گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: تیم ایران در مسابقات جهانی مهارت در جداول امتیازات و تعداد مدال‌ها به‌ترتیب در رده‌های 35 و 19 قرار گرفت و به لحاظ میانگین نمرات، رتبه چهارم را کسب کرد که این رتبه نشان‌دهنده جایگاه واقعی کشور‌های شرکت‌کننده نیست.

مهارت مسابقه

تیم ایران در چهل و دومین دوره مسابقات جهانی مهارت که ماه جاری در لایپزیک آلمان برگزار شد نسبت به دوره‌های پیشین رشد مطلوبی داشت، ولی برخی سعی کردند نتایج نهایی و اصلی این مسابقات که ملاک ارزشیابی کشورهای شرکت‌کننده است را بیان نکنند و بخشی را بزرگ‌نمایی کنند که برایشان ارزش داشت. مسئولان سازمان فنی و حرفه‌ای که متولی حضور ایران در مسابقات جهانی مهارت هستند، نتایج تیم ایران را طوری وانمود کردند که به مذاق دولتمردان خوش بیاید و هیچگاه به سایر رده‌بندی‌های این مسابقات اشاره‌ای نکردند.

رتبه چهارم و اظهارات مسئولان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خبری که خبرگزاری‌ها منتشر کردند گفت: کشور ایران با 13نفر رقابت‌کننده در 11رشته با کسب 516.19 امتیاز توانست رتبه جمهوری اسلامی ایران را 2پله نسبت به چهل و یکمین دوره که در انگلستان برگزار شد ارتقا داده و رتبه چهارم را در میانگین امتیازات تیمی به‌دست آورد.

کورش پرند افزود: تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران در رتبه‌بندی امتیازات چهل و دومین دوره مسابقات جهانی مهارت قبل از کشورهایی همچون انگلستان، آمریکا، آلمان، کانادا، ژاپن، سوئد، چین و فرانسه قرار گرفت.رئیس‌جمهور نیز از مدال‌آوران در جلسه هیأت دولت قدردانی کرد.

واقعیت ماجرا

یک کارشناس در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه براساس جداول، رتبه واقعی تیم ایران چیست، گفت: مسئولان سازمان فنی و حرفه‌ای به جای درنظر گرفتن جداول مدال‌ها و نتایج نهایی مسابقات، جدول امتیازات میانگین نمرات را ملاک قرار داده‌اند. وی برای روشن شدن ماجرا به یک بازی فوتبال اشاره کرد و اینکه هر تیمی که موفق به زدن گل بیشتری شود برنده بازی است و 3 امتیاز بازی را کسب می‌کند، اگر هم تعداد گل‌های زده مساوی باشد به هر تیم یک امتیاز می‌دهند و این قانون بازی فوتبال است.

کارشناس حوزه مسائل مهارتی اظهار کرد:

پس از پایان بازی هم یک جدولی ارائه می‌شود که در آن به ریز مسائل مانند درصد مالکیت توپ، تعداد شوت‌ها، موقعیت خطرناک، آفسایدها و... اشاره می‌شود، ولی آن تیم برنده بازی است که گل بیشتری وارد دروازه حریف کرده باشد. به گفته وی، این جدول ارزشمند است و همه تیم‌ها و افراد فنی به آن توجه می‌کنند، به‌عنوان مثال اگر تیمی 80درصد زمان بازی مالک توپ و زمین باشدو موقعیت‌های خطرناک بیشتری داشته باشد در جدول امتیازی به آن تعلق نمی‌گیرد.

کارشناس فنی و حرفه‌ای با تأکید بر اینکه در مسابقات ورزشی، المپیادها و مسابقات جهانی مهارت بحث رنگ و تعداد مدال‌ها، ملاک ارزشیابی است، اظهار کرد: مدال‌های طلا، نقره و برنز، به‌ترتیب 4، 3 و 2 امتیاز دارد و دیپلم افتخار هم یک امتیاز نصیب هر تیم می‌کند و به افرادی داده می‌شود که از یک حدنصاب امتیاز بیشتری کسب کرده باشند. وی تصریح کرد: بنابراین جدول مدال‌ها و امتیازها مبنای مقام کشورهاست و در دوره اخیر نیز تیم کره با کسب 89 امتیاز مدالی به مقام اول، ژاپن باکسب 56 امتیاز چهارم و ایران با کسب 16 امتیاز، مشترکا با هلند به مقام نوزدهم دست یافته‌اند.

کارشناس حوزه فنی و حرفه‌ای یادآور شد: چون هلند به لحاظ تعداد شرکت‌کننده بیشتر از ایران بود، در جدول پایین‌تر از ایران ثبت شده است، این در حالی است که مسئولان سازمان فنی‌و حرفه‌ای مدعی هستند تیم ایران چهارم شده است. وی در توضیح مقام چهارمی تیم ایران گفت: کل امتیازات تیم ایران جمع و تقسیم بر تعداد شرکت‌کنندگان ایران شده است و براساس میانگین نمره هر شرکت‌کننده است و این مانند همان جدولی است که در پایان بازی فوتبال ارائه می‌شود، ولی برنده تیمی است که گل بیشتری وارد دروازه تیم مقابل کرده باشد.

کارشناس مسائل مهارتی اظهار کرد: درباره بزرگنمایی مسئولان سازمان فنی و حرفه‌ای چنین استنباط می‌شود که ظاهرا هدفشان ایجاد ذهنیت مثبت از حضور تیم ایران در این مسابقات بوده است و به جای درنظر گرفتن جداول مدال‌ها و نتایج نهایی، تنها به جدول امتیازات میانگین نمر‌ات بسنده شده است.

چنین نبوده است

وی در پاسخ به اینکه آیا در دوره‌های پیشین نیز چنین عمل شده است؟ ‌گفت: در دوره‌های گذشته مسابقات مقام تیم ایران در همه جداول اعلام و هیچ‌چیزی کتمان نمی‌شد، البته منشا این موضوع دیدگاه مسئولان مربوطه است. کارشناس حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: دولتمردان فقط به مدال می‌اندیشند و با توجه به این ذهینت است که مسئولان آموزشی مجبور می‌شوند همه واقعیت را بیان نکنند، ‌زیرا اگر گفته شود ما در جهان رتبه 19 یا 35 را کسب کرده‌ایم ناراحت می‌شوند و از اعزام تیم در دوره‌های بعدی جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخی مسئولان این مسابقات را با المپیادها مقایسه می‌کنند، افزود: این نگاه صحیح نیست، المپیادها علمی هستند و فقط مغز کار می‌کند و افراد در یک محیط پرورشی خیلی خاصی آموزش‌های ویژه‌ای می‌بینند و ایرانی‌ها مشکل ندارند، ولی در مسابقات مهارت بحث تکنولوژی مطرح است. وی با تأکید بر روند روبه رشد تیم مهارتی ایران در مسابقات جهانی مهارت گفت: چرا برخی مسئولان ما توقع دارند با تکنولوژی پراید و پژو در رتبه‌ای بالاتر از کره، ژاپن، سوئد، آلمان و هنگ‌کنگ قرار بگیریم.

کد خبر 223784
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز