خانواده‌های کامرانی‌، جوادی‌فر و روح‌الامینی در چهارمین سالگرد قربانیان جنایت کهریزک که در مسجد حضرت ولیعصر(عج) تهران برگزار شد درخصوص احکام صادرشده برای 3متهم اصلی این پرونده از سوی دادگاه با رسانه‌ها گفت‌وگو کردند.

در این مراسم که برخی چهره‌ها ازجمله داوود دانش جعفری وزیر دولت نهم، سردار علایی از فرماندهان جنگ، دریابان شمخانی وزیر دفاع دولت اصلاحات حضور داشتند عبدالحسین روح‌الامینی پدر محسن روح‌الامینی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد روند پیگیری پرونده کهریزک گفت: ما از ابتدا گفتیم افرادی که مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند مسئولیت کارهایشان را بپذیرند. به گزارش مهر، روح‌الامینی با بیان اینکه افراد در نظام اسلامی باید پاسخگوی مسئولیت‌های خود باشند تأکید کرد: در دستگاه قضا و انتظامی اگر تخلفی، خطایی یا خدای نکرده جنایتی رخ دهد مسئولان باید مکلف به پاسخگویی باشند بعد عذرخواهی کنند و بعد از آن کناره‌گیری.

او درباره جلسات دادگاه نیز اظهار داشت: ما مسیری را طی کردیم که در این مسیر 2دادگاه نظامی و یک دادگاه درباره قضات شکل گرفت و خوشحالیم کسانی که در موقعیت‌های بالای نظامی بودند وادار شدند به قانون تمکین کنند و در مقابل قانون محاکمه و مواخذه شدند.

پدر محمد کامرانی یکی دیگر از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک نیز درباره حکم صادر شده برای سعید مرتضوی قاضی متهم ردیف اول پرونده گفت: پرونده کهریزک مختومه‌نشده و قطعا به حکم آقای مرتضوی اعتراض خواهیم کرد. احکام قضایی سعید مرتضوی و 2نفر از معاونانش در ارتباط با زمان تصدی مسئولیت در دادستانی تهران با وجود صدور رای و ابلاغ به‌دلیل بدوی‌بودن، اعلام رسانه‌ای نشده است. با این حال برخی اخبار حکایت از تبرئه مرتضوی از عنوان اتهامی اصلی خود یعنی معاونت در قتل دارد. در همین ارتباط پدر مرحوم جوادی‌فر که در خلال جلسات پایانی دادگاه از شکایت خود علیه مرتضوی صرف‌نظر کرده بود در مورد نتیجه دادگاه کهریزک گفت: ما 4سال است می‌گوییم همه‌‌چیز از طریق قانون پیش برود هرچه قانون بگوید در مقابل آن تبعیت می‌کنیم.

دادگاه مهدی هاشمی طولانی می‌شود

در ارتباط با دیگر پرونده قضایی در معرض توجه که بخشی از آن نیز به حوادث سال 88برمی‌گردد، ناصر سراج، قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده مهدی هاشمی با اشاره به طولانی شدن روند قضایی این دادگاه گفت که این پرونده ایرادهای سنگینی دارد. سراج در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه چرا 2‌ماه پس از نخستین جلسه دادگاه مهدی هاشمی، قرار شده برای این پرونده بازپرس جدیدی تعیین شود، گفته است که «پرونده مهدی هاشمی، ایرادهای فراوانی دارد و به همین دلیل مدت زمان رسیدگی به آن طولانی خواهد شد.» اولین جلسه دادگاه مهدی هاشمی ۱۵ اردیبهشت امسال برگزار شد که در آن مهدی هاشمی از دادگاه تقاضای مهلت کرد و دادگاه با این درخواست او موافقت کرد. حالا پرونده او برای رفع نواقص و تکمیل تحقیقات به دادسرای تهران ارجاع داده شده است.

کد خبر 223796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز