی برای همشهری ارسال کرده در جلسه مشترک بررسی طرح توسعه امامزاده جعفر(ع) شهر یزد با مسئولان آن شهر حضور داشته است، عرصه ثبتی را مانند تکدانه‌های تاریخی دارای ضوابط و قوانین میراث فرهنگی دانست که هرگونه دخل و تصرف در آن با نظر مرجع تصمیم‌گیر یعنی سازمان میراث فرهنگی اجرایی می‌شود.

آتوسا مومنی گفت: اقدامات انجام شده در بافت تاریخی یزد با هدف توسعه حریم امامزاده جعفر که طی روزهای گذشته انجام شده و به این بافت آسیب رسانده است صرفا بر مبنای تعیین کلیات طرح مطالعاتی توسعه حریم این امامزاده که در کمیسیون ماده 5 استان مورد توافق قرار گرفته، بدون ارائه طرح مطالعاتی و اجرایی انجام شده، این در حالی است که باید کلیات مطالعه و ریز محتوای این طرح در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی ارائه شود و با اخذ نظر این شورا قابلیت اجرایی پیدا کند. معاون میراث فرهنگی کشور تأکید کرد: پیشنهاد توسعه حریم امامزاده جعفر(ع) روی نقشه‌ها فقط تعیین محدوده در بافت با هدف تغییر کاربری است و چنین محدوده‌ای که دارای طرح محتوایی و اجرایی مصوب نباشد و به اخذ مجوز از مرجع تصمیم‌ساز نپرداخته باشد، مجوز قانونی برای ورود به مرحله اجرا ندارد. مومنی با تأکید بر اینکه باید تخریب و آسیب‌های بافت تاریخی یزد مورد مرمت قرار بگیرد، گفت: پیش از تصویب طرح از سوی مرجع تصمیم‌ساز اقداماتی صورت‌گرفته که موجب تخریب و آسیب در بافت ثبت ملی شده یزد شده است. بنابراین در اسرع وقت باید مورد مرمت و احیا قرار گیرد تا پس از تأیید محدوده در شورای فنی و ارائه طرح مطابق ضوابط و قوانین اجرایی شود.

مومنی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با موضوع توسعه حریم امامزاده جعفر(ع) یزد مخالفت ندارد بلکه ضروری است با توجه به تمرکز این محدوده در بافت ارزشمند و تاریخی یزد موضوع با طرح مصوب اجرایی شود.

گفتنی است در نشست معاون میراث فرهنگی کشور با مسئولان شهر یزد مقرر شد که هرگونه فعالیت اجرایی و ادامه کار تا تشکیل نشست مشترک میان شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و مسئولان استان یزد متوقف شود. در خبری دیگر معاون میراث فرهنگی کشور که به بازدید از ارگ انار رفته بود تا موضوع ساخت‌وساز در حریم این ارگ را پیگیری کند، اعلام کرد که ساخت‌وساز در حریم ارگ انار باید تا تصمیم نهایی متوقف بماند. بازدید او از ارگ تاریخی انار که بنایی ساسانی است با تأخیر زیاد انجام شد، ولی به‌رغم تأخیر در بازدید او از تخریب‌های صورت گرفته در بافت تاریخی یزد و همچنین ساخت مقبره شهید گمنام در حریم ارگ انار، معاون میراث فرهنگی کشور گفت: ساخت‌وساز در حریم ارگ انار باید متوقف بماند تا شورای فنی سازمان میراث فرهنگی تصمیم نهایی را در مورد اجرای این طرح بگیرد.

به‌گفته او، مقبره شهید گمنام در حریم ارگ قرار دارد اما با توجه به اینکه قبل از ثبت ارگ، این شهید بزرگوار در اینجا دفن شده‌اند، ما باید تمهیداتی بیندیشیم که حرمت این شهید حفظ شود و از سوی دیگر سعی کنیم کمترین اغتشاش بصری درخصوص ارگ انار اتفاق بیفتد. به‌گفته معاون سازمان میراث فرهنگی کشور، از سوی متخصصان میراث فرهنگی، طراحی منطقی و متناسب برای مقبره شهید گمنام با حفظ ضوابط تا 20روز آینده به تصویب می‌رسد. ارگ تاریخی انار متعلق به دوره ساسانیان است و در سال 1389 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

کد خبر 223971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز