گروه بین‌الملل: 4 روز متوالی چانه‌زنی فشرده وزیر خارجه آمریکا در خاورمیانه به‌منظور از سرگیری مذاکرات فلسطینیان و اسرائیلی‌ها بدون نتیجه‌ای ملموس پایان یافت تا بدین‌ترتیب 6دور مذاکرات او طی 8‌ماه اخیر عملا به بن بست برسد.

جان گری

جان کری که 2هفته پیش امیدوارانه خاورمیانه را ترک کرده بود، از 4روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای را با فلسطینیان و هیأت وزارتی اتحادیه عرب برای ازسرگیری مذاکرات با اسرائیلی‌ها برگزار کرد و در مدت 24ساعت 2بار با محمود عباس رئیس حکومت خودگردان دیدار کرد.

عباس هم نتایج دیدارهای خود با کری را با کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین و گروه‌های فلسطینی درمیان گذاشت اما این گروه‌ها به‌علت بی‌اعتمادی به اسرائیل و دریافت نکردن پاسخ‌های شفاف درباره مطالبات‌شان، با ازسرگیری مذاکرات مخالفت کردند.

یک مقام فلسطینی اعلام کرد که در نشست 4ساعته سازمان آزادیبخش فلسطین و نمایندگان گروه‌های فلسطینی، اغلب اعضا تأکید کردند که اسرائیل باید پیش از آغاز مذاکرات شهرک‌سازی‌‌ها را متوقف سازد و جان کری وزیر خارجه آمریکا هم باید توضیحات بیشتری درباره موضع اسرائیل از این خواسته ارائه نماید.

نتانیاهو با از سرگیری مذاکرات براساس پذیرش مرزهای 1967یا توقف شهرک‌سازی‌‌ها در اراضی فلسطینیان مخالفت می‌کند. مذاکرات دوطرف در اکتبر 2010و به‌علت از سرگیری شهرک‌سازی‌‌ها عملا متوقف شد.یک مقام مسئول دیگر در سازمان آزادیبخش فلسطین تصریح کرد که طرح کری قائل به از سرگیری مذاکرات براساس دیدگاه رئیس‌جمهور آمریکاست که آن را سال 2011در کنگره اعلام کرده و در آن بر ضرورت برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967تأکید کرده بود.

این مقام فلسطینی تصریح کرد که براساس یکی از مواد طرح، هر دوطرف می‌توانند ملاحظات خود را درباره موارد اختلافی مطرح کنند و از این رو، نتانیاهو با شکل‌گیری کشور مستقل فلسطین در مرزهای 67مخالفت خواهد کرد و فلسطینیان با ایده یهودی بودن اسرائیل.

این درحالی است که جان کری در 5روز گذشته اساسا دیداری با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نداشت و صرفا به تماسی تلفنی با وی بسنده کرد.
کری دیروز پیش از ترک خاورمیانه و در پی مخالفت فلسطینیان با ایده‌اش، با صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینیان دیدار کرد.

اما در یکی از واکنش‌های تند مقام‌های رژیم صهیونیستی به این موضوع، رهبر حزب «خانه یهودی» تهدید کرد درصورت موافقت نتانیاهو با ادامه مذاکرات، حزبش از دولت ائتلافی خارج خواهد شد. وی ادعا کرد که قدس پایتخت اسرائیل است و به هیچ وجه قابل مناقشه نیست. نفتالی بنت وزیر اقتصاد دولت نتانیاهو افزود:

نتانیاهو درصورت موافقت با ادامه مذاکرات حتی برای یک ثانیه، خود را در مواجهه با احزاب ائتلافی در دولت ازجمله خانه یهودی و لیکود خواهد یافت. زئیف کیان از حزب لیکود هم اعلام کرده بود که پذیرش مرزهای 67نوعی خودکشی برای اسرائیل است. پیش‌بینی می‌شود درصورت موافقت با این امر، دولت نتانیاهو به‌علت ائتلاف با احزاب رادیکال دست راستی با خطر سقوط مواجه شود. دولت نتانیاهو 2روز پیش اخبار منتشره درباره موافقت با از سرگیری مذاکرات را تکذیب کرد.

در همین حال، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هم در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، او را به از سرگیری مذاکرات با فلسطینیان فراخواند. این فراخوان پس از آن صورت گرفت که دولت نتانیاهو اخبار منتشره درباره موافقت با از سرگیری مذاکرات را رد کرد.

منابع سیاسی می‌گویند که جان کری به‌دنبال مذاکرات عربی اسرائیلی و به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی کشورهای عربی است. آمریکایی‌ها سعی دارند تا پیش از آغاز نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در شهریور‌ماه آینده تحرکی به مذاکرات متوقف شده بخشند تا نوعی دستاورد برای دولت اوباما تلقی شود که طی 5سال گذشته عملا نتوانست اقدامی عملی برای این امر صورت دهد.

کد خبر 223789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز